Jag har planer på att bygga ett lite större enbilsgarage 9 x 5,5 meter.

Tanken är att göra en isolerad platta med 100mm betong, 400 mm L-block och Benders syllbalk, 200 cellplast i mitten så jag får upp syllen 100 mm över golv.

Jag har på olika håll fått tips och råd om armeringen men få verkar vara överens….

Det beskrivningar jag fått varierar betydligt vad gäller antal och grovlek på järn, typ av nät, och om det ska vara byglar i kantbalken .....

Är det någon här som sitter med en bra armeringsbeskrivning på en liknade garageplatta?
Gärna från någon tillverkare av ”standardgarage"?

Mängden armering beror dels på vilka belastningar plattan ska klara och dels på vilka markförhållanden som finns på platsen. Ett enbilsgarage utsätts normalt sett inte för några stora påfrestningar.

Om markförhållandena är ok du gjuter med "standardbetong" (tex C28/35) så brukar det generellt gå bra att armera med 2x Ø12 i botten på kantbalken och 6-150 mattor (mitt i betongen) över hela ytan. Om du planerar att ställa mycket tunga ytterväggar på kantbalkarna så skadar det inte att använda villabyglar eller att lägga ett extra lager 6-150 mattor den yttersta metern vid kantbalkarna (du kan dela en matta till 2st 1m breda längder).
Samma sak vid garageporten, där kan man förstärka kantbalken enligt ovan nämnda metoder.

Gabbe, Tack för ditt svar.

Garaget ska byggas med 145 regelvägg, träfasad, förvaringsloft med 38 graders takstolar, råspont och betongpannor.

Marken kommer jag nog inte att kolla mer än att lyssna på om grävaren har något att anmärka. Det står en tung stor villa ca 15 meter därifrån som inte spruckit på 100 år….så jag räknar med att markens bärighet är normal.

Den armering du beskriver var ungefär det jag tänkte... men jag blir konfunderad då jag får andra besked….

T ex

Offert från en armeringsförsäljare som räknar med …

4st 12 mm armeringsjärn i kantvot
A-bygel runt hela byggnaden Ø12 1500mm c/c450mm.
6150 nät

En byggare menade…
Armeringskorg med 8mm N-byglar och 4st 12mm Armeringsjärn
8mm nät i botten på golvytan och ett i överkant som går över korgarna där de najas ihop

……. så det skulle vara intressant att veta vad ”standardgaragetillverkarna” säljer för grund till motsvarande garage….

Villabyglar, eller ett extra lager armeringsmatta vid kantbalkarna används för att ta upp det vridmoment som blir i kantbalken när man placerar väggarna längst ut mot kanten (dvs till stor del över kantelementens cellplastisolering). I ditt fall så blir det inte tal om några stora linjelaster från väggarna, även om du har ett loft och betongpannor på taket så är byggnaden så smal (5.5m) att det inte blir någon större belastning.
Att man skulle dubbelarmera hela plattan i ett vanligt villagarage har jag aldrig sett. Jag har byggt tre st garage till mig själv och aldrig haft mer än ett lager 6-150 mattor.
I ditt fall skulle jag endast lägga en extra matta (två lager) över kantbalken vid garageporten.

• Gilla
selindelj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.