Golv
miss_peel: Besiktningsmannen har nu kommit fram till att de delar som behövs bytas är två rum. Ingen lukt i resten av huset, de har även försökt ventilera fram lukt men inte fått fram något. Dumt att gå med på detta ifall säljarna betalar detta byte, kommer vi råka ut för otrevligheter i framtiden?
ErikJohan: Se till att göra ett ordentligt förarbete så att alla ytor blir så jämna som det bara går. En sida som snart kanske kommer med vettigt innehåll är denna hemsida om golvläggning.
jncswe: Kort och koncist.. Tackar! Har du något förslag på hur man enklast får bort skiten då? Har försökt med kofot och hammar, inte så effektivit...
Jan-Å: Kul å träffas Skånepågen :) de är knepigt att få det på samma nivå hur man än gör när man inte vet riktigt hur och vad man gör, därför tänkte jag att man skulle dela av rummet för att få koll på vad som händer. Men tank77 har nog rätt i sina råd (tror han gjort sånt här mer än jag) så har Du ett par öl-drickande kompisar på plats går det nog ändå, jag har faktiskt
bränski: nej, jag har inte köpt bambulisterna, ska nog sätta vita almoge lister istället... tror att det kan bli för mycket med bambu lister, iaf i vårt hus med väldigt mycket öppna ytor... men allt är en smaksak :) däremot har jag beställt trappsteg som jag tittat på och dom ser ut till att vara i mycket fin kvalite...
jonka90: Vilket otroligt gensvar! :) För framtida sökningar kan jag meddela att det fungerar alldeles utmärkt att bila upp klinkers med bilmaskin, men det tar tid.
Gabriel82: Har lite problem. Har slipat betonggolven i källaren med en ytfräs men då jag gjorde detta i min "blivande tvättstuga" så visade det sig att stora ytor av ytan (2-5cm läppt från betongen så det blivit två skikt. Detta upptäcktes genom att jag fick sprickor i ytplattan. Då jag ska lägga klinker på golvet så vill jag ej ha lösa partier under då detta då om det rör sig kommer att
Fotografen: Om du nu har hittat ett foder som du tycker skulle vara snyggt som golvsockel så ta och hyvla till nedkanten så du får en skarp kan tmot golvet...klart!
Grop: Flyttar detta till Badrum Jag börjar närma mig en badrumsrenovering. Badrummet är original från 73, så det är hög tid...En av kriterierna för om jag ska göra själv eller leja är vad golvet består av. Jag behöver flytta avlopp, plugga avlopp, byta brunn, kanske flytta brunn, etc, vilket skulle leda till en massa bilande om det är betonggolv. Jag har levt i tron att jag hade gjutet
Johan_1: Jag gjöt platta i delar av mitt hus med flytgolv, dom kom hem med en megabil och tankade in 100 mm på 60 m2. Blev sjukt bra, tror det gick på ca 50 000 kr. Skulle ha lagt betong från början men det tog för lång tid att torka då jag skulle bygga badrum... Som nybörjare var det alltså bara att punga ut för att fylla upp med flytgolv istället.
Isaksson: Jo visst ska man höra med tillverkaren, men tänkte först bygga på med lite frågor som jag kan ställa dom och olika funderingar, det var lite sånt jag ville ha hjälp med här.
Johan Gunverth: Inte särskilt reaktivt efter att det har torkat. Det bästa är torrskura med en vit (stor) Scotch-Brite på kvast och sedan dammsuga upp buffertkalken försiktigt. Det får inte blir repor i golvet innan oljning/såpning. Golvet är som ett öppet sår direkt efter lutning. Ta på tredubbla strumpor på fötterna och använd inte skor. De märken som blir i det lutade golvet blir kvar för gott.
Anonymiserad 23608: T.ex. Byggelit har ett 12 mm ROT-golv. Ring närmaste brädgård så kan dom säkert ta hem det, eller motsvarande, om dom inte lagerför det.
Tokv41: Ingen om har koll på detta? Hittar inga som säljer hårdvaxoljade golv i en något mörkare färg än lackad ek...
JK2: Ska göra om i tvättstugan och måste då ta upp golvet och då skulle jag vilja lägga ner vattenburen golvvärme. Befintligt golv är torpargrund med betongvalv, 50mm cellplast och 22mm golvspån (flytande gissar jag) överst. Hur ska jag lösa det, lite slät cellplast att fästa slingorna på och flytspackla till rätt höjd med fall mot brunnen osv eller finns det någon annan bättre
charlsa: Vi byggde stugan i sektioner på skolan och reste den där den står på plintar. golvet va i 2 delar och ena halvan är hyffsat plan men det andra halvan lutar. men det kanske inte gör något eftersom att vi ska lägga en vinylmatta ovanpå. Men om man ska spackla, lägger man bara spacklet direkt på skivorna eller måste man ha något innan?
tovejulia: Hej! Någon som har tips på bra spackel till ett gammalt furugolv (plankgolv från 1913 typ). Vi ska laga skador på plankorna. Har sett att Tarkett har spackel för bl.a. ekgolv och askgolv, men inte för furugolv. Vill ha rätt färg och spackel som går att måla på. (Har surfat runt men hittar inget)
mariamed4: Vi har problem med fuktlukt inomhus. Ev får vi ersättning från försäkringsbolaget för att byta ut alla golven då en grannes vattenskada är orsaken till lukten. Fråga är bara ifall vi bara ska byta ut golv, reglar och isolering eller om man ska ha ventilerade golv. Grannen tänker lägga in ventilerade golv, jag är dock rädd att det ska bli en dammfälla och att det ska bli fullt med
Anonymiserad 23608: Ah, det kan ha varit jag som inte läste tillräckligt noga, men det låter väl som en god idé att lägga ett lager golvgips då.
pitufina: vi hade tänkt göra så av praktiskt skäl, för att kunna göra iordning hallen så fort som möjligt eftersom det är vår enda in och utgång. Annars är det förstås säkert enklast att göra som du säger, ta bort väggen och gjuta hela golvet på en gång. Vi funderar vidare.
Kosmopolit: Ett tungt gammalt skrivbord på smala fötter, står på ett ljust parkettgolv från 50-talet. Det knakar betänkligt runt skrivbordet när man går där. Vad tål golven, bör det kanske vara en liten avlastningsplatta under benen?
Alko: Kolla Liberons ifyllnadsvaxstänger: http://www.alfort.se/templates/AC_commonPage.aspx?id=2424 /A
nino: Har inte kommit upp på Ardex sida än, men sök gutjahr finns en tysk sida men även engelsk text Har funnits i 10 eller om det var 20år i tyskland så testat är det. Finns även ett system för utomhusläggning, tex keramik på balkonger
frhe: Ett tips är att kolla vad det kostar att få det gjort innan du sätter igång. Jag hade gjort allt klart för att slipa 70 kvm gamla brädgolv hemma när sambon bad mig kolla upp hur mkt det skulle kosta att anlita någon först. Det visade sig att hyra av maskin + slippapper kostade ungefär 60% av vad en golvslipare skulle kosta. Så han fick komma och 6 timmar senare var det klart (jag hade
sir j david: [citat] Tack för svaret! Då ber jag firman jag anlitat om en "rikig bra golvolja" och sedan får jag med tiden fundera på hur jag ska göra med golven. :)
Supermandus: Det fanns någon speciell golvfog som dom rekommenderade på byggvaruhuset. Vet inte om det är någon direkt skillnad mot t.ex. Latex (Har inte använt den än) Men det blir spännande att se.