Grund & Markarbeten
Ake53: Hej Vi planerar att lägga marksten på en parkering, bygga en mur och sätta kantsten runt rabatter i en villa trädgård i Stockholm. Är det någon kan ge tips/ har erfarenhet av något seriöst mark och trädgårds företag i Stockholmstrakten vi kan anlita för detta. Gärna omdömen possitiva/negativa. Har provar med diverse söksidor typ offerta/servicefinder m.m men svaren/ offerterna
pjapen: Varför inte bygga på väggen med fler läkt och med en smalare "fusk" mur, då slipper du en så stor kant som du ritat i alt.1. Kör du dubbel 34 läkt kommer du ut 64mm, en smalare mur så bör du få en betydligt mindre kant. Du får kanske såga en del stenar för att få till muren bara. men en bra pålkap brukar det gå fint. Kör högre kantelement under väggen så du slipper ha muren
corre: Inte så värst farligt. Det är fullt lass långt innan det är nära kanten på alla bilsläp.
Satsuki: När vi byggde växthus för ett antal år sedan funderade vi också mycket över grunden. Har ett Willab-växthus i glas och mtp priset vill man inte att det blir sättningar som ger sprickor. Enl beskrivningen kan man sätta plintar, men vi kände att det inte var optimalt och att vi inte ville riskera att en plint satte sig. Det vi gjorde var att gräva ett fyrkantigt dike, ca 60 djupt och 30
Jens Lindvall: Jag ska bygga ett enkelt kallförråd på va 10 m2 där jag ska förvara cyklar, fritidsgrejer, ved och liknande. Den kommer att fästa vid fasaden upptill och nedtill så vilar bärlinor på markskruvar. Min fråga är kring golvet/markläggningen. Jag har tänkt lägga dansk sjösten som golv. Golvet kommer alltså inte sitta ihop med väggarna och taket. Min tanke var att lägga en
AndersS: Jag kan erbjuda dig en gris av ras, såg ut så här efter en natts besök. [bild]
Anna LS Lin: Vi har inte sökt bygglov ännu, men har pratat med kommunen ca. 3 gånger och de haft sagt att man gärna får ordna marken, fylla och gräva bara inte ändra marken mera än 50 cm upp eller ner..(står också på hemsidan) (det är detaljplan) Vi bor ganska långt borta från tomten och mitt avtal med markfirmat var at schakta och jämna men inte mer än 50 cm.. Fick en chock när jag så at
ofrivillige_hantverkaren: [citat] Tyckte om ditt inlägg för att det är vad jag bör göra. Så tack för dina tips, att du delar med dig av din erfarenhet- hoppas du inte missförstod mig tidigare så klart. Härlig inspiration där med källaren!
Carl123456789: [citat] Det är jag villig att lägga så länge huset mår bra
guggen: För mig har det alltid varit lastbilen som kostat, det står för två tredjedelar av totalkostnaden. Då har jag beställt ca 10m3 och 16m3 en annan gång.
Tobzter: Blanda puts väldigt blaskigt å blaska på först. Sedan putsa ja som vanligt. Sitter fortfarande bra. Sedan om de är rätt eller fel är en annan sak :)
Lenza: Källare alla dagar i veckan, om det går och tillåts! Givetvis behöver förutsättningar vara de rätta så man slipper problem på sikt. Det bästa är om källarens dränering slipper beroende mot pumpbrunnar som kräver att el alltid kan driva pump. Men detta är svårt att uppnå på många ställen! Det kan antingen kräva att spillvatten ledningen ligger tillräckligt djupt i gatan.
Hojte: [citat] Då ingår ingen schakt i priset alls. Iom det står att dom ska schakta för din (beställarens) räkning
harry73: Malmös överbyggnadstabeller hittar man här (kan vara svårt att hitta annars) http://projektering.nu/files/overbyggnader.pdf
Nesho: [citat] S60 60kpa 18kpa 0.041 W/mk S80 80kpa 24kpa 0,038 W/mk S100 100kpa 30kpa 0,037 W/mk S150 150kpa 45kpa 0,035 W/mk S200 200kpa 60kpa 0,034 W/mk S250 250kpa 75kpa 0,033 W/mk S300 300kpa 90kpa 0,033 W/mk[/QUOTE] Vad menas med Kortlast och långlast ?
oskar8889: [citat] Tusen tack för rekommendationen. Ordentligt är ledordet, jag hatar att behöva göra om saker. (y) Nu vet jag vad jag behöver läsa på inför snacket med elektrikern. Och frugan blir glad för vi har något att snacka om i helgen...:rofl:
Mr L: Vi skall dränera inom kort och tänkte sen bygga en uteplats. Vi vill ha den upphöjd och var först inne på trädäck. Nu efter ett avsnitt av husdrömmar så är vi inne på gjuten uteplats. Jag tänkte direkt att man murar upp med lecablock, fyller upp till rätt höjd och armerar och gjuter lämplig tjocklek. Men man kan även jobba med L-element och fylla upp. Målet är att sockel skall
byron v2: Jag har bytt 5 meter avloppsslam under plattan i källaren. Fyllt med sand-leka-finbetong. Men givetvis slabbat lite i kanterna och runt om själva kanalen. Fått några delar med fula kanter. Praktiskt har det blivit bra med utseendet. Någor bra tips på hur man får det i alla fall hyfsat snyggt.
T.Gustafsson: [citat] Okej, ja men då ser jag inga problem med att du gräver ner dig och blottlägger muren, som en normal urgrävning för omdränering. Dessa väggar brukar vara så ojämna att montering av dränskiva, typ pordrän, inte är lämplig, och då återstår väl egentligen bara att montera plastmatta, typ platon, om man vill ha något som bromsar markfukten. Dessa mattor är ju lite
Tomture61: [citat] Finns dom som byggt garage med kantbalk i lecasten , armeringsjärn måste finnas mellan betongplattan / lecasten . Dumt om de olika delarna börjar separera från varandra sidledes / höjdledes .
digg75: Ska bygga ut min altan för att senare bygga ett fristående uterum som placeras på dennes ytterkant. Altanen är ca 9300x 4500 mm och står 1100 mm ovan mark. Fundament idag 700 mm plint. Kommer att bygga ut denna med 2000 mm åt 2 håll. Kommer att behöva 6 st nya plint på en 10 m sträcka. Då jag kommer att ställa ett uterum på denna yta, ska jag: 1. Använda likadana plint som innan
Villavilse: Vi har äntligen satt igång med vår källare och tittat vad som finns under nuvarande trägolv. Vi skulle egentligen vilja ha vattenburen golvvärme, men har låg bygghöjd och oisolerad platta, men den är torr. Är ändå orolig över att fukt skulle vandra upp i väggarna om vi lägger golvvärme/och eller isolering. I en liten del av källaren finns det 16cm under det gamla trägolvet, men
Villavilse: Vad intressant att läsa. Kan inte sprayisoleringen göra att fukt vandrar upp i väggarna?
random_name: Har sågat upp delar av betongplattan i källaren för att byta avloppsrör. Under plattan var det väldigt fin sand som dammar utav bara h***e, fuktar man den kan den liknas med sandlådesand. Kommer lägga ner dräneringsslang för radonsug i makadam 8-16. Det innebär att jag nu står med en stor hög sand som jag grävt ur. Hade en tanke på att använda sanden + cement + 8-16 makadam som jag
Fotografen: Jag har egentligen inga grundkunskaper (ursäkta ordvitsen) men ett modernt hus skulle jag ställa på en modern grund.
El-Löken66: [citat] Nej, du behöver inte stenar, dagens magasin är konstruerade av plast eller så kan du stapla något likt läskbackar. Du behöver gräva hålet först och testa hur snabbt vattnet försvinner och hur lång tid det tar för marken att bli mättad, minsta snedsteg här och ditt hus blir översvämmas direkt. Glöm inte markduk och mängder av makadam,, planera det noggrant och ha det
petersthlm: Hej, Vi tittar på att bygga ett tvåvåningshus på en tomt med detaljplan med begränsning i byggnadshöjd och vill förstå vilka höjder vi bygger från mark (berggrund) i olika alternativ. (Vi är medvetna om att byggnadshöjden bestäms från omgivande markhöjd och att denna delvis går att anpassa, men vi vill alltså förstå vilken de-facto höjd huset bygger). Alternativen är 1) hus