4 275 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Dränering runt hus med förstukvist som inte går lika djupt som resten av huset.
Vi skall dränera runt vårt hus med förstukvist som inte går lika djupt som resten av huset.
Husgrunden går ca 2-2.5 m under marknivå (osäker på hur tjock sulan är).
Förstukvisten går ca 1 m under marknivå (tror jag).
Det är olika bud från de som lämnar offert.
En som säger att man måste gräva under förstukvisten, så att det även är dränerat där.
En annan som säger att man dränerar så långt under som det går.
Annars så blir det mycket mer jobb = mycket dyrare.
Vad säger ni. Räcker det med att gå så långt under förstukvisten som möjligt?
Kommer fukten att leta sig in bakom dräneringen då?
Skall tilläggas att förstukvisten är överbyggd, så det är nog ganska mycket tyngd i den.
Tack på förhand
Roger
Husgrunden går ca 2-2.5 m under marknivå (osäker på hur tjock sulan är).
Förstukvisten går ca 1 m under marknivå (tror jag).
Det är olika bud från de som lämnar offert.
En som säger att man måste gräva under förstukvisten, så att det även är dränerat där.
En annan som säger att man dränerar så långt under som det går.
Annars så blir det mycket mer jobb = mycket dyrare.
Vad säger ni. Räcker det med att gå så långt under förstukvisten som möjligt?
Kommer fukten att leta sig in bakom dräneringen då?
Skall tilläggas att förstukvisten är överbyggd, så det är nog ganska mycket tyngd i den.
Tack på förhand
Roger
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag hade lagt lite mer pengar för att få det helt gjort än att lägga massa pengar på att få det nästan klart. I och med att sidorna är i betong(?) så krävs det inte många stämp då dessa fungerar som rejäla balkar. Sen skulle du kunna passa på att göra nya plintar på ett större djup för farstukvisten då det kommer bli svårt att få anliggning mot marken vid återfyllnad.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Ser ju mer ut som utbyggnaden står på en massiv betongklump.....den tror jag inte man gräver under utan vidare.
Tack för svaret.B bossespecial skrev:Jag hade lagt lite mer pengar för att få det helt gjort än att lägga massa pengar på att få det nästan klart. I och med att sidorna är i betong(?) så krävs det inte många stämp då dessa fungerar som rejäla balkar. Sen skulle du kunna passa på att göra nya plintar på ett större djup för farstukvisten då det kommer bli svårt att få anliggning mot marken vid återfyllnad.
Det var anliggning mot marken som jag var lite orolig för.
Måste vara svårt att få underlaget tillräckligt packat. Vill inte att förstukvisten släpper från väggen/börjar luta utåt, för att det packas ihop senare.
Det var därför jag tänkte att det kanske var bättre att "fuska" och inte dränera hela vägen under.
När du skriver plintar. Hur många och hur djupt skulle du sätta dem?
\Tack.
Den är med stor säkerhet byggd efteråt.S Stefan1972 skrev:
Så det finns frågor om hur mycket den sitter fast i resten av grunden.
Man blir ju orolig för att den skall släppa/rasa. Vill inte göra om förstukvisten..
\Tack.
Sen var det en gammal trapp, som hade vittrat sönder.S Stefan1972 skrev:
I samband med ny gjutning där, så upptäckte jag att den inte direkt var solid betong.
Det var en hel del lösa stenar under gjutningen.. Se bild.
Det känns som att det skulle vara osäkert att stämpa upp den?
Jag hade ett hus för länge sedan med stort dräneringsbehov. Vi lämnade dock en gavel utan åtgärd pga farstubro och källartrappa. Det gick bra och nu 20 år senare är det ff tort. Jag bor inte i huset längre men besöker det regelbundet.
Tack för svar, känns skönt att veta att det kan bli bra ändå..Jiji skrev:
\Roger
Vi resonerade som så att om det skulle visa sig att det inte räckte fick vi försöka lösa det efteråt. Det hade krävts handgrävning och i den skånska leran var vi inte sugna på det.
Hur som helst är källaren torr och fin fortfarande.
Hur som helst är källaren torr och fin fortfarande.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du skulle även kunna ta bort grunden av farstukvisten och sedan bygga en ny efter dräneringen är klar. Blir kanske till och med billigare än att låta någon gräva under? Ska källaren även isoleras vid omdränetingen?
Du har förmodligen rätt i att det skulle bli billigare.B bossespecial skrev:
offerten skiljde på 35000 mellan att gräva under och att låta bli.
Nu är det så att farstukvisten är 1.5 år gammal, så det är inte direkt ett alternativ att riva den
Källaren skall isoleras. men det är inte någon plan på att ha uppvärmda rum i den..
\Roger
Med facit i hand, så hade jag nog inte renoverat farstukvisten förra sommaren. Hade varit bättre att riva allt, dränera, gjuta ny platta och sen ny förstukvist..RogerEriksson skrev:
Du har förmodligen rätt i att det skulle bli billigare.
offerten skiljde på 35000 mellan att gräva under och att låta bli.
Nu är det så att farstukvisten är 1.5 år gammal, så det är inte direkt ett alternativ att riva den
Källaren skall isoleras. men det är inte någon plan på att ha uppvärmda rum i den..
\Roger
\Roger
Klicka här för att svara