Byggahus.se

Flyter skumglas?

1k läst  9 svar

1. olofssonmarcus
    Medlem Nivå 1
    Hej
    Vi har fyllt vår grund med skumglas, armerat och Vattenburen golvvärme på det och ska nu gjuta ovanpå.
    Enligt våran gjutare finns det risk att stenarna kan flyta upp och vill därför inte gjuta. Vad tror ni, har han rätt? Enligt hasopor själva ska det inte finnas någon risk, och att ett par stenar skulle flyta upp är inga problem.

2. C
    Medlem · Nivå 9
    Man brukar lägga tunnare markduk eller liknande för att hålla nere "stenarna", för ja, de flyter.
    Gjuter man som det är så kommer det komma upp och blanda sig med betongen. Men gjuter man någorlunda försiktigt så blir det i princip som att gjuta på makadam, så överdrivet oroliga bör ni inte vara.

• Laddar…
  3. olofssonmarcus
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar!

4. olofssonmarcus
    Medlem Nivå 1
    Vad kan hända om det kommer upp ett par stenar? Gör det något för konstruktionen?

5. M
    Medlem Nivå 1
    Jag och kanske många andra undrar: Vad är skumglas?

6. J
    Medlem · Nivå 6
    Används ofta istället för kross men e mycket lättare och har bättre isolerförmåga

7. olofssonmarcus
    Medlem Nivå 1
    Återvunnet returglas, används vid vägbyggen mm. Men är även bra att fylla grunden med, istället för typ leca när man ska göra om sin grund från bjälklag/mullbänk/torpargrund
    https://www.hasopor.se/produkter/fordelar-med-skumglas/

8. C
    Medlem · Nivå 9
    Inte just för konstruktionen. Men de lägger sig i ytan och försvårar utläggning och efterarbeten. Om detta ska vara färdig yta sedan så hade jag absolut rekommenderat att se till att de ej kan flyta upp.

9. olofssonmarcus
    Medlem Nivå 1
    Tanken är att det ska bli ett trägolv ovanpå detta, så den måste ju vara slät ja. Kanske gjuta två gånger, en torrare blandning först och sedan flytspackel ovanpå. Riva ut allt, lägga en duk på och göra om känns ju för j*vligt.

10. C
    Medlem · Nivå 9
    Då är det inte hela världen, förutom att det som jag nämnde blir bökigare under själva gjutningen. Kvalitén ska inte behöva bli påverkad.

• Laddar…