Byggahus.se

Lamell??

1. R
    Medlem Nivå 4
    Vad är egentligen lamellgolv? Vet skillnad mellan laminat och parkett men vet inte vad lamell är, är det något mellanting eller ????

2. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Re: Lamell??

Det kanske man kan säga... Men lamellgolvet är gjort av trä i tunna skivor som limmats ihop. Lite som plywood. Fördelen med lamellgolv är väl att det inte rör sig lika mycket som ett massivt golv. Nackdelen är att det inte går att slipa.

3. R
    Medlem Nivå 4

Tackar för ett snabbt svar. Är det hållbart eller blir det lätt repor?

4. T
    Medlem Nivå 6

Finns egentligen bara ett golv som är sämre: Timell :-X

(Ignorera detta inlägget)

5. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Det beror väl på träslaget snarare än om det är lamell- eller massivt.

Tommy, vad är det som inte är bra med lamellgolv? Har trott att det skulle vara ett utmärkt alternativ till massiva bräder ovanpå golvvärme. Furu är det som är aktuellt i mitt fall.

6. T
    Medlem Nivå 6

Som jag skrev lite fiinstilt så var det inget riktigt inlägg... snarare ett tamt försök att skoja till det lite på Martins bekostnad. Vi gillar att göra det, vi yrkesmän.

Lamellgolv är bra i rätt sammanhang, exvis som du beskrev det.

7. R
    Medlem Nivå 4

Det är alltså bättre med lamell än trägolv då man ska ha golvvärme. Är det pga rörligheten i trägolvet eller leder det även värme bättre?

8. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Rörligheten var det jag avsåg. Värmeledningsförmågan kan jag inte redogöra för, men jag misstänker att det inte är något skillnad mot det massiva golvet.

9. Bob_the_builder
    Medlem Nivå 9

Ok. Kanske EN gång, då. ;)

10. B
    Medlem Nivå 2

Ett dyrare lamellgolv har väl 8 mm att slipa, eller?

11. C
    Medlem Nivå 1

Ett lamellgolv av god kvalitet, t.ex. Kährs 15mm tjocka eller Tarketts 14mm tjocka brädor har ca 3mm tjockt slitskikt, och sägs gå att slipa om minst två och högst 3 ggr.

De tunnare trägolven som t.ex. Kährs "Linnea" 7-8mm tjockt går ej att slipa om. Tarkett har ett motsvarande golv, minns inte vad det heter, som ej heller går att slipa om.

12. M
    Medlem Nivå 5

Bara för tydlighets skull;
    Är lamellgolv detsamma som fanérgolv (exvis Kärch's Linnéa-golv)?

13. B
    Medlem Nivå 6

Nej,

Lamellgolv eller i dagligt tal parkettgolv måste ha ca: 2,5 mm slitsikt i något träslag (ek, bok, aks, furu eller vad det nu är) för att få kallas parkettgolv. Sen kommer en kärna i massivträ (furu/gran), plywood eller spånskiva och underst brukar det vara ett faner av gran.

Fanérgolven typ Kährs Linnéa eller Tarkett Viva har ett tunnt fanér på ytan. Sen en kärna av MDF och baksida av papp.