Hej! Jag och min sambo har fått ett erbjudande om en tomt i ett litet samhälle som vi gärna vill bo i. Vi är helt nya på det här med att bygga hus och hade tänkt oss i princip totalentreprenad för att slippa leka byggherre. Min sambo är dock väldigt händig och har erfarenhet av fastighetsskötsel så egentligen skulle vi kunna göra mer själva men vi har inte bestämt oss riktigt.
Vi har varit och tittat på tomten, och för våra otränade ögon ser den ju väldigt bra ut! Den är platt, dock något sluttande, och tomterna på bägge sida är bebyggda sedan många år.
Det är just det som är lite avskräckande - varför har ingen byggt på denna tomt? Samhället är litet men folk börjar få upp ögonen för det nu och huspriserna börjar gå upp. Kommunen har ytterligare tre tomter lediga men dessa är igenväxta i varierande grad och känns inte aktuella. Möjligtvis att de kanske inte sluttar men vi har inte tittat närmare på dem.
Jag gick in på SGU's hemsida och kollade på kartan över tomten (se bild, tomma utrymmet mellan de två husen) och lyckades läsa mig till att marken verkar vara silt och sand (isälvssediment, gröna delen). Det är silt-delen av tomten som sluttar.
Vad innebär detta för ett eventuellt husbygge? Kommer kostnaden för markarbetet skena iväg?
Vi ska självklart boka in ett möte med kommunen och ta upp våra frågeställningar där innan ett eventuellt köp. De håller tomten till oss i några dagar till. Men jag ville se vad ni erfarna säger om förhållandena att bygga hus här.
Tack på förhand!
Vi har varit och tittat på tomten, och för våra otränade ögon ser den ju väldigt bra ut! Den är platt, dock något sluttande, och tomterna på bägge sida är bebyggda sedan många år.
Det är just det som är lite avskräckande - varför har ingen byggt på denna tomt? Samhället är litet men folk börjar få upp ögonen för det nu och huspriserna börjar gå upp. Kommunen har ytterligare tre tomter lediga men dessa är igenväxta i varierande grad och känns inte aktuella. Möjligtvis att de kanske inte sluttar men vi har inte tittat närmare på dem.
Jag gick in på SGU's hemsida och kollade på kartan över tomten (se bild, tomma utrymmet mellan de två husen) och lyckades läsa mig till att marken verkar vara silt och sand (isälvssediment, gröna delen). Det är silt-delen av tomten som sluttar.
Vad innebär detta för ett eventuellt husbygge? Kommer kostnaden för markarbetet skena iväg?
Vi ska självklart boka in ett möte med kommunen och ta upp våra frågeställningar där innan ett eventuellt köp. De håller tomten till oss i några dagar till. Men jag ville se vad ni erfarna säger om förhållandena att bygga hus här.
Tack på förhand!
Produkter som diskuteras: "avskräckande"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
Ingen som har erfarenhet av detta?
Jag kan inte ge några råd, men vi håller på på att bygga just nu på mark med mycket silt. Det håller mycket vatten och jag förmodar därför att det är tjälfarligt (vilket jag är nervös över), men förhoppningsvis innebär det inga problem för huset.
Vår tomt sluttade en hel del och vi har fyllt upp med ca 2300 kubik. Det skulle vara "fina massor, mest sand" och det kanske stämmer, men de visade sig som sagt innehålla en hel del silt. Massorna packades ordentligt när vi fyllde upp i våras och det blev riktigt hårt. Dessvärre gjordes inte uppfyllnaden med fall så att vatten kunde rinna av (lärdom!) utan det har stått vatten på ytan nästan hela tiden sen dess. Det översta skiktet har därför blivit väldigt lerigt/geggigt och på vissa ställen sjunker man ner 20-30 cm om man går där.
Där huset ska stå försökte vi skrapa bort det lösa skiktet (det regnade dock samtidigt
) och ersätta med bergkross. Sen markduk och grusbädd. Det skulle inte vara några problem enligt geotekniker som var och kollade.
Har ni fått nån input i frågan från annat håll?
Vår tomt sluttade en hel del och vi har fyllt upp med ca 2300 kubik. Det skulle vara "fina massor, mest sand" och det kanske stämmer, men de visade sig som sagt innehålla en hel del silt. Massorna packades ordentligt när vi fyllde upp i våras och det blev riktigt hårt. Dessvärre gjordes inte uppfyllnaden med fall så att vatten kunde rinna av (lärdom!) utan det har stått vatten på ytan nästan hela tiden sen dess. Det översta skiktet har därför blivit väldigt lerigt/geggigt och på vissa ställen sjunker man ner 20-30 cm om man går där.
Där huset ska stå försökte vi skrapa bort det lösa skiktet (det regnade dock samtidigt
Har ni fått nån input i frågan från annat håll?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det finns inga principiella problem med att grundlägga på silt. Eftersom silt bara tål halva marktrycket jämfört med sand och en fjärdedel jämfört med morän så måste grundläggningen göras med större omsorg och beräknas av en kompetent konstruktör. En intressant fråga är hur den byggbara ytan är placerad på tomten enligt detaljplanen. Ju längre in på det gröna ni kan komma desto enklare blir det. Det är en viktig aspekt att ta upp med kommunen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


