Byggahus.se

Alloc Commercial eller klinker?

1. C
    Medlem Nivå 4
    Vi river golvet i hallen just nu.

Hade tänkt lägga klinker. Nackdelen är att det är så hårt, att fogarna är svåra att hålla rena, och att jag antar att det är svårt att hålla hygieniskt eftersom alla snygga klinker har ojämn yta.

Så såg vi att Alloc har en typ för offentlig miljö, och dessutom med en färg/mönster som kräsna jag klarade av: skiffer.
    (http://www.europe.alloc.com/SE/sida_113.asp)

Nu skaffar vi snart hund och har hört att laminat är hett bland hundägare (lätt att rengöra och reptåligt)

Dock är jag av naturen skeptisk till "oäkta" vara. Trä, klinker, linoleum osv känns gediget och beprövat.

Karln attraherades av att Alloc kunde fås med inbyggda värmeslingor. Men det är tydligen jag som bestämmer...

Vi är ju på väg härifrån inom 1-2 år (beroende på när vi hittar tomt), men man vill ju göra ett bra val så det höjer värdet och intrycket inför försäljning.

Ni har SÄKERT något att säga, eller hur?!!?

2. M
    Medlem Nivå 4

Re: Alloc Commercial eller klinker?

Jag kan bara tala för jag resonerade när vi skulle lägga nytt golv i köket...
    Jag har ett antal hundar...
    Har sett att mina hundar repat trägolvet i vardagsrummet (Kährs: Linnea)...
    Så vi valde att lägga in klinkers eftersom det är mer tåligt... Fogarna går alltid att byta ut (finns verktyg för sådant har jag för mig).

Skulle nog hellre föredra klinker om ni ska skaffa hund...

Men visst var skiffer snyggt!

3. G
    Medlem · Nivå 14

Om ni bestämmer er för klinkers med golvvärme så kan ni göra som vi. Vi valde slätta klinkers från Höganäs i två färger (ljus och mörkare grå) och olika format som man kan lägga i en mönster mitt i hallen. Eftersom det fanns golvvärme så tyckte vi inte att vi ska lägga någon matta där men i stället blev det en geometrisk dekoration av ljusare klinkers. Det blev snygg golv som kan klara många modesvängar. Klinkergolv är hård men slitstark och leder samt magasinerar värme mycket bra.
    Alloc är däremot snabb och praktisk lösning.....
    gaia

4. yonna
    Medlem · Nivå 15

Rent material känns alltid gediget. Vad gäller jyckar funkar klinkers eller stengolv utmärkt när man har golvvärme ocså med tanke på att dessa golv lagrar värme. Gäller det större/tyngre hundraser bör de ändå ligga på mjukt underlag pga av slitskador ('arm'bågar etc) och i så fall borde linoleum eller korkoplast vara lämpligare då dessa är något mjukare. Laminat är stumt och inte alls lika behagligt ur jyckesynpunkt.

Visst höjer ett snyggt hallgolv värdet på huset vid försäljningen!

5. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Nåt att säga? You bet, babe! :)

Glöm laminatet i hallen. Speciellt klick-laminat med golvvärme. Varför?
    Därför att alla laminatgolv byggs på en kärna av spån, MDF eller HDF. När de snöblöta skorna tinat på det varma golvet och smältvattnet runnit ner i klickskarvarna är risken att kärnan sväller MYCKET stor.
    Och det är inget snyggt med resta skarvar...

6. C
    Medlem Nivå 4

Underbart att har er som tyckare!!

Nu garanterar ju Försäljarna att de nya klickgolven är ljusår från de första - att svagheten ang skarvarna gällde när de inte hade samma precision som nu samt att skarvarna nu är vaxade. Det är 20 års garanti på att inte skarvarna ska resa sig på just detta golv, som är anpassat för hall och kök (eller offentlig miljö, typ mässgolv). Så jag tror faktiskt inte det är sååå stor risk.

Det som ska bort är ett laminatgolv från Ikea ca 8 år gammalt. Det har rest sig LITE, men inte just vid skorna, utan där kylen runnit över samt att det nötts/lossnat bort bitar i ytan som är oreparerbara = värdelöst.

Jag är dock alltid rädd begreppet underhållsfritt, eftersom det oftast betyder "går ej att underhålla".

Samtidigt ser jag min chans att testa laminat nu, innan man bygger nytt...

Ni som har klinker då: samlas det inte gojja i ojämnheterna? Behandlar ni ytan på nåt sätt?

Laminat har ju en "död" yta tycker jag, men just detta borde ju vara till fördel ur städsynpunkt.

Det kanske skiner igenom att vi helst vill hitta argument för det enkla klickgolvet... "Äsch, vi ska ju inte bo kvar - vi gör det enkelt för oss". Men samtidigt vill jag i detta läge tillgodose "stora massans" åsikt - så golvet ger mervärde vid försäljning!

Är det ingen som har laminat klickgolv, typ Alloc, som kan ge sina erfarenheter?

7. J
    Medlem Nivå 1

Hej,
    Jag har ett klickgolv av märket uniclick i hall och kök.
    I hallen har skarvarna rest sig på vissa ställen.
    Vi har nu köpt en stor tät golvmatta på hela den plats som det kan förekomma blöta skor.
    Jag kan garantera att du får problem om du vet med dig att det kommer vatten regelbundet på golvet.

Dessutom tycker jag inte att golvet verkar ha så lång livslängd, det finns flisor som är borta mm.

Tacka vet jag massiva trägolv (kanske inte i hallen).

/Johan

8. M
    Medlem Nivå 6

Lägg linoleummatta! Hållbart, tvättbart, inga fula skarvar, natulmaterial. Bättre än ett Kinderägg!!

9. KarlXII
    Medlem Nivå 11

...men ACK så osexigt. Speciellt som första-intrycks värdehöjare. Linoleum verkligen andas lägenhet eller kontor.

Byggare Babe: Vaxade skarvar? Vet du, vax funkar inte mot vatten. Det är jättedåligt. Det borde jag kunnat räkna ut efter alla biltvättar, men det som verkligen fick det att gå upp för mig var när vi köpte ett nytt bord till vardagsrummet. Det var kanonsnyggt; en härlig vaxad yta. Efter premiärkvälls dryckjom hittade vi flera runda cirklar på bordet efter glasen. Inget spill, bara resultatet av en het, fuktig sommarkväll. Efter ett antal av- och påvaxningar törs jag gå ut offentligt:
    VAXADE YTOR FUNKAR INTE MOT VÄTA. Däremot är det snyggt och smutsavstötande.

Det laminatgolvet som funkar bäst där det kan tänkas bli vått är det limmade, där limmet funkar som tätning.

Det finns fler argument mot laminat i hall. Grus och sand t.ex. Laminatytan är hård som sjutton, men inte hårdare än de motståndarna. Och har du väl fått en repa eller ett mattat område går det inte att polera bort.

Gojja i ojämnheterna? Nä. Är man obetänksam nog att välja en vit eller ljusgrå fog kan det säkert bli missfärgningar, men annars är det förvånansvärt lättstädat. Det kanske beror lite på hur djup och bred fogen är också.

10. C
    Medlem Nivå 4

Avgjort, jag följer strömmen - eftersom det är den som ska lockas att betala högt pris för vårt sketna radhus snart...

Klinker blir det!

Då återstår bara problemet att välja färg, storlek, ev mönster - och prisklass.

Grått (mörkare) är ju praktiskt, men i en mörk trång hall krävs nästan beige eller ljusgrått... Jaja, där blir det nog att till att välja utan er hjälp - attans.

11. M
    Medlem Nivå 4

Varför inte ta en ljusare färg på klinkern?
    Så ni kan ha en MÖRK fog!
    För det kan jag säga att vi ångrar att vi inte använde istället för en ljusgrå fog!
    Fogen har blivit mörkare redan av väta (ska väl tillägga att jag har haft en kull valpar på golvet ;) ).
    Så när vi får tid och ork kanske vi byter ut fogen...

LYCKA TILL! 8)