Golv
Gargamel: Jag håller med om att gips + keramik känns helt säkert, men jag har inte sett något golvgips som är klassat som "obrännbart", utan de kallas typ för skivor av "i huvudsak obrännbart" material. Fibercementskivor kanske kan vara ett alternativ, men jag är inte bekant med materialet. De skivor som jag tittat på väger ju lika mycket som vanlig betong, och jag är dessutom osäker på
stefansv: Hej! Har precis flyttat in i ett enplanshus från 1988. Huset är byggt på en betongplatta med 1dm isolering (markskiva,stenull) . Ovan på detta ligger plast 0,2mm, spaltbildande fuktspärr icopal ribbon, golvspånskiva 19mm och plastmatta. Golven har tyvärr blivit väldigt ojämna då vissa skarvar på golvspånskivorna börjat dela på sig och bildar "åsar och dalar". Jag har tittat intill
Kasch: Ja undergolvet är spik/skruvbart. Råspont låter som ett vettigt alternativ. Å andra sidan såg jag att Byggmax golv kostar 105 kr/kvm så prisskillnaden blir inte så stor eftersom det lär bli mer spill med råspont. Å tredje sidan hade folket på den här gården knappast råd med breda golvtiljor - alla kvarvarande gamla golv är smal (slät)spont i gran. Det där med mörk bets kanske
richardw: 62_an:Har du provat än? Funderar på samma sak, tvättade nog lite för mycket så att fogarna vart snudd på djupa. Någon annan som har erfarenhet av att lägga på mer fog efterhand?
ylven: Man bör inte lägga klickgolv med underlagsfoamen direkt mot betongen. Lägg istället någon platonliknande distansprodukt först, sedan foam och klickgolv. Man kan också tänka sig att lägga någon tunnare isolering typ frigolit ovanpå "platonmattan".
bramstoker: Nu är taket äntligen klart! Det hade varit lättare, men tråkigare, att göra den här renoveringen under semestern istället. Blev Alcro Kraft, utan shellack eller grundfärg. Ursäkta den mörka bilden, räfflorna i taket ser mer ut än vad det är. En kompis som är snickare var här och tittade på rummet idag. Han ansåg att fläckarna på paneln och golvet i varje fall inte kom från
Ankan80: Jag kan rekommendera Bergo-plattan i källaren. Vi har lagt det i tvättstugan samt i ett extrarum i källaren. Fördelarna är: Du får ett varmt golv. Det går superlätt att lägga. Du kan dammsuga och våttorka som vanligt. Vi har lagt ett rutmönster med silvergrått och ljusgrått.
BigGitt: Nu är det nästan klart. Det har blivit stämjärn och hammare. Ca 7 mm från väggen. 2 lpm. Golvet har blivit nästan plan. Nu har jag lärt mig. Laminat ska läggas sommar tid vid en luftfuktighet på 50%. Då är den som "størst".
Laral: Vi funderar på att lägga Byggmax klickträgolv, 15 mm, ask i 3-stav, i vårt kök. Golvet är av märket Maestro och kostar 239 kronor/ kvm. Det ä snyggt och lär visst ska vara lätt att lägga. De jag undrar över är dock om detta golv håller i ett kök för en småbarnsfamilj? Golvet är förlackat och vi kommer nog att lacka det en gång till när det är nylagt. Någon som har någon
jon_h: Det finns golvspackel som klarar att ligga så blött. Kolla med leverantören. Brunnarna ska bytas om man ska kunna göra ett godkänt tätskikt under keramik i normalfallet, men i och med att det är källare under de omständigheter du beskriver är detta inte viktigt alls. Ska ni inte ha keramik på golvet behöver de inte alls bytas, och det är frågan om jag hade brytt mig om att göra det
jeppeknaster: Antagligen är det någon sorts ljuddämpare som legat under platonmattan. Man brukar lägga en väv under denna för att inte platonmattan ska ge ifrån sig ljud mot betongen när du går på golvet. Har du ett inte helt jämt betonggolv och lägger platon och parkett så kan platonmattan klappra mot betongen. Det är min teori. http://www.isola.se/pdf/Montering%20Golv.pdf
pixel: Jag har lagt den svarta Ginerva Ne i badrummet. De har storleken 333*333 resp 165*165 mm.
