P
Petra_L: TACK så supermycket för hjälpen!! Kanske jag slipper springa omkring med innomhus skor nu;-)
2 svar · 1,3k läst
M
Martin_Arv: Tackar så mycket för alla svar! Kan ta ett foto när jag är klar :)
8 svar · 5,7k läst
·
A
AHassel: Hej! Vi är nu på golvjakt och tänkte höra om någon har erfarenhet av Beijers egna golvmärke RAW. Finns andra förslag på schysst omslipningsbar parkett (max 400 kr/kvm). Skulle helst vilja ha valnöt men det verkar så dyrt. Ek är andraalternativet!
0 svar · 5,8k läst
J
Jan-Å: [citat] Oki, det där förstog jag :p tackar för det!
4 svar · 2,6k läst
M
-Maria-: Tack för tipset! Det löste sig dock så bra att vi helt enkelt gick in i den lokala butiken, sa hur mycket vi kunde köpa golvet för över internet och så var den saken ordnad - nedsatt med 54 kr/kvm i ett nafs!
2 svar · 1,2k läst
bekvämmenproduktiv
bekvämmenproduktiv: Är det någon som testat detta? Det heter "Avjämningsmassa Universal" på deras hemsida. Jag använde Mira X-plan i hallen, lätt att använda o bra resultat. Men jag kan ej köpa det för samma låga pris längre. Kan det spela någon roll vad man använder för flytspackel?
0 svar · 4,6k läst
M
mini85: Innan jag ska måla mitt furugolv så tänkte jag spackla de värsta groparna i det, så vilket spackel skall man använda sig av?
0 svar · 3,6k läst
S
Stoffemannen: Jag befinner mig väl i den situation som Jan-Å beskriver. Mycket saker som ska göras på huset och behov av att ha kvar pengar till annat. Så det får nog bli ett laminatgolv just nu så får vi se vad plånboken och min smak säger om 7-10 år...tack för all hjälp.
6 svar · 4,4k läst
Caspár
Caspár: [citat] tack !!!
4 svar · 1,7k läst
Caspár
4 svar · 1,7k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Ska du ha klinker ska du ha golvvärme annars blir det kyligt :) Ett sätt: http://viewer.zmags.com/publication/ac79bf2a#/ac79bf2a/48 Ett annat billigare sätt är att lägga 5-10 cm cellplast och sen köra så här: http://viewer.zmags.com/publication/ac79bf2a#/ac79bf2a/40 Det billigaste sättet: Kör du parkettgolv behöver du inte golvvärmen och då räcker det med
6 svar · 2,0k läst
F
Farzan: Målar du trösklar vita kommer du att få måla om dem OFTA för att de ska se fräscha ut. Mycket mer praktiskt att lämna dem naturella - då kommer du aldrig att behöva göra mer än att olja in dem lite.
1 svar · 7,6k läst
C
coss: finns även WASP, har inte hunnit prova ännu men en golvkille jag pratade med rekomenderade deras oljor de de är lösningsmedelsfria och utan andra gifter. ( fast det kanske de andra är med) http://www.wasp.se/
5 svar · 12,6k läst
·
Thomas59
Thomas59: [citat] Precis. Skulle det ha varit ett badrum, med bra belysning, skulle det nog ha kunnat bli kvarvarande nyansskillnader som kunnat bli irriterande om du har otur men garage - ingen fara!
6 svar · 1,0k läst
P
Pon: Platon är en höjdare men skapar lite mer rumsljud. Ett tipps är att riva ut befintliga och låta plattan torka en mellantid. Platon är kanske enkelt att hålla på med, längs ena långkanten finns ett överlapp som du tätar med vad som ser ut som tjock blå eltape...gummiaktig. Längs kanterna monterar du uppviken med samma tape. Innan du lägger platonmattan lägger du ut ventitex, ett
1 svar · 1,4k läst
O
overkrill: Vi har Siljans furugolv i vårat kök. Endast behandlat med olja. Tappar man något i golvet eller drar en stol lite för hårt så blir det ju märken - that´s it - men samtidigt är det ju det som bygger upp karaktär och liv till ett golv .
