Byggahus.se

Hur mkt "sjunker" fix under klinker?

1. M
    Medlem · Stockholm · 81 inlägg

muskifjordi

Medlem
    Ska lägga klinker 33x33 mm i hallen i ett fritidhus. Tänkte köra golvspån 22 mm uppe på reglar cc 300 samt golvgips. Golvspånet och gipset limmas resp. underlag samt spånet i fogarna. Frågorna är:

1. Hur tjockt med fix ska man ha? På K-rauta sa men att det räckte med en 6 mm tandad spade? Räcker det verkligen. Vi har ett trähus på plintar och det kommer att röra på sig.

2. Hur "trycker" man ner klinkern? Och hur ska man räkna den färdiga tjockleken på golvet för att möta nästa golvmaterial. Hur mkt sjunker fixet ihop?

• Laddar…
  2. joflopp
    Medlem · Västra Götaland · 2 577 inlägg

joflopp

Medlem
    Fixet har inget med böjstyvheten att göra, detta måste ordnas innan klinkret läggs på plats. Är det rätt uppreglat och golvspånet och gipsen monterad enligt anvisningar ska det inte vara något problem.

Vilken tandstorlek man ska ha beror på hur stora plattorna är och hur baksidan ser ut. Oftast får man prova sig fram genom att kamma med en kam, lägga en platta som man sedan lyfter på för att kontrollera täckningen.

Vi har precis satt klinker och kakel, fast mindre plattor än dina (15x15 och 10x10). Använde 6 mm kam och jag gissar att fixet byggde ca 3 mm.

3. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Hej! Sänk reglarna,lägg golvspån,fyll dolomit/marmorkross,skippa gips.Flytspackla o lägg primer sedan fix, kakel,fog sedan klart! om du ska undviva rörelser eller minimera de så rekomenderar jag att du/ni skruvar plåtvinklar i alla vinklar golv/vägg, innan dolomit o flytspackling. "Byggare på heltid" arbetar med våtutrymmen o försäkringsskador

• Laddar…
  4. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    33x33 mm?? stämmer det? i så fall är det mosaik då. OM det är korrekt så sitter dom ihop i ett nät antar jag och det lägger Du på fixet för att sen trycka med skrapan som Du lägger fogen med, men tryck löst det ska bara fästa i fixet inte pressas ner i det så att fogen fylls med fix. Till mosaik räcker 6 mm spaden utmärkt.
    Skulle det rent av vara så att Du skrev fel och det är 33x33 cm är det lite annorlunda då rekommenderar jag att Du lägger ett tunt lager fix på undersidan av klinkerplattan också, använd en vanlig spackel. Dom plattorna lägger Du i fixet och "drar" dom på plats i sidled så brukar det bli bra. Men stora plattor är svårare än små så är det första gången (av frågorna att döma kan lätt tro det ;)) gäller det att Du tar det lugnt, blanda bara fix till ett par plattor i taget till en början, 6 mm spaden duger fint även till det. Och det är ruggigt viktigt att Du har ett plant underlag när Du lägger stora plattor.

5. M
    Medlem · Stockholm · 81 inlägg

muskifjordi

Medlem
    Helt rätt, det gäller 33x33 cm. Ibland går det för fort...
    Tack för tipsen.
    Om jag fattat rätt kan man räkna med att fixet sjunker till hälften. Dvs 6 mm spade = 3 mm fix när plattan är tryckt på plats.

Och ja, det är första gången.

6. J
    Medlem · Uppsala · 3 205 inlägg

Jan-Å

Medlem
    Ja fixet sjunker max till hälften, jag skulle tro mindre men det är väl för lite för att räkna med oavsett, spelar ingen roll, speciellt om Du också lagt ett lager på undersidan av plattan som jag brukar göra. Försök lägga den rakt ner där den ska vara och dra den lite fram och tillbaka utan att trycka för hårt annat än i mitten, det är lätt att man trycker ner ett hörn och på stora plattor (dit räknar jag 33x33) är det nästan omöjligt att justera dom på plats utan man får lyfta upp den och lägga på lite mer fix där det behövs, likaså om den ligger snett från början. Jag har aldrig haft helt plant underlag därför vet jag det här :D men efter 3 golv börjar jag fatta hur man flytspacklar så det blir bättre och bättre, men stora plattor är ändå svåra just för att dom ligger där dom ligger när man väl släppt taget.

7. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 863 inlägg

ACME

Medlem
    Plattor som är 25x25 cm och uppåt ska läggas i flytfix, alternativt dubbellimmas. Kammar du endast ut fix på golvet och trycker dit plattorna så kommer du inte att få full täckning, om du inte har väldans grova triceps..

8. T
    Allvetare · Skåne · 5 230 inlägg

tank77

Allvetare
    Inte hela världen om inte plattorna får full täckning i tillexempel ett badrum eller hall. I ett garage är det däremot VIKTIGT!

• Laddar…
  9. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 863 inlägg

ACME

Medlem
    Det beror på hur hållbart golv man vill ha, och om man är mån om att fogbruket ska stanna kvar mellan plattorna..

10. W
    Medlem · gävleborg · 4 inlägg

wingman

Medlem
    Mitt tips är att "över 30x30" klinkers på golv så gäller hummerkam,dvs 15mm kam,eller flytfix och 10-12mm rundad kam.
    "Dubbelbred" med liten kam(fix på både plattan och golvet) eller "enkelbred" med grov kam
    Du skall ha full täckning under klinkersen annars kan du få "plattsläpp"(eller att dom spricker i ett garage)
    Spelar väl iofs ingen roll om det inte är vårum,men tråkigt iaf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.