I mitt hus låg dräneringen ca 15cm över plattan och det fungerade i alla år tills jag gjorde stambyte.
De gamla betongrören dränerande det sista men när dessa byttes till plast så kom det vatten ur en innervägg.
Hela plattan stod i vatten och kapilärkraften drog upp det i väggarna.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om dräneringen är rätt utförd misstänker jag att fukten kommer underifrån. Utifrån din beskrivning så har du en betongsockel som man sedan murat upp väggarna på. Inne i huset har man gjutit ett golv. Detta är alltså inte det man i dagligt tal kallar platta på mark där armeringen hänger ihop.
Nu förutsätter jag att dräneringen är rätt utförd. Då ser jag 2 alternativ.
(Förutsätter också att golven i källaren inte är täta)

1) Installera en avfuktare och se till så du har tillräckligt med frånluft.

2) Bila ut hela golvet i källaren. Börja där det är som värst. Troligen ligger betongen på sand. Gräv ner ca 20-30 cm. (Du ska under väggsockeln)Fyll på med singel och gjut igen. Du kan också passa på att installera vattenburen golvvärme. Lägg då tex. Isodrän skivor i botten.
Hej!
Jag har testat med avfuktare i 5 år och det hjälper att torka luften men fukten stiger fortfarande i hjärtväggarna. Man ser tydligt hur vattnet stiger i väggen då den blir gulaktig. Ju längre in i huset ju högre stiger det.
Jag funderar på option 2, dvs bila upp golvet. Därefter fylla med lecakulor + isolering + platta med golvvärme. Jag är dock rädd för sättningar och funderar på att lämna 50-100cm mot ytterväggar och hjärtväggar. Är det någon som har testat detta? Tacksam för svar.

Ett hus från 40talet har normalt inte en hel betongplatta (som sagts tidigare). Källarväggarna står på sulor som normalt är 10-20cm bredare än väggen själv. Allt som ligger mellan väggarna är bara fyllning och så länge du inte gräver under sulan så kommer korthuset inte falla ihop, ej heller påverkas bärigheten i marken.

Det jag funderar på är om du har vatten i dagen under huset, trots dräneringen?

Sök på "källarprojekt" här på forumet så ser du vad du ger dig in på. Det är kul.

För att veta hur mycket vatten det är under plattan kanske du ska ta upp ett hål i golvet för att se hur mycket vatten det är under.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H Henrik Larsson68 skrev:
Hej!
Jag har testat med avfuktare i 5 år och det hjälper att torka luften men fukten stiger fortfarande i hjärtväggarna. Man ser tydligt hur vattnet stiger i väggen då den blir gulaktig. Ju längre in i huset ju högre stiger det.
Jag funderar på option 2, dvs bila upp golvet. Därefter fylla med lecakulor + isolering + platta med golvvärme. Jag är dock rädd för sättningar och funderar på att lämna 50-100cm mot ytterväggar och hjärtväggar. Är det någon som har testat detta? Tacksam för svar.
Hej. Du behöver antagligen inte lämna något mot ytterväggarna. Golvet är nog bara en kaka utan funktion skulle jag gissa. Det märker du snabbt när du börjar bila.
Vi har renoverat flera källare med denna metod. Ibland har vi dock stött på problem som stora stenar och berg. Då är det borra, kilar, slägga och snigeldynamit som gäller. Man får passa sig lite när det gäller stora stenar under grundmuren.
Ibland har det bara varit att gräva ut.
Vi har kört singel, isodrän, ibland frigolit på isodrän. Sen har vi gjutit in vattenburen golvvärme. I badrummen har vi även flytspacklat in elslingor.

Men du bör känna till att det är mycket jobb. Räkna bara på massorna som ska ut så börjar du förstå liite grann.:rofl:

• Gilla
Henrik Larsson68
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ett hus från 40talet har normalt inte en hel betongplatta (som sagts tidigare). Källarväggarna står på sulor som normalt är 10-20cm bredare än väggen själv. Allt som ligger mellan väggarna är bara fyllning och så länge du inte gräver under sulan så kommer korthuset inte falla ihop, ej heller påverkas bärigheten i marken.

Det jag funderar på är om du har vatten i dagen under huset, trots dräneringen?

Sök på "källarprojekt" här på forumet så ser du vad du ger dig in på. Det är kul.
nja, gräver man ur för mycket så kan man äventyra det huset står på beroende på markförhållanden och hur djupt huset står. Marktryck utifrån kan mycket väl få nåt att börja röra på sig.

S Stefan1972 skrev:
nja, gräver man ur för mycket så kan man äventyra det huset står på beroende på markförhållanden och hur djupt huset står. Marktryck utifrån kan mycket väl få nåt att börja röra på sig.
Ja men nu skulle man inte gräva ur för mycket utan "inte gräver under sulan" och då kommer det gå bra.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja men nu skulle man inte gräva ur för mycket utan "inte gräver under sulan" och då kommer det gå bra.
jo men det räcker faktiskt att sulan helt plötsligt saknar stöd i sidled så kan marktryck skjuta på det. Det är inte bara marken den står på som är primär så att man i teorin kan gräva rakt ner vid väggen/sulan. Man måste beakta markförhållanden också och ta med allt i beräkningarna.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.