B
bryggtomten: Ska lägga bambuarkett i helgen i storstugan.Men är lite osäker på riktninen.....:confused: Innan ligger det klinkers i köksdelen. Köksdelen täcker halva ena långsidan av vardagsrummet kan man säga. Klinkers där är 30x30 och ligger i halvförband längs med köket (längs med långsidan) Klinkersen går ut ca 160cm från köksskåpen men alltså inte ända fram till fönsterna. Längs
0 svar · 4,9k läst
·
P
Pagno: Hej! Ett tråkigt/långsamt sätt är att införskaffa det du nämnde, en "lövsåg" men det är en rundsåg för kakel, en vajer försedd med coromant eller liknande tungsten/karbid som man sågar i kakel med... Problemet är att det tar en hiskelig tid:o men ett billigt alternativ;) Annars finns det hålsågar för håltagning,sticksågblad,Multimaster,kakelsåg,tigersåg............ Billigaste
1 svar · 6,1k läst
G
gearbox: Hej, jag utgick från högsta punkten och använde laser pass. Skruvade och limmade 45x95 reglar på insidan av de gamla. Använd tvingar så blir det enklare.
2 svar · 3,0k läst
B
b8q: Jag har inget svar men jag diskuterade precis samma sak med killen som grävde för min omdränering. Jag kommer nämligen att precis som du att bila upp golv för att byta avlopp, och tänkte då när golven ändå bilas upp passa på att lägga ny makadam, markisolering och gjuta nytt golv. Eftersom jag vet att det är mycket markradon i trakten (att döma av grannarnas mätvärden; jag ska
1 svar · 2,4k läst
vildalva
vildalva: Är det ett massivt golv? Jag är ju lite begränsad i tjocklek pga golvvärmen och de tunnare lamellgolven verkar bete sig annorlunda från de massiva när det gäller ytbehandling.... Hur ofta är rätt slitigt? Flyttade du då ut alla möbler osv? Gulnar golvet mycket? Tack för svar!
2 svar · 2,2k läst
V
Vargklo: Vi ska lägga in ny ekparkett i huset, ca 150 kvm. Vi står i valet och kvalet mellan mattlackad yta eller oljevaxad. Vi funderar då på en oljad parkett från Kährs som vi sedan får behandla med oljevax. Det som håller oss tillbaka när det gäller oljevaxet är risken för vatten- och fettfläckar. Är det en stort bekymmer? Är det lätt att åtgärda? Vi har idag vanligt oljad parkett med
0 svar · 2,2k läst
mats401
mats401: ja tackar för det svaret Immobil
7 svar · 1,7k läst
FordPrefect
FordPrefect: Min lägenhet byggdes -42 och vi håller just nu att renovera köket och drog igår upp de 5 (!) lager med plastmattor som låg ovanför ett grå-vitt/svart rutigt linoleumgolv. Hel-läckert men det var dessvärre förstört då det var borrmärken i hela golvet. Mvh M
7 svar · 18,1k läst
J
jivanoff: så ligger den på runt 1800kr för 2.08m*20m... Håller själv på att räkna på detta för min gillestuga. /Jari
1 svar · 4,9k läst
V
Vargklo: Vi ska lägga in ny ekparkett och klinker i ett helt våningsplan (vardagsrum, kök, hall och WC). Våningsplanet är en övervåning som ligger på betongbjälklag. Dagens golvbeläggningar är följande (se bild): - Hall, kök och WC: Klinker med elektrisk golvvärme - Vardagsrum: Ekparkett - Ekparketten ligger ca 3 mm lägre i höjd än den klinkrade delen. Nya lösningen är som följer: -
0 svar · 3,7k läst
·
G
Grolt: Är det just bambugolv eller parkett ? Har du ngn hemsida att rekommendera?!
2 svar · 2,5k läst
1337
1337: Prio ett brukar vara att lägga i ljusriktningen. Prio två är att lägga längs med rummet. Jag hade valt alternativ 1, dvs i söderriktning.
8 svar · 7,6k läst
·
O
Onelight: Har du så mycket att spela på under så hade jag nog reglat upp med 70x45 istället(om inte ännu mer). Sedan dit med isolering 70mm, asfaboard alt. trossbottenskiva. Nån papp tycker jag är onödigt. Själv hade jag nästan samma problem bara att jag inte hade så mycket att spela på under. Också svårt att komma åt. Då jag skulle lägga nya golv i hela huset isolerade jag med 30mm
2 svar · 965 läst
T
Tokv41: Någon som vet om deras trestavs ekparkett är bra eller inte? Och vilket pris de brukar ta för det? Hittar inget på nätet om det obehandlade trestavsparketten...
