Grund & Markarbeten
Norrtull: [citat] Finns det möjlighet till lite bilder? Ska göra sätta tänderna i detta i vår.
steve5432: Hej! Behöver fylla poolgropen ca 35 cm med ett stabilt dränerande bärlager. Ska ställa en rampool där, dvs ingen platta. Vikt ca 35 ton, yta 5x8,5 meter. Har via kalkylator uppskattat 15 kubik eller 20 ton. En lastbil kan ta ca 15 ton. Åkeriet i bygden har 8-11 samt 11-16 som man kan beställa. Min tanke är att fylla upp ett lass med 11-16, sen padda detta lite grann, och därefter
maggoten: Jag vill bredda min infart till gården. Så jag tänkte bygga en stödmur vid min nedfart på gården, men jag vet inte riktigt ifall jag måste gjuta en med armering eller om jag kan använda mig av block. Jag vill att den ska hålla för att man ska kunna köra på den med lastbilar. Det har kört 3 stycken fulla betongbilar på den (in och ut), men då knäcktes asfalten lite Är det någon
mrsnhp: Knacka loss all lös puts. Ta ett foto och visa i byggvarubutiken, så kan dom peka på rätt sorts putsbruk i sitt sortiment. Mindre ytor kan man ta med Husfix, men om det är stora ytor blir det billigare med putsbruk. Ta loss en så stor flaga som möjligt av färgen och ta med till en seriös färgbutik för analys. De kan sedan peka på vilken sorts färg du ska ha och vilket förarbete som
Nora.: Börjar bli tveksam till att lukten kommer från krypgrunden :sweat:
BobbyMel: Äger ett äldre hus som till största del står på en krypgrund(ca 1/5 är källare). Nu är det dags att renovera och bygga ut och då skall vi dels bygga en glasad veranda på hela kortändan som förstorar vårt vardagsrum. Denna del går mot fullständig krypgrund. Förslaget är att göra en platta för utbyggnaden men det skall även renoveras golv på hela entréplanet och läggas in
Håbbe01: Då måste det vara mycket fukt i marken om man får tjälskjutning i källargolvet samt väggar. Så man får börja med yttre dränering av grunden innan åtgärder sätts in i källaren.
Claes Sörmland: Är det en slemsvamp av något slag? https://sv.wikipedia.org/wiki/Slemsvampar
Svcb: [citat] Tack för svar och vad skönt att allt gick bra. Sanerade du det själv? Upptäckt liknande i vår krypgrund och tänkte försöka mig på att göra en del själv, om möjligt, men verkar som att det riktigt kraftiga medlet inte säljs till gemene man utan till de i branschen bara (o där är jag inte)
GK100: [citat] Ja det är i så fall formellt fel. Den sk servisledningen dvs den Vattenfall i detta fallet ansvarar för fram till mätarsäkringarna i ditt skåp får inte ligga under byggnaden inte ens i en krypgrund. Så elektrikern har uppfattat det riktigt och markfirman fel. Det är egentligen idiotiskt av de som sysslar med detta dagligen att inte hålla sig till vad alla elnätsägare i princip
Träkåk: Sträck in mobilen genom kattgluggarna och ta mängder av foton i olika vinklar. De flesta blir inget att ha men ett flertal brukar bli riktigt bra när man sen kikar på storskärm. Ställ in max upplösning etc för bästa kvalité
Stugmannen: [citat] Japp, tyvärr. Tror inte längre att det kommer från grunden utan istället någonstans i huset. Vet ej var än.
Scootersvempa: Hej Ska inom en snar framtid gjuta igen källargolvet efter avloppsbyte. Under betongen ligger det en svart plast. Är det vanlig åldersbeständig plast eller är det någon form av radonskydd? Hur gör jag i mina rännor..?? [bild]
Bumlersson: [citat] Jag har ingen frigolit utan asfabord och 170mm stenull, sedan massivt Dala-Floda golv ovanpå som jag hade hårdvaxolja på, lite halt i början
psau: Du har för mycket vatten som kommer innifrån muren och då spelar det ingen roll vilket bruk du har det kommer att frostspränga i vilket fall som helst. Men eftersom du inte har något speciellt ytskikt så är det lätt att fixa till när våren kommer :-) /Peter
Norrtull: Vi la ner den här typen av slang på rekommendation från en lantbrukare som lägger dessa på åkrarna, precis som beskrivet ovan. Men vi har grus runt om slangen. Dock upptäckte vi vid dränering att hela vårt torp står på en grus/sandås. Så det va inte direkt nödvändigt, grävde dock bort mycket jord, översta 40-60cm va bara ren jord. Har rensat ut från huset mot skogen, ca
Derbyboy: Jag funderar på om jag ska borra några hål där vattnet tränger in, kanske vila lite mm så att vattnet stannar på samma ställe. Därefter lägger jag dit makadam 4/8 och sedan plast, kanske 3x2m.
mattias.rask: Hej, Hur gick det med detta? Vi har också delvis berg i dagern i vår krypgrund och misstänker hög fukt och undersöker olika möjligheter.
surris: [citat] Kan tycka det är ett litet konstigt argument. I så fall kan man ju förlägga all kabel och rördragning synlig för att det är lättare att felsöka och åtgärda fel/byta ut. Det är inte många som väljer den metoden för de argumenten framför dold dragning.
Viktor.J: Någon fråga kan ni säkert hjälpa mig med :) OM inte annat så fyller jag på med mera frågor. Ni med erfarenhet av att ha anlitat firmor för dränering och/eller grovplanering av tomten. har ni några erfarenheter att dela med sig av? vanliga fallgropar, sätt att jämföra offerter etc.
Claes Sörmland: [citat] Jag tror inte bygglov behövs. Du måste göra en väsentlig förändring av användningen för att bygglov för ändrad användning av ett rum ska vara aktuellt. Jag har för mig att t ex ändring av ett förråd till ett sovrum t ex inte betraktas som det enligt ganska nya domar. Därmed borde heller inte denna ändring omfattas. Ändras utseendet på huset och det ligger i detaljplan
Åsa Lund: På nåt vis bildas kondens på luckan och jag utgår ifrån att fukten kommer underifrån. Antingen från nåt rör eller markfukt.
oscarwww: [citat] Tack. Bricmate norrvange light grey 60x60 plattor.
AndersS: TS verkar ha hittat problem då det inte kommit några nya inlägg sedan 7 december.
Incitament: Jag försöker lägga in bilden direkt, men uppenbarligen förstår jag ej hur....
prototypen: Nästan alla gjutningar jag gjort har jag riggat upp avdragsbanor, rör som hålls upp av köpta stöd eller man lägger en klick betong och trycker ned röret till rätt höjd och låter härda. Sedan drar man av betongen, i mitt fall med en vibrobalk, men man kan dra av med bräda och vibrera med stav. När betongen har stelnat lite tar man bort avdragsrören och fyller igen spåren. Lite
Göran.W: [citat] Missade du ville ha en uppdatering. Jag slutade jobba där någon månad senare så jag har inte sett den IRL sen dess, men på annonser han la ut på Blocket några år senare så såg det ut som det bildats små sprickor i den. Tälthallen stod i alla fall kvar för 2 år sen när jag körde förbi.
holetaker: Jag håller på med en sån här vägg. Jag har distanser under golvregeln i plåt och sen kommer jag använda ventilerade golvlister. I tak sätter jag jag även där ventilerade lister. Sen isolerar jag med stenull och slutar med gipsen ett par cm från golv och tak.