Golv
mrfrenzy: Väcker en gammal tråd Hur gick det? Är i tagen att lägga matta och vore ju kul att veta vad det var för fel.
Eponine: Hej, Vi har köpt en lägenhet där vi eventuellt tänker lägga in ett nytt furugolv. Vi har tittat på Baseco golv, framförallt antik vit, men det finns dåligt med bilder där man kan se hur ett helt rum blir med detta golv. Är det någon som lagt Baseco antik vit, eller något annat Baseco golv, och har möjlighet att visa bild på detta? MVH Maria
bonzichrille: Hej! Har precis slipat om furugolven hemma i lägenheten. Hade tänkt mig en vit modern touch och valde därför att vitluta, vitolja och sedan avsluta med osmo hårdvaxolja. Golvet har blivit snyggt men jag är endå inte rikigt nöjd. Efter vitlutningen tyckte jag det såg schysst men efter vitoljningen blev det mer gyllenfärgat (se bild). Vad ska jag göra för att få det mer vitt? 1.
dast: [citat] Hej, Har lagt 7mm laminat både med/utan foam direkt på plastmatta (golvspån under). Min erfarenhet är att det blev en stummare känsla i golven då man inte har foam, vilket jag gillar. Där jag har foam känns golvet "mjukt" och känns precis som om underlaget vore ojämnt. Men vad som är "rätt eller fel" kan jag inte svara på. /David
Stenper: Vi startar nu bygget av ett hus med platsgjutna betongbjälklag (ingen golvvärme). I större delen av huset har vi tänkt oss 14 mm trälamellbrädor som golv, eftersom bjälklagen gjuts med en kvarsittande plåtform och därför bara kan torka uppåt finns det väl en viss risk för kvarvarande fukt. Vi har läst en massa råd om hur dessa golv ska läggas på betong, tyvärr långt ifrån
LAINE: De kommer nog inte att sätta sig, möjligen kanske det i värsta fall kan bli glipor mellan skarvarna. Förhoppningsvis händer inget med golvet och man får helt enkelt leva med det.
coss: casco har en nåtningsmassa, som jag precis använt till skeppsgolv, den är hyfsatt lätt att applicera och kan både lackas och oljas. finns i vit svart och ev grå. men man får slipa av golvet efteråt.
silvio: Hej! Tack för svaret. Pratade med idalatrappan, dom tyckte att jag skulle lägga plywood flytande och sen skruva fast golvet i plywooden. Kan det funka?
bigsnucke: Bauhaus har i allafall taklister i plast. (Som jag har i badrummet av samma skäl som du...)
Jan-Å: 2 rum har jag lagt, laminat av hyfsad kvalitet (250 kr/m2) med golvvärme under. 15 m2 + 20 m2. Inget problem med skarvar eller att det stiger. Jag la båda rummen samtidigt, fortsatte med avsågade biten i nästa rum som om väggen inte fanns och fortsatte rakt igenom dörrhålet. Golvet ligger alltså på längsled genom dörrhålet.
Supermandus: Är ingen dörr utan snarare åt valvhållet. Helt enkelt en öppning på ca 1,5 meter. Det behöver ju därför inte vara en konventionell tröskel utan nån form av list eller liknande skulle också funka. Man vill ju gärna att det ska sluta tätt mot golvet ur städningssynpunkt också.