0 svar · 2,6k läst
M
matte2k: [citat] vilken är bäst då? pensel eller maskin? eller kanske trasor? flera tunna lager istället för att hälla ut oljan?
15 svar · 50,8k läst
Fredrik.engdahl
Fredrik.engdahl: där finns ju kortstavar som är obehandlade men det krävs lite mer att lägga ett sådant golv .. kortstavar använder man bla till fiskbensparkett
1 svar · 4,3k läst
parper
parper: Hej, Funderar på vilket sorts golv jag skall lägga i källaren. Vill inte bygga för mycket ovan på fuktisoleringsmattan från byggmax så jag vill helst slippa golvspån. Så jag tänkte att furugolv 21mm eller 25mm borde ju funka. Dock så kan man ju inte skruva det i underlaget så det innebär att man måste limma golvet . Men det blir ju ett flytande golv , så frågan är då kan man ha
0 svar · 1,2k läst
M
medvind: Tack för svaret! Det lutar åt att jag satsar på ett tarkett viva som ju är så tunt att det inte skall vara något problem att lägga det ovanpå. Lutningen är måttlig, tipset med att lägga lite extra lumppapp var precis vad jag letade efter. :)
2 svar · 2,5k läst
T
Tossegubbe: Ja helikoptern slätar till det bra men gör inget åt nivån eg, är den 3mm högre i ena kanten så är den det om man så helikoptrar en vecka om än slätare. Men hur som helst så har jag sett och kontrolerat 100-tals gjutningar men hitintills aldrig sett ngn som klarat 1-2 mm på 7m och jag tvivlar på att det skulle vara för att samtliga firmor fuskar/slarvar eller är inkompetenta? Inte
10 svar · 3,0k läst
C
coss: Hej Jag köpte av amboo och jag har läst vad de säger, men även pratat med olika golvläggare. JAg har idag flytit en svacka i golvspånet så golvet börjas läggas tidigast söndag. Återkommer med info om hur det går. Blir det inte på söndag så skjuts det upp ytterligare en vecka.
2 svar · 3,1k läst
G
gaia: [citat] Javist känns oljat varmare än lackat. Oljan utslätar inte trästrukturen som ger den mjuka varma känslan. gaia
11 svar · 1,7k läst
·
J
jivanoff: Nån som har något att bidra med gällande mina funderinga? /Jari
1 svar · 3,2k läst
C
Carla: Jag har gjort det ni pratar om men, min grundmur stod på stora stenar mm så mitt färdiga golv kommer hamna c:a 100 cm under tidagre väggs slut, jag har gjutit 120 cm i höjd på de ställen som är värst. Har dessvärre c:a 3-4 m kvar att gjuta av c:a 20 m eter totalt, men här är det inte mer än c:a 70-90 cm i höjdled, hade planerat att hinna färdigt i sommar men jag hittade en "liten"
9 svar · 2,3k läst
MathiasS
MathiasS: Jag spikar eller limmar. I skarven mot vägg lägger jag mjukfog så jag slipper glipor eller svarta skuggor.
1 svar · 3,3k läst
F
Farzan: Kolla då bara att reglarna är riktigt i våg med varandra innan du börjar limma och skruva.
5 svar · 3,1k läst
M
Marie_79: Ja alltså, de befintliga golven ska bort och hela rummet ska få nytt laminatgolv. Frågan var vilket underarbete som krävs där det bara är betong och om man måste ta bort plastmattan i andra delen av rummet för att det ska bli jämnt?
2 svar · 1,5k läst
B
bryggtomten: [citat] 15x96x960 är måtten. Jo click är ju smidigt -oftast. Jag la ett golv i helgen som inte var ett dugg smidigt. Man skulle klicka ihop alla brädorna på kortsidan först, som en lång, lång bräda liksom och sedan klicka i hela långa brädan i raden innan. Det gick inte så bra ensam och mycket bassel att få ihop det utan att kortsidorna gick isär. Ingen chans att "efterjustera"
7 svar · 2,1k läst
nino
nino: Ja och Nej Med tex S48 kan du lägga efter 1månad (förutsatt att det har varit bra tork förhållande) Med Vanligt std fix är det minst 3månader Med Ardex IndorTec kan du lägga efter 2dagar (eller egentligen när du kan gå på betongen) om det är torra utrymmen du menar, annars är det oftast RF som styr
1 svar · 1,0k läst
BVP
BVP: Tack! Ja, det är en innervägg.
3 svar · 2,4k läst
M
miss_peel: Besiktningsmannen har nu kommit fram till att de delar som behövs bytas är två rum. Ingen lukt i resten av huset, de har även försökt ventilera fram lukt men inte fått fram något. Dumt att gå med på detta ifall säljarna betalar detta byte, kommer vi råka ut för otrevligheter i framtiden?
4 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.