Byggahus.se

Lumppapper eller annat under parketten?

1. A
    Medlem Nivå 10
    Hej!

Lutar åt 14mm tarkett. Vån1 är gjutet valv. Vån 2 är golvspånskiva på reglar. På Betongen skall det fuktspärr (fukten får ventilera nedåt till källaren), men sedan?

Parketten direkt?
    Lumppapper?
    Skumplast?

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Lumppapper eller annat under parketten?

Lumppapp.

3. V
    Medlem Nivå 6

8)

Är det bättre för att det vädrar bort fukt eller vad är sämre med plast/foammatta under?

Nyfikna Helena med
    Sverige Stugan

4. F
    Medlem Nivå 7

Står själv och väljer mellan papp och foam, vad jag förstår så finns det såväl fördelar somnackdelar med båda systemen (givetvis).

Pappen är billigare och isolerar sämre, bra egenskap när man har golvvärme.

Foam ger lite mer ljuddämpande effekt och även ett lite mjukare golv samt att den fyller ut eventuella ojämnheter i undergolvet något bättre än pappen. Dyrare än pappen.

Kostnadsmässigt är det så lite i det totala så att man i stort sett kan bortse från den faktorn.

Kvarstår att väga mindre värmeförlust (papp) mot förmodad lägre ljudnivå och bättre fyllnadsgrad (foam).

Personligen tror jag att värmeförlusten är närmast försumbar, så då återstår egentligen att bedöma hur ojämnt undergolvet är och vilken känsla man eftersträvar.

Som vi också diskuterat i annan sträng så finns ju åsikter från vissa golvtillverkare att man ska använda en diffspärr närmast parketten när man kör golvvärme, då finns det kombinationsmattor som både är foam och diffspärr.

Mycket att fundera på blir det ???

5. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Varför lumppapp?
    Ingen aning! :p

Men branschen rekommenderar alltid lumppapp till trägolv och foam till laminat. Jag tror personligen att lumppapp är det bättre valet eftersom det andas, men att man alltid kör med foamen till laminat eftersom det skulle bli outhärdligt bullrigt och "klapprigt" annars.
    Att foamen skulle fylla ut ojämnheter, visst men det är nog bara försumbart. Jag tror inte heller att foamens isoleringsverkan är så imponerande i sammanhanget.

6. F
    Medlem Nivå 7

Det blev lumppapp efter långa diskussioner med en golvsäljare.

Han hade några bra argument, bl.a att pappen är mycket enklare att jobba med samt att "riktiga golvläggare använder inte foam" ;)

Vet ej om det är som Kalle skriver att man normalt kör papp till trägolv och foam till laminat.

Eftersom vi har träbjälklag får vi en naturlig svikt jämfört med betong så det fanns ingen anledning alls att köra nåt annat än papp, vi har nu lagt en hel del i helgen och det är bara att konstatera att det funkar alldeles utmärkt.

Den enda dirket nackdelen jag har kunnat hitta är att papprullarna väger mycket mer än foam, jobbigt att kånka upp till huset.

7. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Jo-o. :)

8. F
    Medlem Nivå 7

Åkejrå ;)

9. V
    Medlem Nivå 6

Jassåru! :D

Jag som vill ha bådas fördelar får väl köra med dubbla papplager då ;D

Helena med
    Sverige Stugan