Tjenare!
Jag har ett hus med en djup krypgrund/oinredd källare, som står på berg, bifogar två bilder. Den ena bilden är huset sett ovanifrån och den andra får illustrera någon form av sprängskiss

Mitt problem är att att jag i krypgrunden får in lite vatten vid regn då det är i nedförsbacken antagligen lutar lite in mot grundmuren. Bifogar en bild.
Huset är från 1960 och har inga fuktskador. Det som däremot kan noteras är lite vitmögel på blindbotten.
Jag är en orolig skäl så jag har nyligen installerat en avfuktare, för att på så sätt inte behöva lägga så mycket tankeverksamhet/oro på krypgrunden.
Oavsett vad så vill jag ju inte ha in vatten mellan berg och grundmur. Till våren har jag tänkt att renovera sockeln och funderar då även på att göra en insats när det kommer till att fuktsäkra grunden och skulle behöva lite förslag på vad som är lämpligast att göra.
Har lite tankar och idéer:
1. Försöka täta mellan grundmur och berg (förslag på hur mottagets tacksamt).
2. Sätta isodrän på utsidan av grundmuren.
3. Har i dagsläget matjord in på grundmuren, byta ut detta med makadam eller liknande för att sedan få till ett tätt skikt högst upp.
Vad säger forumets samlade kompetens?
Jag har ett hus med en djup krypgrund/oinredd källare, som står på berg, bifogar två bilder. Den ena bilden är huset sett ovanifrån och den andra får illustrera någon form av sprängskiss

Mitt problem är att att jag i krypgrunden får in lite vatten vid regn då det är i nedförsbacken antagligen lutar lite in mot grundmuren. Bifogar en bild.
Huset är från 1960 och har inga fuktskador. Det som däremot kan noteras är lite vitmögel på blindbotten.
Jag är en orolig skäl så jag har nyligen installerat en avfuktare, för att på så sätt inte behöva lägga så mycket tankeverksamhet/oro på krypgrunden.
Oavsett vad så vill jag ju inte ha in vatten mellan berg och grundmur. Till våren har jag tänkt att renovera sockeln och funderar då även på att göra en insats när det kommer till att fuktsäkra grunden och skulle behöva lite förslag på vad som är lämpligast att göra.
Har lite tankar och idéer:
1. Försöka täta mellan grundmur och berg (förslag på hur mottagets tacksamt).
2. Sätta isodrän på utsidan av grundmuren.
3. Har i dagsläget matjord in på grundmuren, byta ut detta med makadam eller liknande för att sedan få till ett tätt skikt högst upp.
Vad säger forumets samlade kompetens?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej jag har en munter avfuktare som är så gott som ny då jag fick flytta från huset säljer jag denna avfuktare m210x även för sanering osv 0735249917 mvh christoffer
Kan man klämma in den mellan berg och grundmur för att tätt också? Kanske kan hitta en springa där den passarC christoffer Dahlen skrev:
S sslacker skrev:
du ska få motten på den 26 cm bred 56 cm hög 40 cm djupS sslacker skrev:
Det första du ska göra är att styra undan vatten som kommer i sluttningen ovanför huset så att det inte kommer ner mot grunden.
Gräv rent på berget 5-10 m ovanför och gjut ett par chevroner (tänk Citroëns logo) så att vattnet styrs ut runt husgrunden. Låt ändarna gå flera meter utanför husgrunden och se till att inte är för nära huset.
Du kan även kapa ur berget med en kapmaskin, ett litet V på 5-6 cm bredd/djup, i samma formation som gjutningarna.
Gräv rent på berget 5-10 m ovanför och gjut ett par chevroner (tänk Citroëns logo) så att vattnet styrs ut runt husgrunden. Låt ändarna gå flera meter utanför husgrunden och se till att inte är för nära huset.
Du kan även kapa ur berget med en kapmaskin, ett litet V på 5-6 cm bredd/djup, i samma formation som gjutningarna.
Okej, låter som en god ide. Frågan är dock om man kanske ska dra rännan längst med sidorna på huset typ 60 cm från grunden och lösa ett tätt skikt av plattor eller likande mot grunden med fall mot rännan. Vad tror du om detta? Är det någon idé att sätta isodrän runt krypgrunden? Tycker där är ganska varmt just nu. Hade ca 16 grader i krypgrunden och 51% RF igår. Då har det legat runt nollan i ett par dagar här.J Jan_G skrev:Det första du ska göra är att styra undan vatten som kommer i sluttningen ovanför huset så att det inte kommer ner mot grunden.
Gräv rent på berget 5-10 m ovanför och gjut ett par chevroner (tänk Citroëns logo) så att vattnet styrs ut runt husgrunden. Låt ändarna gå flera meter utanför husgrunden och se till att inte är för nära huset.
Du kan även kapa ur berget med en kapmaskin, ett litet V på 5-6 cm bredd/djup, i samma formation som gjutningarna.
Försök hålla rännan ovanifrån flera meter från huset.
Sen kan du göra en till lite närmre, 60 cm ifrån som du föreslår och ha lutning från huset.
Isolering är aldrig fel, men läcker det så mycket uppifrån så att du har 16 grader i grunden med ~0 ute kanske det är overkill...
Sen kan du göra en till lite närmre, 60 cm ifrån som du föreslår och ha lutning från huset.
Isolering är aldrig fel, men läcker det så mycket uppifrån så att du har 16 grader i grunden med ~0 ute kanske det är overkill...
Okej. Tack för tipsen. En del av huset har källare som är uppvärmd. Har även en murstock som går i krypgrunden då jag eldar med pellets. Hjälper säkert till lite utöver att golvet läcker. Ska bli spännande att se vad som händer när jag ska byta samtliga golv på nedervåningen
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden


