Byggahus.se

Polera garagets 50-talsklinker

1. B
    Medlem Nivå 2
    Jag undrar om det finns någon som vet hur man kan fräscha upp ett klinkergolv som jag har i garaget. Huset är byggt 1959 och farbrorn som byggde tyckte nog att bilen skulle stå på ett golv finare än det som finns i resten av källaren... Hursomhelst så är golvet märkt av tidens tand (förvånansvärt lite; ingen platta är trasig, ingen sitter löst!) med mörka fläckar och bruna missfärgningar. Jag har försökt att gnussa med scotch-brite-svamp, vim, glass foam, men det tar liksom lite dåligt. Några frågor:

1) Vad använder proffsen för kemikalier? (Jag förstår att de har en maskin så den får jag väl hyra)
    2) Kan man bona med någon boningsvätska? Isåfall vilken? Eller ska man undvika det (tänker på markfukten som skall upp...)

2. G
    Medlem · Nivå 14

Re: Polera garagets 50-talsklinker

... i garage - så kan det vara oljefläckar? Prova med lösningsmedel eller såpa
    gaia

3. B
    Medlem Nivå 2

Njae, oljan är nog borta, men bruna fläckarna (rost?) samt allmänt solkig yta finns kvar, kan man slipa?

4. T
    Medlem Nivå 5

Har du provat med Klinker-tvätt(rent eller vad det heter),
    den typen som man kan använda efter att man fogat golvet?

5. B
    Medlem Nivå 2

Har inte provat klinkertvätt, vad innehåller det? Måste kanske vara nåt som "river" lite...

6. T
    Medlem Nivå 5

Har för mig att det är någon syra (saltsyra?) i utspädd form, tex Höganäs har det att köpa i påsar.

7. G
    Medlem · Nivå 14

Är medel i pulverform så är det ingen saltsyra men citronsyra som tar bort kalken (finns i fugorna) men biter inte på röstfläckar.
    Om du menar med att slipa med slipmaskin så ska du tänka på att klinker är mycket hård material och om du lyckas slipa ytan så får du en porös yta som kommer att lätt dra till sej all smuts efter slipningen.
    Testa med saltsyra men häll den inte i fugorna för det kommer att skada dom dvs lösa upp kalken i fogmassan så det bublar och det blir bara sanden kvar.
    gaia