Skruvade de sista golvlisterna i ett rum igår kväll så nu är det dags att ge sig på nästa rum...

Rummet är 7 x 3,6 m och idag är golvet något sorts furufanerat "golvspån", som ligger tvärs rummet på gamla 15x15 cm golvbjälkar med c/c 1000. Snickaren vi hade hemma nämnde att man alltid lägger det nya golvet tvärs det gamla golvet, d v s i vårt fall längs rummet.

Hur viktigt är detta? Kommer vi att märka stor skillnad på stabiliteten/styvheten i golvet om vi lägger det nya golvet i samma riktning som det gamla?

Vi ska lägga 15 mm Barlinek Ek och alla som har "klickat" ihop ett sånt vet vad det innebär att hantera 7 m långa "plankor". (Det är nämligen närmast omöjligt att slå ihop kortsidorna om man först har lagt i långsidan...)

Fixat! Det blev på längden, tvärs det gamla golvet...

Det var imponerande snabbt, ställa en fråga kl 12.00 på dagen och slutrapport före kl. 19.00. Ni kanske var fler än en person. Jag brottades ensam med 5.1 m längder, nu har jag glömt hur länge jag höll på, men några dagar i alla fall. Även det Barlinek ekgolv.

Njae, slutrapport är nog att ta i. Men jag har i alla fall lagt tillräckligt mycket för att inte ändra mig! :p

Jag lägger planka för planka och det gick betydligt bättre nu än för dryga året sedan, då var det bara hela längder som gällde. Inga problem alls att slå ihop kortsidorna. Förpackningen ser annorlunda ut nu och kanske har man gjort någon liten justering så att det glider lite bättre.

Redigerat:
Gratulerar, hoppas att du blir lika nöjd som vi blev med golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.