3 820 läst ·
27 svar
4k läst
27 svar
Behöver jag en avfuktare?
Rädd för att du kan ha rätt. Utrymmet är stort med flera delar. Så då är frågan vilken sorptiinsavfuktare som är bäst? (Har inte en susning hur jag skall lösa vattenfrågan med en kondensavfuktare. Blir inte lätt. ) med bäst så menar jag lämplig för 170m3 samt 4:á fack, och helst styrd på mögelindex. Eller räcker TV?S STB skrev:Jag tror det är dumsnålt att låta bli att skaffa en luftavfuktare. Du sänker husets värde med minst 100000 kr om det syns små svarta mögelfläckar vid en försäljning. Dessutom skall du ju leva i det själv. Gifter från mögel kan ge diffusa symtom som du inte ens fattar var de kommer ifrån. När man har så noggranna mätvärden så VET du att det kommer finnas mögeltillväxt. Frågan är egentligen bara hur snabbt det går innan det blir synligt. Förr eller senare behöver du sannolikt köpa en avfuktare ändå. Lika bra att göra det innan du får problem. Så dyrt är det inte.
Men stänga dem utan aktiv avfuktning, vart tar fukten som ändå finns där vägen då? Jag är med på att ett system som stänger o öppnar sig beroende på förhållandena, hade varit intressant.Matti_75 skrev:
Det är trygghetsvakten som fungerar så, den ventilerar när det är gynnsamt, sedan finns värmeslingor i grunden så den försöker se till att grunden inte är så kall, det kallas termisk avfuktning.
En sorptionsavfuktare har ju flera utblås och de går att förlänga med rör, så om du har flera fack får man helt enkelt försöka styra så det blir utblås av torr luft i alla dina fack. Här har du en exempelskiss:

De brukar bara styras utifrån RF, och man sätter dem på kanske runt 60 %. Sedan kan det ta upp emot ett år innan den slutar jobba så hårt att hålla RF där.
En sorptionsavfuktare har ju flera utblås och de går att förlänga med rör, så om du har flera fack får man helt enkelt försöka styra så det blir utblås av torr luft i alla dina fack. Här har du en exempelskiss:

De brukar bara styras utifrån RF, och man sätter dem på kanske runt 60 %. Sedan kan det ta upp emot ett år innan den slutar jobba så hårt att hålla RF där.
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
För övrigt förstår jag inte riktigt de värden du fått uppmätt. Under en hur lång tidsperiod har du haft RF på över 85-90%? Om man kollar över ett år så kommer garanterat många mätdatapunkter vara där, men problemet är ju om det är där i flera veckor i sträck. Jag tror fortfarande inte du måste ha en avfuktare, men det betyder inte att det inte är värt det för sinnesfriden. 
Eftersom du har plast på marken och isolering så tillför du ingen fukt från marken.Jörgen Kj skrev:
Då ska du inte ventilera med fuktig luft. Tricket är att ventilera när det är gynnsamt.
Prova sätta igen ventilerna och mät vad du har för värden. Om du hamnar under 75% varför ska du då ventilera?
S johd01 skrev:För övrigt förstår jag inte riktigt de värden du fått uppmätt. Under en hur lång tidsperiod har du haft RF på över 85-90%? Om man kollar över ett år så kommer garanterat många mätdatapunkter vara där, men problemet är ju om det är där i flera veckor i sträck. Jag tror fortfarande inte du måste ha en avfuktare, men det betyder inte att det inte är värt det för sinnesfriden.[/QUOTE
Kika in på https://www.lfs-web.se. Köpte Acetec EvoDry PD därifrån. Busenkel att installera och fungerar utmärkt.
Den styrs med en kontrollpanel. Går en lång sladd mellan avfuktare och kontrollpanel.
Det är en klen sladd, ser ut som en gammal telefonsladd. Behövs inget större hål. Jag gjorde en liten skåra i luckan ner till krypgrunden där jag la sladden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto