2 691 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Mönsterlägga linoleum?
Vi har en hall där vi tänkte lägga linoleum. De plastmattor vi sett ser förfärliga ut i vårt gamla hus (1890). Såg ett golv i en tidning med ett rutmönster uppbyggt av kvadrater och rektanglar i rött, blått och gult. Har för mig att det var från resturang Prinsen (eller möjligen KB) i Stockholm. Jag har fått för mig att det skulle gå att mönsterlägga detta med linoleum. Kan man utgå från ett golv med färdiga rutor (inte klick!) , skära ner vissa till mindre dimension och sen limma i mönster. Är det någon som har erfarenhet? Tips på tillverkare som gör linoleum som inte är så "flammig"?
Klart det går att mönsterlägga. Finns färdiga plattor som är 33x33 samt 50x50. Annars kan du ju köpa linoleum på rulle och skära till bitar själv. Jag har inte jättestor erfarenhet av linoleum som plattor, men lite iaf. Har lagt nånstans 1000-1500m2.
Sen tror jag inte någon gör linoleum varken mer eller mindre flammig. Blandningen blir som den blir var det någon från Tarkett till som sa.
Sen tror jag inte någon gör linoleum varken mer eller mindre flammig. Blandningen blir som den blir var det någon från Tarkett till som sa.
Redigerat:
Armstrong har också linoleum. Jag har fått för mig att alla linoleum mattor är flammiga förutom just linoleum platter, men är inte säker.
Och vart kommer plattorna från då? En matta kanske? På klickvarianterna limmas linoleumatta på underliggande skikt och därefter fräser de plattorna.tobiasbengt skrev:
Av alla de mattor jag sett från Armstrong (DLW) har varit varken mer eller mindre flammiga än Forbo och Tarkett.
Klicka här för att svara