2 svar · 1,0k läst
S
sled: Har pergo natural touch ek i köket och flera andra rum. Väldigt nöjd. Får ta i lite extra ibland vid rengöring,, men fläckarna går bort och det är det värt då jag tycker golvet ser väldigt bra ut.
4 svar · 5,1k läst
B
BirkaJ: Hej! Ska sätta upp en kakelugn och måste ljuta en platta som den ska stå på - förslagsvis betong som putsas. Större delen av kakelugnens tyngd kommer inte att ligga på platten då två stålbalkar bilas in i väggen som sedan murningen sker på. Någon som vet ca hur tjock måste plattan vara och om det går det att ljuta direkt på plankgolv som inte har någon svikt?
0 svar · 1,0k läst
D
Davidha: ja det blandar man själv,vispa eller tombola. 1 säck är på 50liter. dyrt vet jag inte, jag använder det för att det är lätt 20% av betong vikt + att det isolerar
4 svar · 1,6k läst
raveper
raveper: Jag kan eventuellt ha fel. Tror dock att du kan städa undan dammet utan full skyddsmundering ändå. http://www.byggahus.se/forum/miljoe-haelsa/101232-asbest-i-mattan.html
5 svar · 4,7k läst
mexitegel
mexitegel: Vi har tagit upp och lagt samma golv i två rum nyligen i samband att vi gjorde golvvärme. Golvet var mig veterligen lagt på rätt sätt så jag håller inte med snickar_lasse där riktigt ;-). Vi hade ett extra paket med golv så vi kunde såga upp första biten. Har man inte det så blir det nog lite trixigare. Edit: Dock finns det olika typer av klickgolv, vissa går att ta isär andra
2 svar · 8,2k läst
S
Anonymiserad 23608: Jodå, det går att tvätta för mycket så att fogen blir flammig, men det kan skilja en hel del mellan olika fabrikat. Sopro's svarta fog är betydligt enklare att lyckas med än andra.
6 svar · 4,7k läst
T
Tiger79: Plast ska det bli underst. Det finns alltså golvspackel som är färdig blandat?
2 svar · 3,2k läst
M
byggare henke: satsa på list i metall. tänk på att den vita trälisten slits mer och på behöver målas
7 svar · 45,1k läst
·
M
byggare henke: platton matta behövs nog inte. men satsa på ångspärr och foam
1 svar · 3,0k läst
LAINE
LAINE: [citat] ABSOLUT inte, till och med 59 kr laminatgolven har helt ok kvalitet.
16 svar · 8,4k läst
K
karln: Du har antagligen ett spontat golv, som vanligtvis är spikat på "fjädersidan". Ett enkelt sätt att ta upp ett sådant golv utan att not eller fjäder går sönder är att använda långa träkilar. - Ta reda på vilken sida som är "fjädersida". - Använd kofot och lirka bort de första bräderna. - Slå in en lång kil ( minst 30 cm) på varje golvregel och och "hyvla upp" golvet genom att
1 svar · 10,2k läst
T
teo77: Ja, det blir ett flytande golv. Får ta fram det stora vattenpasset och kontrollera hur plant det verkligen är. Stumt är det i allafall som bara den. Problemet blir till att få det i våg med övriga golv, då jag tänkt ta bort alla trösklar och låta golvet fortsätta in i de andra rummen.
2 svar · 2,2k läst
J
Jan-Å: halvliter låter ju inte så mycke vatten, slå på golvvärmen så torkar det väl upp? Det skulle jag göra alla fall, mögla lär det inte hinna göra av så små mängder om det torkar igen.
1 svar · 2,2k läst
Roary
Roary: Ta en vanlig tröskel och fräs/hyvla ur nivåskillnaden så ligger den bra. Alternativt vanlig tröskel + hyvla till en list som bygger upp under och dölj det med en kvartsstav. Blir inte lika snyggt men lite enklare att göra
1 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.