P
petersthlm: Hej, Vi tittar på att bygga ett tvåvåningshus på en tomt med detaljplan med begränsning i byggnadshöjd och vill förstå vilka höjder vi bygger från mark (berggrund) i olika alternativ. (Vi är medvetna om att byggnadshöjden bestäms från omgivande markhöjd och att denna delvis går att anpassa, men vi vill alltså förstå vilken de-facto höjd huset bygger). Alternativen är 1) hus
0 svar · 1,3k läst
·
Pasjostrom
Pasjostrom: Pay once - cry once! Lägg huset så att det känns naturligt i förhållande till omgivningen, hellre lite för högt än lite för lågt skulle jag säga. Sen anser jag att den där tomten är relativt plan, så det känns inte som ett jättestort problem?
1 svar · 1,1k läst
·
H
HannesG: Hej! Skall gjuta plintar Ø 190 mm till en friggebod. Är det någon som vet om det har betydelse vart plintjärnet placeras? Det naturliga hade ju varit att centrera och få lasten precis i mitten. Vill dock att panelen skall kunna gå ned över plinten, vilket ju inte går om man inte överdimensionerar spikregeln oerhört. Hade därför tänkt sätta plintjärnet 65 mm från kant på plinten,
0 svar · 492 läst
Hammare&Spik
Hammare&Spik: [citat] Det där ser ju bra ut.
44 svar · 6,9k läst
·
J
jonaserik: Svävar grunden ? fyll med med kross och sand, vattnar en del då sjunker det , på med mer fyllning och packa in under. Får du inte riktigt full så ramlar inte huset ner
3 svar · 1,2k läst
·
Z
Zeeker: Hejsan Ska bygga ett litet uterum (Willab Garden sommar) på 13 kvadrat. Tänkte passa på att byta ut trallen och bygga nytt och även isolera med cellplast. Nu till frågan... Räcker det med plattorna att golvet på eller måste jag förstärka med plintar för att klara tyngden av uterummet? Se bild. (Uteplatsen är 10 år så grus och plattor räknar jag med har "satt sig".) Hur hade ni
0 svar · 1,1k läst
·
G
gostafries: Hybridgrund.
5 svar · 1,9k läst
G
5 svar · 1,9k läst
M
MariaElisabethNilsson: Hej alla, Jag har köpt en tomt I en skog i Skåne. Vi har haft en markarbetare på I tre dagar och han har gjort en fin infart och grævt bort matjorden där huset ska stå och kvar är massor av stora stenar. Hans plan är nu att lägga upp stenar på den ena sida där huset ska stå, så att det inte lutar mer och fylla på med grus. Läser på nätet nu att man ska gräva 90 cm osv ner för
0 svar · 752 läst
F
falken42: Jag skall bygga ett enplanshus, 120 kvm. Tänkte mig naturligtvis en betongplatta men i dessa miljötänktider undrar jag om det finns alternativ?
0 svar · 437 läst
C
cf86: [citat] Bra idé
11 svar · 4,3k läst
·
T
Tornhuset: Tack för tipset! Hittar inte precis sådana på deras hemsida, men jag ringer och hör [citat]
2 svar · 604 läst
K
kgag: Nivån ner till mark är ca: 30-35 cm från det tänkta golvet i uterummet. Gjuten betongplatta eller isolerad plintgrund? Helst en plintgrund t.ex. genom att första gräva ut marknivå 20-30 cm för att sedan gräva hålen för plintarna. Tack för svar / kgag
0 svar · 1,1k läst
P
PappasHammare: Jag ska bygga en ridväg och funderar på att använda natursten till bärlager/dränering och sen lägga någon finare fraktion över mer undrar om natursten funkar som bärlager och om jag behöver något emellan själva körlagret..
2 svar · 1,5k läst
M
Macamill: Tack, då gör jag så. Håller tummar för att det sitter i väggarna!
5 svar · 1,1k läst
P
Petra Nybyggaren: [citat] Tack för respons Åsa! Ja fick precis en sådan av leverantören
2 svar · 831 läst
P-plats
P-plats: Om det är djup tjäle under så kommer det ju tina efteråt vilket är en påtaglig risk för sättningar. Allt beror ju dock på hur tjock tjälen var när materialet las dit och paddades. [citat] Att det är kallt efteråt är ett mindre problem.
5 svar · 2,2k läst
P
perkje: Vi har köpt ett litet radhus som är byggt 1973 med platta på mark. Tveksamt om det finns isolering under. I ett rum har vi upptäckt att det finns fukt i plattan på ett område som bara är ett par kvadratdecimeter. Det är dessutom nära en hörna, men ett par decimeter från väggarna och 3 meter från ytterväggen. Golvbeläggningen är utriven och betongen slipad ren från klisterrester.
