Hej jag har ett hus stående på en lutande berghäll med torpargrund. Jag har problem att det läcker in vatten någonstans genom torpargrunden, detta blir sen liggandes i en pöl under huset.

Vad använder man för att täta mellan stengrund och berg? vill liksom leda vattnet runt huset.

Torpargrund har du en murad eller gjuten del mot berget, bara skotta riktigt rent på berg och grund och sedan se var det rinner så det inte kommer genom några spricker genom berget och under huset. Kryper det mellan berget och grunden kan det gå att få tätt men ingen garanti, genom att smörja på många lager med asfalt ( helst varmtyp ) ca 10 - 15 cm ut på berget och ca 10 cm upp på grunden,

• Gilla
GOVTOB
  • Laddar…
tommib
Går det inte på något sätt att leda bort vattnet som är under huset? Det är troligen ett nästan hopplöst projekt att försöka få tätt mellan en stengrund och berg.

• Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Okej tack för svar! ! Det var nästan det jag misstänkte, funderar på att gjuta igen pölarna under torpargrunden med nån sorts betong bara. Förre ägarn har försökt få tätt på alla vis men det läcker ändå igenom. Kan man ta vilken grovbetong som helst?

tommib
Ja det kan man. Bättre vore dock att istället gräva ut så mycket som möjligt och se till att vattnet kan rinna ut. Därefter grusar man med t.ex. 16-32 makadam och lägger plast över. Detta för att förhindra stående vatten.

Om du bara gjuter igen pölen är risken stor att vattnet dyker upp på något annat ställe under huset.

tommib tommib skrev:
Ja det kan man. Bättre vore dock att istället gräva ut så mycket som möjligt och se till att vattnet kan rinna ut. Därefter grusar man med t.ex. 16-32 makadam och lägger plast över. Detta för att förhindra stående vatten.

Om du bara gjuter igen pölen är risken stor att vattnet dyker upp på något annat ställe under huset.
Precis så gjorde vi på stugan och det har fungerat bra sedan 2010
Fyll groparna med grus och sedan lägg byggplast ovanpå, vi har en yta på ca 2 x 5 m som jag täckt med plast som går lite upp på väggarna. Vårt bekymmer är att det är lågt och att man inte kommer åt att krypa in i detta utrymme men som sagt det fungerar fortfarande.
/B

D
Jag grävde upp (40-120 cm) runt huset som står på berg. Gjorde en betongklack runt om hela huset och smetade in med asfalt (kall). Spräckte, sprängde och sågade upp två pumpgropar. Därutöver sågade jag rännor i berget för att leda vattnet runt huset.

Om du inte gör bedömningen att det går att få tätt mellan berg och grund kan du anlägga en pumpgrop inne i grunden.

• Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
GOVTOB GOVTOB skrev:
Hej jag har ett hus stående på en lutande berghäll med torpargrund. Jag har problem att det läcker in vatten någonstans genom torpargrunden, detta blir sen liggandes i en pöl under huset.

Vad använder man för att täta mellan stengrund och berg? vill liksom leda vattnet runt huset.
Hur har det gått? Vi har ett identiskt problem.

• Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.