2 572 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Gjuta plintar i minusgrader, vilka ev. tillsatser och övriga tips?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag ska inom kort gjuta ett antal plintar till ett attefallshus och det är inget nytt för mig. Dock ovanligt kallt denna gången och jag har inte tid att vänta ut våren.
Det blir blandning i tombola, antingen med cement, sand, och makadam, eller med grovbetongsäckar.
Tänker att jag behöver köpa en accelerator av rätt sort, samt kanske även blanda i sådana där luftkulor?
Men hjälp mig ni som kan, vad behöver jag?
Det blir vanliga papp-gjutrör, de flesta bara några decimeter höga, den högsta kanske 1 meter. Diameter 200 eller 250 mm tänker jag.
Fäster några armeringsjärn ner i berget först med sån där expander som jag glömt vad den heter. Sen några armeringsjärn i själva plinten med.
En presenning runt och en värmefläkt skulle jag också kunna prestera, även om det blir lite tufft om man ska gjuta många plintar samtidigt.
Tacksam för konkreta råd angående kylan.
Det blir blandning i tombola, antingen med cement, sand, och makadam, eller med grovbetongsäckar.
Tänker att jag behöver köpa en accelerator av rätt sort, samt kanske även blanda i sådana där luftkulor?
Det blir vanliga papp-gjutrör, de flesta bara några decimeter höga, den högsta kanske 1 meter. Diameter 200 eller 250 mm tänker jag.
Fäster några armeringsjärn ner i berget först med sån där expander som jag glömt vad den heter. Sen några armeringsjärn i själva plinten med.
En presenning runt och en värmefläkt skulle jag också kunna prestera, även om det blir lite tufft om man ska gjuta många plintar samtidigt.
Ett tipps!
https://www.bauhaus.se/frostskydd-5l
https://www.bauhaus.se/frostskydd-5l
Om du kan tänka dig att gjuta en rad i taget så skulle jag hoppa tillsatserna och kört med en ram som du spänner upp en presenning på. Sedan värmefläkt under ett några dagar.M martinradbo skrev:Jag ska inom kort gjuta ett antal plintar till ett attefallshus och det är inget nytt för mig. Dock ovanligt kallt denna gången och jag har inte tid att vänta ut våren.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Göteborg så typ 10-12 minus på nätterna just nu. Hoppas kunna gjuta när det är lite varmare än så men det verkar ju ändå bli rätt kallt framöver.P Prodigys skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Bra tips. Ska förbereda och se hur många plintar jag kan ta "under samma tak"., kanske blir två tak med en fläkt under varje. Men lite accelerator känns ändå vettigt att använda.Silver78 skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
När det varit under 5plusgrader och neråt 3-4 minusgrader som kallast under härdningen har jag brukat köra utan tillsatser men dubbla lager presenning med värmefläkt under som jag kör igång redan innan gjutningen för att värma upp formen och underlaget sen får den köra en halv dag, betongpulvret har stått i varmgarage så det är 20 grader varmt och typ 30-40gradigt vatten, har fungerat bra när jag gjutit murar men brukar undvika att gjuta om det är kallare än några enstaka minus
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden