Hej!
Skulle uppskatta om någon vill dela med sig av sina tankar på den gjutning som vi anlitat ett företag att göra.
Är alltså en stor altan vi gjutit som vi inte hade tänkt lägga något annat material/golv på.

Företaget hävdar att dom glättat med helikopter och sedan slätat ut med magnesium slodor.

Jag trodde att antingen drar man med slodor och sen glättar med helikopter eller antingen bara drar med slodor eller bara glättar med helikopter.. Eller hur gör man?

Plattan är ca 16mx4,7m och lagt 30 cm isolering och armering undertill..
Nygguten betongplatta för altan med synliga streck och ojämnheter, vid husfasad med fönster och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylyst betongplatta för altan med synliga ränder och ojämnheter i ytan.
Skapa konto

Tycker att det ser otroligt fult ut med dessa ränder/streck över hela plattan.
Någon som har en åsikt eller tanke på varför det ser ut så här??

Är även en grannkatt som hunnit gå på plattan också...
Men skulle det verkligen bli så mycket tassavtryck ifall man nyligen glättat plattan med helikopter?

• Nyutgjuten betongplatta med synliga ränder och ojämn yta vid en husfasad.
    Skapa konto
  • Ny betongplatta för altan med synliga ränder och tassavtryck från katt i solnedgången.
    Skapa konto
  • Nyggjuten altan med synliga ränder och kattspår i betongytan.
    Skapa konto
  • Wow
  • Ledsen
muraren2 och 3 till
  • Laddar…
Jag kan ingenting om just gjutning men vi byggde hus för 2 år sedan och då gjöts det till både hus och garageplatta. Det såg då verkligen inte ut sådär då!

Tycker det ser förjävligt ut med ränderna. Hela grejen är väl att det ska vara slätt?

Det där hade jag aldrig accepterat eller betalt för!
Vad ger företaget för förklaring till varför det ser ut som det gör?

Ser ut som att man bara slodat och t.o.m. gjort det dåligt. Så ska det inte se ut efter helikopter. När man glättar (kör helikopter) så ska man ju kunna gå på betongen så borde då inte kunna bli tassavtryck iaf inte så där djupa.

• Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Klodsmajor Klodsmajor skrev:
Det där hade jag aldrig accepterat eller betalt för!
Vad ger företaget för förklaring till varför det ser ut som det gör?
Skrev till dom och frågade ifall dom verkligen glättat plattan med helikopter och varför det ser ut att vara så mkt ränder från slodorna.

Fick detta som svar:
Det stämmer vi har kört med helikopter och sen har vi jämnat ut med magnesium sloda för att få bort ränder från helikopter och det blir svårt att få det så slät som du ville ha när man gjuter men vi kan lösa det när ni kommer tillbaka fyller vi i de fot spår från djur plus alla kanter och sen kör vi en diamant slipning på hela plattan..

Ville egentligen bara ha en hyfsat slät platta utan massa ränder. Vet ej om dom menar på ifall jag ska betala för ev diamantslipning. Vill först kolla upp om deras arbete som dom säger ha gjorts stämmer..

S
Det var det värsta ser för jäkligt ut .Vilken firma gjorde detta jobb?

M Marsman80 skrev:
Ser ut som att man bara slodat och t.o.m. gjort det dåligt. Så ska det inte se ut efter helikopter. När man glättar (kör helikopter) så ska man ju kunna gå på betongen så borde då inte kunna bli tassavtryck iaf inte så där djupa.

Jag hade ingen koll på sånt här innan vi gjöt men efter flera timmar och dagars googlande och läsning så känns det som att jag har lite koll. Precis som du säger. Helikoptern gör väl att plattan blir slätare och när man kan gå på det utan att det lämnar större avtryck.
Dom gjöt i förra veckan (Skåne) kl 13 och undrar då ifall dom väntat i 5-10 timmar innan dom kunnat glätta. Läst att det tar
Ca 6-10 timmar på betongen att bli redo för glättning i rätt höstväder vilket jag skulle ha uppskatta vädret till. Var dock själv bortrest när det gjöts men är medveten om att torktiden kan variera mkt..

S Elsamimmi skrev:
Det var det värsta ser för jäkligt ut .Vilken firma gjorde detta jobb?
Vill inte inte "hänga ut" företaget förrän vi har försökt lösa detta. ..

P Paulina123 skrev:
Jag kan ingenting om just gjutning men vi byggde hus för 2 år sedan och då gjöts det till både hus och garageplatta. Det såg då verkligen inte ut sådär då!

Tycker det ser förjävligt ut med ränderna. Hela grejen är väl att det ska vara slätt?
Ja precis. Tycker också att det ser förjäkligt ut. Inte alls snyggt..

När vi gjöt platta till huset och garaget för 2 år sedan var det snyggare gjort( med annat företag)
Och på dom plattorna har vi lagt på material/golv. Men denna tänkte vi ha "naken" så känns ju ännu tråkigare..

P
Det där hade min dementa och reumatiske mor, som aldrig arbetat med betong i hela sitt liv gjort bättre!

Det är sorgligt att se att firmor gör så dåliga jobb.

Den killen jag använt när vi gjutit har lämnat plattor släta som salsgolv.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Oj då, ser värre ut än min platta som jag slodade själv. När det var dags för glättning var det mitt i natten och jag sov gott :rofl:. men jag lyckades ändå få till en ganska jämn yta, lite streck blev det efter slodan, men det var ju första gången jag testade överhuvudtaget.

Ett företag som gör detta ofta borde lyckas bättre kan jag tycka. Säg till dem att de gärna får rätta till sina misstag men du betalar inget mer. De hade chansen när betongen var bearbetningsbar, de får betala för sina egna misstag själva.

En helikopter eller sloda har inte varit i närheten av den där betongen. Eller möjligtvis i närheten, men har ej använts.
Du hade fått ett bättre resultat om du gungat till det lite halvdant med en asfaltsraka.

Under all kritik och det där bör åtgärdas utan kostnad för din del. Har de dessutom skrivit tid för att de väntat på att betongen ska börja härda så ska den tiden absolut strykas.

Edit: Jag förstår givetvis att det är en sloda som gjort ryggarna och att de som jobbat inte haft en aning om vad man hållit på med. Min poäng var att några som kan hade lämnat ett bättre resultat även utan slodning.

• Gilla
Immobil och 2 till
  • Laddar…
N
Man drar/gungar med sloda när man fått i betongen och den fortfarande är lös för att få det plant.
Som redan har nämnts så kan man inte köra med helikoptern innan man kan gå på betongen och då
skulle det inte ju heller kunna bli djurspår efter helikoptern.
Vad jag kan bedömma av bilderna har ingen helikopter använts, bara sloda.
Har aldrig sett såna ränder efter en gjutning, man brukar ju ibland ha banor att åka på men dom tar man ju bort i samband med gjutningen, vet ej.
Lagningar efteråt (djurspåren) blir aldrig lika starka som resten av plattan, har man otur kan det hoppa bort efter några år.
Diamantslipar dom plattan blir det ett lite annat utseende då man slipar lite på stenarna i betongen, blir lite som terrazzo, beror ju förstås på hur mycket man slipar.

Lite off topic men du bör du ha en sockel längst ner på fasaden på ca 20-25 cm, så att det inte ligger snö mot fasaden på vintern.

Är lite intresserad om det finns några kort innan gjutningen. Man funderar ju på om de hade koll där också.
Sedan, är det någon lutning ut från huset?

• Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det låter lite konstigt detta.

1. Man kör sloda innan man kör helikopter.
2. Det blir inte valkar på det där sättet om man kör sloda (inte ens när jag gör det som bara gjutit en enda platta själv).
3. Som sagts, när man kört helikoptern är betongen så hård att man kan gå på den, det skulle förvåna mig oerhört om man kört helikopter och det blir fotspår efter det - och hur har vallarna blivit på detta vis om man kört helikopter - så funkar det ju inte.

Att slipa hela ytan slät kan väl vara en ok lösning om du tycker ytan du får är ok. Det blir ju lite "prickigare" efter som man ser stenarna i betongen. Googla "slipad betongplatta" så ser du. Jag tror att det är en bra lösning och många strävar ju efter att få ett sådant utseende.

Du ska givetvis inte betala för ett sådant arbete utöver det ursprungliga arbetet/kostnaden då detta är att betrakta som en rättning av tidigare arbete. Se till att vara överens om detta innan man börjar med slipningen. Det är också viktigt att man bevarar fallet från huset så du inte får problem med vatten mot huset.

I tillägg till ovanstående, för din förståelse.

När man vickat betongen med sloda får man en lätt knottrig yta men inte alls som din platta ser ut, man kan dra handen över den utan att få rispor.

När man kört med helikopter ett par varv blir det helt slätt. Jag använde mitt nya källargolv som underlag för paketinslagningen vid till jul - det är slätt som en bordsskiva.....

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.