phred: Jag har precis rivit en vägg för att göra köket större. Självklart är det en nivåskillnad på golvet mellan nya och gamla delen av köket. Dessutom är det gamla golvet i köket vågigt och det är som mest ca 15 mm mellan topp och dal mätt över 3 meter. Det innebär att jämfört med golvet i nya köksdelen så ligger det gamla golvet både under och över i nivå beroende på var jag
Evinrude: Har ett sovrum på ca 14 kvm som vi tänkte lägga nytt trägolv i. Där ligger just nu ett spikat undergolv i trä. Undergolvet är lite ojämnt och jag skulle vilja lägga foam för att ta upp de ojämnheterna samt få bort eventuellt knarr. Min tanke är 14 mm furugolv som ska målas. Kan man skruva fast ett så tunnt golv i undergolvet eller är det bäst att lägga det flytande? Känns
nogood: Hej alla! Tänkte att jag skulle få bolla ett litet orosmoment som jag har. För kanske ett halvår sedan råkade jag spilla ut en hink vatten på mitt laminatgolv i sovrummet. Jag torkade upp allt direkt. Och kupevärmaren fick jobba några dagar där spillet ägt rum. För ca 1 månad sedan märkte jag att det luktade lite skumt i hörnet på sovrummet. Märkte att laminatet i hörnet hade
Vargklo: Tack, Att bila bort betongen är inget alternativ för mig. Just nu lutar det åt att jag tar bort allt ned till betongen, sedan litet lager golvavjämning, sedan platonmatta, frigolit, golvspånskiva och parkett.
thalle: Vet att det finns många trådar om detta, men hittar ingen om just min fråga. Handlar om ett golv till ett uterum på 24kvm, 6x4m. Tanken är att ha 45x220 bärlinor (6m, cc133) och 45x220 som golvbjälkar (4m, cc60). Plint avstånd blir cc133 på kortsidan och cc150 på långsidan. Golvspån ovanpå detta. Ska ha golvvärme och klinker. Och nu till frågan, funderar på att limma remsor med
torrum: måste det vara golvspån eller kan man skruva dit vanliga spånskivor? ska golvspånen vara flytande/limmade eller även skruvas?
Villevalle: Hej! Är det någon som har erfarenhet av att måla/behandla ett nytt furugolv med en lösning av 50/50 vit linoljefärg/linolja och därefter efterbehandling med golvolja med hartser?
axelson: Det får nog bli att kapa panelen i nederkant som du skrev. Riva panelen är inget alternativ har precis målat tak, målat panel och tapetserat.
raveper: Borde det inte gå bra att grovskära den genom att såga av en bit medans den är ihoprullad?
torrum: Hej ska fixa gästtoa (toastol+tvättställ) med elgolvvärme: undergolv är idag råspont på cc60 220 mm reglar. Vad blir skikten sen innan vårrumsmattan läggs på? kan det se ut så här uppifrån? vårtumsmatta flytspackel med elslingorna 13 mm golvgips 15 mm spånskiva 22 mm råspont (som idag utgör undergolvet) Tacksam för svar!
Grolt: Har hitta en "skum matta" som är väldigt kompakt på 5 mm och lägga som isolering. Är det ngn som har använt sig av detta. Kan golvet bli "mjuk" ??
Arnold Braunsweiger: Kostnad per år vet jag inte, jämfört med annat alltså, bara att det säger sig självt att en betongsula är förbannat dyr att värma upp samt att den ju läcker fruktansvärt med värme till omgivningen, så att säga. Med en korrekt isolerad betongplatta....ja, kanske. Oisolerad ??? Nej. Om du frågar mig. Golvvärme är skönt, men dyrare än traditionell uppvärmning. Däremot golvvärme
raveper: Tittade först på den svenska för att sen lättare hitta på den tyska. Katalogen ser likadan ut.
JonasP: Sliter jag ut mattan måste jag in med stegdämpning, plus att det är ett jäkla jobb att dra ut den när det inte är nödvändigt :) Å andra sidan måste jag på med ett lager lumppapp för att förhindra eventuell reaktion mellan matta och laminatgolv men det kostar ju i princip ingenting (70kr).
Pon: Vad jag vet så finns ingen matta avsedd för att lägga matta på. Däremot skulle jag rekommendera dig att köpa matta med fiberbakstycke...ser ut som pressad ull nästan. Tarkett har och Gerflor har dem, skulle tro att även Forbo har dem. Det är stor skillnad på mattorna med dessa baksidor än vanliga mattor, både i känsla, ljud och temperatur.
questan: Där jag satte kofoten fanns inte nån fix under. Men har ingen tid att gnälla på hantverkaren. Tar på mig det. Borde varit lite försiktigare. Svänger förbi k-rauta imon o köper en diamant klinga och provar det. Har som tur e några plattor över om det skulle bli fiasko!