Jag har sett att det finns mängder med trådar med denna rubrik, men men, här kommer ännu en.

Nu är det så att vi står i begrepp att lägga nytt golv i hall, korridor och vid matplats. Idag är det en risig korkmatta och under den finns dubbla lager plastmatta eller linoleum. Vi har fått rådet att riva bort alltihop och lägga nytt laminat ovanpå betongen, med fuktspärr emellan.

Min fråga är nu hur jämnt betonggolvet måste vara för att man ska kunna lägga det nya golvet direkt på utan att exempelvis flytspackla. Betongen slits ju trots allt upp lite grann när man river upp mattan och limmet följer med. Men jag gissar att håligheterna trots blir max 5 mm djupa, förmodligen inte ens så mycket.

Vad behövs för att lägga ett laminatgolv på detta? Flytspackla? Bara spackla vissa håligheter? Inga åtgärder alls?

/Johan

C
5 mm?! Tror nog snarare att du får problem med att limrester sitter kvar, snarare än att betong följer med...

Skulle du mot förmodan få för grova håligheter får du väl fylla i med lite husfix eller nåt, men jag ställer mig MYCKET tvivlande till att det skulle kunna följa med nån betong. Då ska isåfall klistret dom har limmat med ha högre hållfasthet än härdad betong, och det finns typ inte. Tänk på att betong blir starkare och starkare ju längre tid som går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.