Hej!
Någon dag efter snön började töa hände detta på min yttervägg i källaren. (Källaren är dränerad 2014).
Färgen började släppa och det kommer ut något vitt ludd från väggen.. Vad är det? och varför kommer det?
Det har dessutom börjat lukta unket från detta.
Väggen är målad för ca 2 år sedan med silikatfärg blandat med binder.
Detta "fenomenet" finns endast i detta rummet, alla andra rum ser fina ut.
Har börjat tvivla på att det va korrekt blandning på silikatfärgen i detta rummet..
Tacksam för tips!
Har gått över med en spatel och skrapat innan..
Någon dag efter snön började töa hände detta på min yttervägg i källaren. (Källaren är dränerad 2014).
Färgen började släppa och det kommer ut något vitt ludd från väggen.. Vad är det? och varför kommer det?
Det har dessutom börjat lukta unket från detta.
Väggen är målad för ca 2 år sedan med silikatfärg blandat med binder.
Detta "fenomenet" finns endast i detta rummet, alla andra rum ser fina ut.
Har börjat tvivla på att det va korrekt blandning på silikatfärgen i detta rummet..
Tacksam för tips!
Har gått över med en spatel och skrapat innan..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sixten88 säger det är lite salt och kalk som lakas ur grundmuren och ser ut som sockervad, + mera av det som sixten88 säger, smakar faktiskt lite salt med. Du kommer inte att bli av med det genom att måla, det kommer utifrån och sugs trycks in i muren med genomslag. I och med du säger i # 1 så kom det när snön smälter, lutar marken mot huset hur är stuprören, kopplade eller inte kopplade till rör i mark, fukt och vatten i källare brukar vara stup och lutning för det. Takvatten och ytvatten ska bort så långt som möjligt från ett hus.
Hela området lutar åt ett håll, men inte jättemycket... från Söder mot Norr. Denna väggen är på södra sidan, alltså den högre punkten.
Det va de förra ägarna som dränerade huset, och jag har endast dessa 3 bilder. Ingen mer info.
Bilderna är på den norra sidan av huset.
Visar också en bild på hur mycket vatten det va i trädgården när snön hade smält och kälen satt i. Ni ser fönstret vid trädgårdsslangen, det är rummet som har problemet.
Kan också tillägga att vattenutkastaren på väggen inte har varit på alls.
Hur ska jag göra med väggen nu tycker ni?
Det va de förra ägarna som dränerade huset, och jag har endast dessa 3 bilder. Ingen mer info.
Bilderna är på den norra sidan av huset.
Visar också en bild på hur mycket vatten det va i trädgården när snön hade smält och kälen satt i. Ni ser fönstret vid trädgårdsslangen, det är rummet som har problemet.
Kan också tillägga att vattenutkastaren på väggen inte har varit på alls.
Hur ska jag göra med väggen nu tycker ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Din mark verkar inte svälja undan vatten så bra.
Det syns en dagvattenbrunn ( är det en sandficka ) och en brunn till ( går den till kommunens rör ) och är den på en del med sjön som blir eller hur är det med dom andra stuprören, alla ska gå till dagvattenbrunnen för borttransport, vart tar det från brunnen vägen
Du borde kolla så att den gula plastlisten som sitter högst upp på isodränskivorna sitter tätt mot väggen och är ordentligt fogad också så att den håller tätt. Annars kan ytvatten rinna ner mellan list och vägg och hamnar då på fel sida av isodränskivan och åker in genom väggen istället.
Listen sitter just under marknivå.
Och du bör dessutom absolut ordna lutningen på marken runt huset. Den där sista bilden ser inte helt okej ut.
Listen sitter just under marknivå.
Och du bör dessutom absolut ordna lutningen på marken runt huset. Den där sista bilden ser inte helt okej ut.
Jag vet faktiskt inte vart stuprören går under mark. Det är ett stuprör i varje hushörn. Jag antar att de är sammankopplade.J jonaserik skrev:
Jag såg bara ett stup på bild, men kan vara tillfälligt då arbetet gjordes, för att kolla slå i vatten i ett rör som stupen går till och kika/lyssna i brunnen. Men troligtvis är det kanske någon form av bakfall som gör att vatten går mot grunden. Värt att undersöka(åtgärda innan du målar vidare.
Klicka här för att svara
