Byggahus.se
Hej!

Vi har en gammal trätrappa i vårt hus från -27, och denna trappa skall nu renoveras. Vår plan var att måla trappan helt vit, och sedan förse den med en sisalmatta el dyl. Tanken var att mattan skall täcka hela trappstegets djup, men lämna någon decimeter vitmålad trappa på bägge sidorna. Denna idé tände killen på lokala golvföretaget inte alls på. Han menade att sisal och dylika vävda mattor alltid fransar sig i kanterna, och att det inte finns något sätt att komma tillrätta med detta. Eftersom vår trappa är svängd skulle vi dessutom behöva skära snett mot "fibrerna" vilket skulle öka problemet ytterligare.

Lite nedslagna var vi därför inne på att släppa idén, men jag tycker att det verkar konstigt att det inte skulle kunna finnas någon lösning på detta. Går det inte att "fålla" eller limma kanten på något sätt så att det inte fransar sig. Någon som arbetat med sisal eller likande material, eller har någon idé? Tacksam för alla svar.

Kom du på nån lösning med fransarna?
Vi håller just nu på att lägga en svart sisalmatta på trappstegen. Mattan fransade sig lite efter att vi skar till bitarna och eftersom trappan är vitmålad syns fransningen extra bra... testade att elda lite med en tändare efter kanterna och då blev det ganska bra faktiskt! Frågan är bara om det håller på sikt. I

ngen annan som vet mer om detta? Alla bitar är tillskurna och "eldade" men jag har inte limmat fast mattan än.

Hej på er, hur gick det med sisalen? Blev det bra? Skicka gärna bilder till mig då vi är inne på samma idé.

Tack på förhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.