Köpte huset för ett år sedan. Hade givetvis en anmärkning från Anticimex på krypgrunden. Huset är på 170m2 och jag tycker krypgrunden ser jättebra ut. Den är indelad i 4:á sektioner.
Vi anlitade iaf en firma som kom dit o la krypgrundsisolering och plast. De satte oxå upp en mätare som vi nu har fått resultatet från. Se bild. Typ hälften av tiden ligger fukthalten för högt säger de.
De rekommenderar nu att jag sätter in nån form av aktiv avfuktning. Jag kan inte sånt här. Jag ser ju datan men grunden känns ju som man kan bo i.
Vad tycker ni jag bör göra? Om jag skall installera något vad rekomenderar ni?
Vi anlitade iaf en firma som kom dit o la krypgrundsisolering och plast. De satte oxå upp en mätare som vi nu har fått resultatet från. Se bild. Typ hälften av tiden ligger fukthalten för högt säger de.
De rekommenderar nu att jag sätter in nån form av aktiv avfuktning. Jag kan inte sånt här. Jag ser ju datan men grunden känns ju som man kan bo i.
Vad tycker ni jag bör göra? Om jag skall installera något vad rekomenderar ni?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Ok men nu finns ju datan över ett år. Känns ju som det borde finnas vetenskap som säger vad jag bör göra? Eller finns det annan data som kan påverka mögel?
Känns inte lätt för en konsument att veta hur de skall göra. Är väl därför det går så bra för Anticimex antar jag.
Känns inte lätt för en konsument att veta hur de skall göra. Är väl därför det går så bra för Anticimex antar jag.
Ni la ju dit plast och krypgrundsisolering.mLuktar det bra nu, känns torrt och ser bra ut om du inspekterar och man har inte förändrat något mer så är det nog bara att kolla till det regelbundet.
Att det ibland är hög luftfuktighet ett par veckor/år är helt naturligt beroende på fuktiga väderförhållanden/temperaturer. Då luften helt enkelt bär med sig fukten in i krypgrunden under sådana förhållanden. Så jag hade inte oroat mig utifrån bara den statistiken så att säga. Har det hittills inte hänt något alarmerande på 30 år så har det ju funkat så länge i alla fall. Kanske ska tillägga att jag jobbade med just avfuktning inom försvaret förr också.
Anser själv att Anticimex tyvärr många gånger skrämmer upp kunder när det gäller just krypgrunder för att sälja på dyra lösningar. Där även deras så kallade besiktningar vid försäljning invaggar många i falsk trygghet. (Dvs det är väldigt summariskt och mycket friskrivningar)
Att det ibland är hög luftfuktighet ett par veckor/år är helt naturligt beroende på fuktiga väderförhållanden/temperaturer. Då luften helt enkelt bär med sig fukten in i krypgrunden under sådana förhållanden. Så jag hade inte oroat mig utifrån bara den statistiken så att säga. Har det hittills inte hänt något alarmerande på 30 år så har det ju funkat så länge i alla fall. Kanske ska tillägga att jag jobbade med just avfuktning inom försvaret förr också.
Anser själv att Anticimex tyvärr många gånger skrämmer upp kunder när det gäller just krypgrunder för att sälja på dyra lösningar. Där även deras så kallade besiktningar vid försäljning invaggar många i falsk trygghet. (Dvs det är väldigt summariskt och mycket friskrivningar)
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ok jag satt en fuktmätare där nu men jag förstår inte varför egentligen. Jag har ju mätt ett år o fått de bifogade värdena. Det hjälper väl inte att jag mäter ett år till? Antingen är väl värdena skäl till en åtgärd eller så är de det inte. Vad är det jag inte förstår?
Jag tolkar svaren som jag inte ska lägga nån vikt vid värdena utan titta efter visuella fuktskador. Korrekt?
Jag tolkar svaren som jag inte ska lägga nån vikt vid värdena utan titta efter visuella fuktskador. Korrekt?
Helt korrekt.
Nej precis, det en fuktmätare gör är att du kan se över tid om det försämras, vi snackar på 5-10 år. Exempelvis om din dränering börjar ge upp så kommer du kanske kunna "misstänka" det lite via dina mätningar. Men det går lika bra att strunta i detta. Men du ska iaf inte betala någon för att avläsa värden åt dig ...Jörgen Kj skrev:
Ok jag satt en fuktmätare där nu men jag förstår inte varför egentligen. Jag har ju mätt ett år o fått de bifogade värdena. Det hjälper väl inte att jag mäter ett år till? Antingen är väl värdena skäl till en åtgärd eller så är de det inte. Vad är det jag inte förstår?
Hm..pratade med en snickare som sa att jag borde göra något. Han menar på att mögelindex är det bästa vi har idag. När du ser mögel så har det funnits microbiell aktivitet länge och då har du riskerat att ha andats in detta.
vet inte om han är den bästa experten men vad säger ni, har han en poäng?
vet inte om han är den bästa experten men vad säger ni, har han en poäng?
Jag tror det är dumsnålt att låta bli att skaffa en luftavfuktare. Du sänker husets värde med minst 100000 kr om det syns små svarta mögelfläckar vid en försäljning. Dessutom skall du ju leva i det själv. Gifter från mögel kan ge diffusa symtom som du inte ens fattar var de kommer ifrån. När man har så noggranna mätvärden så VET du att det kommer finnas mögeltillväxt. Frågan är egentligen bara hur snabbt det går innan det blir synligt. Förr eller senare behöver du sannolikt köpa en avfuktare ändå. Lika bra att göra det innan du får problem. Så dyrt är det inte.