Golv
cheetah1: 5 mm?! Tror nog snarare att du får problem med att limrester sitter kvar, snarare än att betong följer med... Skulle du mot förmodan få för grova håligheter får du väl fylla i med lite husfix eller nåt, men jag ställer mig MYCKET tvivlande till att det skulle kunna följa med nån betong. Då ska isåfall klistret dom har limmat med ha högre hållfasthet än härdad betong, och det
tessla: Att köpa ett begagnat golv var inte en sån dum idé. Ska ha det i åtanke. Blev lite avskräckt nu gällande plastmatta i hallen, någon som har andra erfarenheter av det? (kan tillägga att när jag skriver plastmatta så menar jag linoleum, plast, gummi och allt liknande som finns, är inte så hemma på det där... Vi har inte tänkt lägga klinker i kök och hall av flera olika skäl. Men
ae: Ska byta c:a 15 kvm golv i souterängplanet som idag är uppreglat på betongplattan och funderar på ett Nivell golv. Då jag också vill radonsanera samtidigt så tänkte jag ventilera utrymmet också. Har idag uppmätt 250 bq i souterängplanet och 150 i övre planet. Vet inte med säkerhet var radonet kommer ifrån, men förmodilgen från väggarna i lättbetong (mörkgrå - blåaktiga). Har
1337: [citat] Och vart kommer plattorna från då? En matta kanske? På klickvarianterna limmas linoleumatta på underliggande skikt och därefter fräser de plattorna. Av alla de mattor jag sett från Armstrong (DLW) har varit varken mer eller mindre flammiga än Forbo och Tarkett.
cullberg: Funderar på att lägga in Celenio Träklinkers en bit i hallen... Någon som har någon erfarenhet? kan bli snyggt med svart emot ekgolv tror jag. http://www.wiwood.se/haro/design_celenio2.htm
nikke: ok! bara så att det blir något stöd för spånskivan då? tackar!
Farzan: Jag har nyss lagt några kvm med Siljansgolv 25x135 obehandlad furu och var det någon fasning så var den så liten att...ja, man kan inte ens kalla det fasning utan möjligen en ytterst minimal rundning.
Farzan: Det är väl knappast klickgolv eftersom det står att han tänker skruva det. Men lumppapp är likafullt bra.
martinbengt: Om du har lite kakelplattor hemma som du kan slå sönder i mindre bitar.så kan du" punkta" upp golvet så att det är i våg,,, genom att utgå från den höjden du vil ha så limmar du fast kakel plattorna med tex silikon eller vad som helst, sen lägger du ett pass på den höjden ochutgår får den ,så ser du hur många plattor som du ska lägga, sen börjar du inne i hörnan att hälla
Staffan1: Har en källarvåning med en separat uthyrningsdel där det är lite för höga halter av radon. En saneringsfirma tror att det beror på sprickor i ett litet kök där det är ganska risigt trägolv och säkert lite läckage där avloppet från diskhon går ut. Funderar nu på att riva upp det gamla golvet och täta sprickor och annat som kanske finns där under, men vet inte hur jag ska göra
Amatörbyggaren: Gratulerar, hoppas att du blir lika nöjd som vi blev med golvet
stefan_gbg: Jag rekommenderar att såpa på några gånger. Jag har precis lagt in ett liknande golv med samma ytbehandling. Efter 4-5 gånger med såpa behandling, försvann det sträva.
ml99: Känner många som haft stora golvproblem i Modulenthus 2005 och framåt. På vårt område var det mer regel än undantag att man bytte golv ett par tre gånger i vissa hus!
orionizer: Hej på er, hur gick det med sisalen? Blev det bra? Skicka gärna bilder till mig då vi är inne på samma idé. Tack på förhand.
Tag_H: Hos oss låg parketten direkt på reglarna 25mm har jag för mig, kåken byggd -69, jag la ny parkett uppepå, efter att ha skruvat i ett pkt skruv igenom det gamla, hade knarr och lite svaj i golvet innan. men nu är det kanonbra.
para: IKEA..... halkskyddstape 5m för 45:- Svart tyvärr..inte genomskinlig
Kuben1: Ah, är det plank jag menar.... hm, korkade jag - det verkar ju finnas hos flera golvtillverkare. men ni kanske har tips om några speciellt snygga? Gillar oljade... Om det nu funkar i kök också. Så är jag även på jakt efter skeppsgolv till ett nytt sovrum. Typ ek och ask. Några tips där?
Farzan: Ja, det gör vi. Det är bara vad vi kallar "snedtak" som skiljer sig, det verkar som att pbengtsson menar på ett sätt och du, jag och BSV på ett annat...men vi skulle lägga skivorna likadant.
Mikado: Hur menar du när du säger "som vanligt"?...:) Jag tänkte bara gå under tröskeln nån cm, bara så pass att jag slipper ha nån täcklist mellan golv o tröskel.....kanske tänker fel...
mats.nystrom: [citat] Tack för svaret! Det låter ju inte så rockigt, men andningsskydd användes. Två små följdfrågor: Hur fungerar (fungerade) asbestförstärkta mattor? Anledningen till min fråga är att resterna av limsträngarna ligger kvar på den svarta beläggningen (det syns ju inte så bra på bilderna). Det är alltså inget av mattan som ligger på betongen. Vad händer om man inte tar bort
JanneL: Har fått en reklambroschyr med texter Drömgolv för hela familjen. Är verkligen heltäckningsmattorna på väg tillbaka? Är de så mycket bättre idag än för 30 år sedan? Jag tänker i första hand på skrämselpropagandan om alla "gosaker" och baciller som trivdes i dess inre. Någon som har mer information om detta? Tveklöst var det skönt att gå på dem och gav även i mitt tycke ett
Peppe_e: Tillverkas ju en del parkettgolv som skall se sådana ut. Är nog lite av en smaksak. Kan få det att se lite mer livligt ut tycker jag.
Peppe_e: Tycker du skall anlita nån att kolla på dimensioneringen. Är ju ändå rätt viktigt å inget man vill göra om. Inte rätt läge att lite på nån som tror att det borde gå ;)
carinpeter: Jag ser att de flesta tycker ju större plattor desto snyggare. Vi har nu i alla fall valt 30x30, jag har surfat runt en del på en massa inredningsbloggar och tycker att det ser OK ut. Hade det funnits 40x40 hade jag hellre tagit det, men nu hade vi inte det valet. Det jag också tänkt på en del är att få det se så neutral ut som möjligt, stilen ska ju hålla ett bra tag framöver just på
wingman: Mitt tips är att "över 30x30" klinkers på golv så gäller hummerkam,dvs 15mm kam,eller flytfix och 10-12mm rundad kam. "Dubbelbred" med liten kam(fix på både plattan och golvet) eller "enkelbred" med grov kam Du skall ha full täckning under klinkersen annars kan du få "plattsläpp"(eller att dom spricker i ett garage) Spelar väl iofs ingen roll om det inte är vårum,men tråkigt iaf.