3 995 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
Fukt i hörnor endast ovanför dräneringen
Mitt hus är från -30, aldrig heller noterat fläckar. Förut var det en avlångt rum som jag delade av och putsade väggarna, det var då jag upptäckte det. Här är en bild på utsidan av mitt hörn.J D skrev:
Redigerat:
Angående ventilation vet jag ej hur jag ska göra. Som det är idag är det endast en paxfläkt på toan. Man kanske skulle få dit några till i källaren, men antar att man behöver ha in luft också? Har endast haft värme på toa förut men har nu börjat putsa väggar och ska få igång lite värme i källaren.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
exakt och då har du troligen förändrat ventilationen genom att du delade upp rummet. Jag är ganska säker på vad som händer iaf hos mig och kommer reglera detta genom "tilluft" och "frånluft". I praktiken blir det 2st frånluft, en i badrum och i tvättstuga samt självdrag via murstocken. 3st tilluft via fönsterventiler och 2st tilluft genom håltagning.H hedstrom skrev:
Funkar inte ovan vilket jag redan sedan igår (kolla precis nu på morgonen) börjat se effekt på efter att manuellt "vädrat" kommer jag kolla på isolering. Vill absolut inte hålla på med avfuktare om det inte blir nödvändigt när bygget är väl klart.
Kan nu lägga till att efter mätningar senast 12timmarna av min fuktiga vägg och med "ventilation" har jag tryckt ner min daggpunkt på denna och fukten är borta. Just nu har jag en daggpunkt på 1,71 grader vilket är bra marginal mot att det kommer bildas fukt i hörnorna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden