2 679 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Spricka genom hela betongplattan
Hej
Gjöt en platta till ett stall i Juli nån gång. Inte en enda liten spricka har funnits i plattan tills idag när jag såg att en spricka på knappt 1mm bildats och löper lite oregelbundet genom hela plattan från gavel till gavel. Kan krympsprickor som det kallas bildas så här flera månader efter gjutning eller beror det på nåt annat. Kan man försegla sprickan med något eftersom den kommer utsättas för en del vatten, urin mm?
Gjöt en platta till ett stall i Juli nån gång. Inte en enda liten spricka har funnits i plattan tills idag när jag såg att en spricka på knappt 1mm bildats och löper lite oregelbundet genom hela plattan från gavel till gavel. Kan krympsprickor som det kallas bildas så här flera månader efter gjutning eller beror det på nåt annat. Kan man försegla sprickan med något eftersom den kommer utsättas för en del vatten, urin mm?
Hittade hur sprickan uppstått. Borrade för ett tag sedan ner några små stumpar armeringsjärn i plattan som jag ställt en plint över för att få den att stå still. Tro det eller ej så har en av armeringstumparna knäckt 9 meter armerad betongplatta. Troligen och förhoppningsvis är sprickan ytlig då armeringsjärnet bara är nerknackat ca 4cm och det borde inte kunnat knäcka hela plattan ner genom armeringen och allt kan man tycka...
Och vad har "plinten" för funktion? Har den någon belastning?
Sprickor kan uppkomma i betongen efter flera månader/år, krympning är en långsam process. Men får man 1 mm spricka så beror det oftast på att det är för lite armering i betongen. En del av armeringens funktion är att fördela krafterna som uppkommer pga krympning och krypning och sprida dessa så att det inte blir en lite större spricka utan många små sprickor som man knapp ser men som finns i de flesta plattor.
Sprickor kan uppkomma i betongen efter flera månader/år, krympning är en långsam process. Men får man 1 mm spricka så beror det oftast på att det är för lite armering i betongen. En del av armeringens funktion är att fördela krafterna som uppkommer pga krympning och krypning och sprida dessa så att det inte blir en lite större spricka utan många små sprickor som man knapp ser men som finns i de flesta plattor.
Köp epoxi och fyllt sprickan med. Kolla på denna sidan www.nilsmalmgren.seÖ öringen skrev:
Googla sedan efter nån som säljer i närheten av dig.
Jobbat på kärnkraftverk.
Där var det vanligt att minsta spricka i golv skulle fyllas med epoxi.
Så ser inga problem med detta i ett stall.
Piss är ju inte direkt radioaktivt.
Ingen risk att del av plattan delar sig o glider iväg.
.
Där var det vanligt att minsta spricka i golv skulle fyllas med epoxi.
Så ser inga problem med detta i ett stall.
Piss är ju inte direkt radioaktivt.
Ingen risk att del av plattan delar sig o glider iväg.
.
Nej jag ser inget direkt problem med sprickan heller, får väl fylla med nåt om den blir större, var mest förvånad över att en dubb av armeringsjärn kan spräcka en så lång betongplatta. Plinten har ingen belastning (än) och det är tydligt att dubben knäckt då sprickan går exakt genom det borrade 8mm hålet..
Klicka här för att svara