Hej!

Någon dag efter snön började töa hände detta på min yttervägg i källaren. (Källaren är dränerad 2014).

Färgen började släppa och det kommer ut något vitt ludd från väggen.. Vad är det? och varför kommer det?
Det har dessutom börjat lukta unket från detta.

Väggen är målad för ca 2 år sedan med silikatfärg blandat med binder.

Detta "fenomenet" finns endast i detta rummet, alla andra rum ser fina ut.
Har börjat tvivla på att det va korrekt blandning på silikatfärgen i detta rummet..


Tacksam för tips!


Har gått över med en spatel och skrapat innan..
Källarvägg med flagnande färg och tecken på fuktskador och mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vägg med flagnande silikatfärg och synligt vitt ludd efter snösmältning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yttervägg med flagnande färg och vitt ludd som indikerar fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skadad källarvägg med vit luddig beläggning där färg börjat lossna efter snösmältning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spatel skrapar av vitt ludd och färg från en källarvägg, tecken på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Yttervägg med flagande färg och vitt ludd som indikerar fukt- eller mögelproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är saltutfällningar som beror av fukt. Hur är dräneringen utförd? Sluttar marken från huset, platonmatta eller isodrän?
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Som sixten88 säger det är lite salt och kalk som lakas ur grundmuren och ser ut som sockervad, + mera av det som sixten88 säger, smakar faktiskt lite salt med. Du kommer inte att bli av med det genom att måla, det kommer utifrån och sugs trycks in i muren med genomslag. I och med du säger i # 1 så kom det när snön smälter, lutar marken mot huset hur är stuprören, kopplade eller inte kopplade till rör i mark, fukt och vatten i källare brukar vara stup och lutning för det. Takvatten och ytvatten ska bort så långt som möjligt från ett hus.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Hela området lutar åt ett håll, men inte jättemycket... från Söder mot Norr. Denna väggen är på södra sidan, alltså den högre punkten.

Det va de förra ägarna som dränerade huset, och jag har endast dessa 3 bilder. Ingen mer info.
Bilderna är på den norra sidan av huset.

Visar också en bild på hur mycket vatten det va i trädgården när snön hade smält och kälen satt i. Ni ser fönstret vid trädgårdsslangen, det är rummet som har problemet.
Kan också tillägga att vattenutkastaren på väggen inte har varit på alls.


Hur ska jag göra med väggen nu tycker ni?


Dräneringsarbete längs husvägg med öppnad schakt och ny dräneringsledning, stegar och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person utför dräneringsarbete vid husgrund med uppkopad jord och synlig fuktspärr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dräneringsarbete med grus, dräneringsrör och geotextil vid husgrund på lutar tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två barn i regnkläder leker i en vattensamling i trädgården framför ett hus med synlig fönster och trädgårdsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din mark verkar inte svälja undan vatten så bra.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Din mark verkar inte svälja undan vatten så bra.
Vanligtvis är det inga problem, men efter så många veckor med minusgrader så satt kälen i ordentligt denna gången
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Det syns en dagvattenbrunn ( är det en sandficka ) och en brunn till ( går den till kommunens rör ) och är den på en del med sjön som blir eller hur är det med dom andra stuprören, alla ska gå till dagvattenbrunnen för borttransport, vart tar det från brunnen vägen
 
Du borde kolla så att den gula plastlisten som sitter högst upp på isodränskivorna sitter tätt mot väggen och är ordentligt fogad också så att den håller tätt. Annars kan ytvatten rinna ner mellan list och vägg och hamnar då på fel sida av isodränskivan och åker in genom väggen istället.
Listen sitter just under marknivå.

Och du bör dessutom absolut ordna lutningen på marken runt huset. Den där sista bilden ser inte helt okej ut.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det syns en dagvattenbrunn ( är det en sandficka ) och en brunn till ( går den till kommunens rör ) och är den på en del med sjön som blir eller hur är det med dom andra stuprören, alla ska gå till dagvattenbrunnen för borttransport, vart tar det från brunnen vägen
Jag vet faktiskt inte vart stuprören går under mark. Det är ett stuprör i varje hushörn. Jag antar att de är sammankopplade.
 
Jag såg bara ett stup på bild, men kan vara tillfälligt då arbetet gjordes, för att kolla slå i vatten i ett rör som stupen går till och kika/lyssna i brunnen. Men troligtvis är det kanske någon form av bakfall som gör att vatten går mot grunden. Värt att undersöka(åtgärda innan du målar vidare.
 
  • Gilla
Robert Winterqvist
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.