Totte_S: [citat] Saxat från deras hemsida: "Dala Floda Golv är så enkelt att montera att du klarar det själv. Golven skruvas ned mot existerande trägolv, bjälklag eller skivor av plywood. Med fördel används Dala Floda Golvs speciellt anpassade skruv." Massiva furugolv på minst 25 mm brukar man utan problem skruva/spika på ett c/c 60 bjälklag. Om man redan har ett undergolv och kan lägga på
: 45x220 cc 600 räcker gott på spv. upp till 4,5 m, förutsatt att du belastar golvet normalt. Vill du göra något för att det ska bli starkare är inte ett ökat breddmått på bjälkarna av något större värde för bärigheten. Däremot högre virkeskvalitet eller tätare mellan bjälkarna. __________________ Byggaren
_Valle_: [citat] Jasså, så det här med plasten stämmer inte ? Hmm, kanske ska kolla upp fabrikatet på plasten och kontakta leverantören för att få lite mer information. Märkligt må jag säga..... /V
jenfor: Körde klinkerrent till att börja med och ett antal städningar senare började missfärgningen försvinna.
linda.sofi: Korksmulepapp låter vettigt. Jag tänker att risken med att bara ha hårda underlag under ett flytande golv är att det liksom skulle kunna "dunsa" mot underlaget när man går på det. Men det kanske bara är som jag nojjar mig? Nu vart det i alla fall vanlig golvpapp i det första rummet.
jon_h: Om huset är från 1800-talet så är klinkers garanterat mer rätt än plastmatta..
Fjordell: Har liknande bekymmer fast med platon system. Jag satte 6mm distanser bakom listen, sen satte jag skummgummi list, sån man har till att täta mellan fönster så det inte kan komma ner massa skräp. har funkat bra hittills, men man kanske får räkna med att byta skummgummilisten efter några år.
KurreBurre: [citat] Tack för svaret! Nu förstår jag skillnaden mellan färgerna :-) Vårt hus är byggt 1950 så det e lite halvgammalt, golvet var tidigare lackat. Får väl ta en funduerare ihop med mannen hur vi vill ha utseendet på golvet. Vi kommer sätta in ett nytt kök till hösten, IKEA Abstrakt och Nexus svartbruna luckor, så det blir ett ganska modernt och stramt kök. Då tror jag nog att en
benke9: Skulle ni inte kunna behandla brädorna med boracol, tar väl bort risken för svamp. Fråga saneraren om det inte är bättre än linolja, men det är säkert dyrare.
jon_h: Precis. Det är betongens krympning som är problemet, spacklet riskerar att släppa.
Toffe7205: Har lagt in ca 100m2 klinkers i hall, kök och vardagsrum. Tycker det fungerar väldigt bra och upplever inte att det är speciellt hårt att gå på. Man vänjer sig snabbt. Dock sliter det lite extra på stumporna men det vägs upp av den sköna känslan när golvvärmen är på. PS: Första inlägget så jag vet inte om det blir någon bild infogad.
zankan: [citat] Det finns bra produkter som man gjuter vått-vått mot en epoxi baserad primer. Det är även epoxi i bruket. Detta ger en enormt hör slittålighet i ytskiktet. Man snackar i samma klass som c90. Vanlig betong ligger mellan c25-50. Denna epoxi betong våtslipas eller torrslipas för att behandlas med såpa eller dylikt för att få en najs yta som inte suger.... Det kostar dock....
dfred: Finns det några bra knep att få bort olje/fett fläckar på betong golv? Jag fick en matfetts fläck från en grill på ett obehandlat betong golv och det verkar som att fettet har gått in i betongen. Tack på förhand.
jon_h: [citat] Det gör det med all säkerhet inte. Man byggde så gott som alltid med asfalt som fuktspärr under keramik på den tiden. Hade man inte gjort det så hade det uppstått skador efter kort tid, veckor eller månader i ett trähus. Förresten, att det ser ut som att jag ändrat ovanstående inlägg beror på att jag råkade klicka på fel knapp när jag skulle svara.. Sorry. Får skylla på
nino: Jag hade köpt det kvartssågade golvet lätt! Kvartsågat innerbär att man har stående årsringar om man tittar från kortsidan typ: |||||| istället för vanligt sågat virke som oftast ser ut ((())) Tänk på att om du köper från det lokala hyvleriet så får du (förmodligen) slipa golvet innan ytbehandling om du vill ha det slätt Men det normalt sågade kommer att kupa sig både uppåt
Lillblomma: Är det nån som har den? Eller annat borstat ekgolv? Är sugen men tvekar lite och undrar om den är svår att hålla ren när den inte är helt jämn... Annars får det bli deras vanliga, men den är så... Vanlig... //A