0 svar · 1,0k läst
M
Markarbetaren: [citat] Korrektomundo! Skylten på bilden är gammal, vi snackar +30 år. Gissningsvis är nog servisventilerna ganska dåliga om dom är lika gamla som skylten. Idag är dom lite tydligare, mina senaste alster såg ut såhär. [bild]
4 svar · 3,7k läst
·
M
Markarbetaren: [citat] Jag satte 200mm dränskiva när jag dränerade om, 200mm är normen vid nyproduktion idag. Äldste sonen har ett ”gamingroom” i källaren och där har jag fått stänga av radiatorerna då det ändå håller 21-22gr av värmen från några led-lampor och playstation som är på ibland. Kallförrådet håller 16-17gr året om och där finns ingen radiator. Så visst gör det en otrolig
9 svar · 3,3k läst
O
Oskipaski: Jo de gick ju efter många om och men med på att åtgärda, men de anklagade oss för att slipat för mycket osv och vi skulle vara himla tacksamma för att de åtgärdade över huvudtaget. Lösningen blev mer betong typ 5 cm. Slingan klarade provtryckning. Vi var glada tills vi slipade igen (samma slipfirma som vi nu anlitat för andra gången) och upptäckte att golvet ser förjävligt ut.
11 svar · 4,1k läst
·
J
Joonazz: Jag gjorde situations planen i paint typ :) man får mippla lite för o få vettig skala. Måttsatte för skalan var lite som sådär o kommunen vart nöjd. Underlaget jag ritade på drog jag från kartan jag fick av lantmäteriet vid avstyckningen. Nybyggd villa utanför detaljplanerat område.
7 svar · 5,4k läst
M
Markarbetaren: Såga inte i asfalten utan såga ett spår precis utanför, i berget. En motorkap med 350-klinga tar ca. 13cm djupt och kostar några 100-lappar att hyra. Själva jobbet tar nån timme. Du kapar alltså 2 parallella spår i berget, sedan knäcker man det mellan med en kofot. Spåret behöver inte bli bredare än att vattnet "fastnar" där på sin väg ned.
9 svar · 4,5k läst
·
B
bossespecial: Denna tycker jag innehåller bra information. https://www.isover.se/documentation/broschyr-styrofoamtm-isolering-av-mark-och-anlaggningsarbeten
2 svar · 4,9k läst
Stampen
Stampen: [citat] Vi har en högre FG i detaljplanen än de nivåer som vi är på nu, så tanken har hela tiden vart att "sikta högt och hamna lägre", så vi är innanför planerna så att säga!
10 svar · 2,5k läst
P
Phasio: https://www.toolab.se/produkt/DeWalt-DWE4257KT-Vinkelslip-med-ytbehandlingskit-125mm?gclid=Cj0KCQiA4feBBhC9ARIsABp_nbUAj5l3GqEmo88IXnYBgAQsa8aNF_tGZaNGr-CkUmZ5bjUxKNROQcAaAi7pEALw_wcB Den är guld värd när det gäller att slipa i betongmaterial. Variabel hastighet.
3 svar · 1,6k läst
D
Detailsmatter: En preciserande fråga som kanske är den svåraste. Som ni kanske ser på skissen blir nivån på färdigt betonggolv ca 10-12cm högre än befintlig platta och syllen. Detta beror på att betongtrappan upp till gamla grunden ligger högre än plattan/grundsulan. Är detta ett problem med tanke på 1) trycket som kommer från betongen när den ligger i flytande form? och 2) fukt från sulan?
1 svar · 2,4k läst
·
SågspånPappspikEternit
SågspånPappspikEternit: Låt dem ta hand om riset! Stubbarna lär behöva brytas upp med grävmaskin, det går inte att göra med skördare eller skotare, så det utgår jag från att din markarbetesentreprenör sköter. Men 2500 kvadratmeter-isch med granskog...det lär bli en rejäl stubbhög av det. Mitt tips är att du hör med skogsentreprenören om de känner till någon som tar emot och flisar stubbar. Kostar
6 svar · 4,2k läst
Björn Barrögård
Björn Barrögård: Hej hopp! jag ska dränera resten av mitt hus och behöver er hjälp med att tidsuppskatta hur lång tid jag behöver. Det rör sig om 3 sidor 10+7+10meter. Byggt ut huset på andra gaveln så den delen är klar med dagvatten, dränering och pordrän. så frågan är: hur många dagar behöver jag för att gräva upp dessa 27 meter(1.8m djupt), lägga grus och dränering, knacka bort lagom mycket
0 svar · 942 läst
E
efred: Marken under vårt hus har sjunkit undan rejält. Huset har platta på mark och är pålat, så rent tekniskt är det inga större problem. Huset står där det står. Men isoleringen verkar ha släppt på sina ställen, för golven är bitvis iskalla. Dessutom har vi den här vintern inhyst en råttfamilj i mellanrummet. I stort sett hela huset på 113 kvm står alltså i luften och det är en
0 svar · 1,9k läst
Jiji
Jiji: Då kan ni ju gräva ut ordentligt och ev lägga dräneringsrör. Med en liten grävmaskin är det ju ett relativt snabbt jobb. Sedan får ni ju fylla efter konstens alla regler med olika fraktioner. Jag har grävt en uteplats på cirka 14 kvm för hand, ensam i den skånska leran. Sedan tog jag upp plattor och grus från en lika stor plattsättning i en annan del av trädgården och la de
19 svar · 5,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.