Vilket håll anser ni är det bästa eller kanske det enda möjliga?
Längs med takstolarna (dvs golvspånets kortsida mot snedtaket) eller tvärtom (dvs golvspånets kortsida mot väggen) ?
De tvärgående reglarna ligger med CC600 och takstolarnas CC varierar enligt bilden.

Har fått tipset att lägga golvspånets kortsida mot snedtaket, men är lite osäker...

• vinden2009.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det spånskivor som måste skarvas på regel?

L-Bror
Mina golvspånskivor är 2400 och behöver skarvas på regel.
Så om det är såna du har så skulle jag rekomendera att du utnyttjar det fina CC600 systemet du har.

/Lillebror

Har inte köpt spånskivor ännu, men förmodar att de billigaste måste skarvas på reglar.

Lillebror, tolkar det som att golvspånets kortsida skall då vara mot snedtaket?

Om det är krav på att ha några skarvar över regel så brukar det väl gälla kortskarvarna? I så fall menar nog lillebror tvärt om, långsidan mot snedtaket.

Det vanligaste (även med skivor som får skarvas mellan bjälkar) är att monteringsanvisningarna säger att de läggs tvärs bjälklaget, vilket i ditt fall skulle betyda med långsidan mot snedtaket, att de läggs i förband med förskjutna kortskarvar och att man ska ha kortlingar längs alla ytterkanter.

Tack Farzan för förtydligande!
Då är det bara att skrida till verket...

Om kortsidan skall skarvas på regel (cc600) så bör väl kortsidan vara mot snedtaket och långsidan mot gavlarna. Men det var kanske det som menades

Tror Farzan menade tvärtom... eller... nu är jag förvirrad... :)

Golvpånskivorna bör läggas tvärs reglarna, dvs med långsidan mot snedtaket, den bit som sågas bort i slutet läggs först i nästa rad under villkor att den är så lång så att den hamnar över minst 2 reglar. Skarvarna kan hamna i "luften" bara inte nästa rads skarv hamnar i samma regelfack. Läggs skivorna på andra hållet så är det risk att skarven hamnar utanför regeln om nu någon inte ligger exakt cc600 och då får man en lång osäker skarv.

Skivorna är 2400 långa, om du skall skarva kortsidorna på regel måste reglarna ligga med cc600. Det har du i din ritning, och då skall långsidan vara mot gaveln.
Glöm inte att förkjuta skarvarna så de inte hamnar på samma ställe hela tiden.
Glöm inte att använda rikligt med lim, se också till att ha det rent och snyggt. Det är hopplöst att få ihop skivorna om det är smuts/sågspån i skarvarna. Kan du ha en dammsugare kopplat till sågen gör det underverk.
Var också noga med att det inte kommer isolering i kläm mellan skiva och regel,
Ladda upp med minst 3 bra bits till skruven och kör igång, det tar ca 2 dagar för 2 pers att få dit golvet.

Tack för alla svar! Som jag misstänkte finns det inget rakt svar. Men tror mer på att lägga långsidan mot gavel.

pbengtsson, så skarvar på golvspånets långsidor behöver inte ligga på regel utan bara kortsidorna?
Tack för tipsen!

Jag tror vi alla menar samma sak om vi enas om att snedtak är den "gråade" gaveln till höger

gadu^ skrev:
Tack för alla svar! Som jag misstänkte finns det inget rakt svar. Men tror mer på att lägga långsidan mot gavel.

pbengtsson, så skarvar på golvspånets långsidor behöver inte ligga på regel utan bara kortsidorna?
Tack för tipsen!
Långsidornas skarvar behöver inte ligga på regel, utan det är kortskarvarna som är viktiga.
Långsidor skall ligga tvärs med reglar.

hehe råder viss förvirring här... men jag tolkar det som att gavel är gavel och snedtaket är den sidan som jag har måtten mellan takstolarna.

Tänker vi alla på samma sätt?

Ja, det gör vi. Det är bara vad vi kallar "snedtak" som skiljer sig, det verkar som att pbengtsson menar på ett sätt och du, jag och BSV på ett annat...men vi skulle lägga skivorna likadant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.