F
femer: Hej hej! Jag vill gärna lägga in klinker i hallen och såg det här mönstret på Bauhaus [bild] Det jag undrar är hur man gör mönstret? Börjar man genom att kapa en hel platta med 45 grader och lägger på kortsidan och sedan fortsätter så? Vad för typ av kakelskärare bör man skaffa till jobbet? Driven eller gammal hederlig? Tyckte jag såg en driven på Bauhaus för 500:-. Min tredje
0 svar · 2,6k läst
gbak
gbak: Finns det något impegneringsmedel att lägga på ett blankt granitgolv så att man täpper igen porerna så att spill o.dyl inte går ner i graniten och missfärgar.
0 svar · 2,5k läst
joflopp
joflopp: På jobbet hade vi en golvläggare som svor över asfaltsmattan han var tvungen att få bort för att lägga ny matta. Han fick använda sig av sin golvslipmaskin med en speciell sliptrissa. Går kanske att hyra?
2 svar · 2,3k läst
M
myrstack: Sätt upp den i ett plats där den står stabilt och ger en bra stråle över golvet där du gissar att det sviktar mest. Se till att strålen hamnar på lämpligt avstånd över golvet så du inte får mätfel. Mät upp med låg last (barn med lämplig vikt :) ) avståndet golv - laser. Öka vikten och gör om. Räkna ut skillnaden. Kaffepaus // Mats
7 svar · 1,7k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: Shit vilket fint hus! Ser ut att ha ett hyfsat läge...
13 svar · 6,1k läst
D
davidbrunk: Vi funderar på vad vi ska lägga in i vårt hus - laminat eller parkett. En snickare vi talade med som själv bodde i området sa att i vår typ av hus vore det bra med parkett då det är varmare än laminat, golven i området tenderar tydligen att bli kalla... Har någon några erfarenheter av detta?
16 svar · 41,3k läst
·
jeppeknaster
jeppeknaster: [citat] Är det samma sak som springnota? :) Förlåt, kunde inte hålla mig.
4 svar · 17,7k läst
T
Troberg: Har du lite mer info om linoljekitt? Jag vill inte labba på egen hand med linolja, det har ju lite väl spännande egenskaper (framför allt att den gillar att självantända). Edit: Nevermind, hittade själv mer info. Är dock osäker på dess lämplighet som fogmassa, jag tror man behöver något som är aningen elastiskt. Jag vet inte hur det ser ut under golvet, men jag tror att det är ett
3 svar · 2,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Problemet med huset är alltså en betongplatta som antagligen alltid är lite fuktig och sen organiska material ovanpå. Riskerna är framförallt väggarnas syllbräder, golvens undersida (eller hela ifall de är täckta med täta material på ovansida), regelkonstruktioner i mellanrummet, ev ingjutna bräder/reglar, ev isolering (ber på mat) och ev kvarlämnad byggskräp. Så att bara byta
10 svar · 12,0k läst
B
Björn_Nilsson: [citat] Under klinkersen är det betongvalv och under detta finns källaren, så någon risk för fukt föreligger inte. Betongvalvet (golvet) ligger desutom ovan jord, så ingen fukt från ytterväggen heller, som är tilläggsisolerad och 50 cm tjock. Om jag ska flytspackla detta lilla utrymme, hur går jag tillväga då? Antar att toastolen måste ut om jag inte ska spackla fast den. Som jag
2 svar · 4,4k läst
L
lillalillajag: Vi har matta,skrovliga plattor i hallen och jag älskar dom! DOm är grafitgrå och så har vi mellangrå fog. Måste säga att dom är mycket snälla som döljer så mycket skräp som faktiskt ligger där.
9 svar · 1,9k läst
G
Gurravasa: Du skruvar lämpligtvis tröskeln i glipan emellan golven så att tröskeln sitter fast i undergolvet men inte i laminatgolven. Då kan båda golven röra sig fritt under tröskeln.
5 svar · 2,1k läst
M
medvind: Man skulle också kunna säga att, är du osäker, så lägg samma golv i hela lägenheten. Så länge det är ett fint golv kan det inte bli fel :)
3 svar · 2,1k läst
S
stefand: Ja det är parkett som ska på. Så då gör det kanske inget om det blir lite lim rester och sånt kvar heller, eller bör jag slipa golvet lite för att få det så jämt som möjligt?
4 svar · 921 läst
R
roadrat: Jag skulle måla om grovingången, och som vanligt växer jobben. Nu står jag med utrivet klinkergolv och golvvärme, plattan var sprucken och jag tog det säkra för det osäkra att riva ut allting. Nu skall det byggas upp igen, vilket inte verkar alltför svårt! Men eftersom jag aldrig gjort det förut så tänkte jag rådfråga här. :) Golvet ifråga kommer ha källare under sig, så det
0 svar · 880 läst
G
gearbox: http://www.byggahus.se/renovera/98711-lutande_golv
1 svar · 3,3k läst
Ö
öringen: Jag och frun började riva i det ena vardagsrummet idag för att måla och tapetsera osv. Har sneglat länge på det gamla lackade brädgolvet och sett att det är enormt maskätet framförallt i ena ytterhörnet. Jag märkte också nu när vi fick bort fotlisten att det svackar när man står i hörnet. Nu till min fråga. Går det byta ut enbart de planken som är dåliga, kan man hitta nya i
0 svar · 1,5k läst
E
eldoro: [citat] Tack Arne! Sånna som du för ett forum framåt!d^_^b
4 svar · 1,4k läst
V
vgurra: Vill ha linoleum i köket. Vore kul att kunna lägga ett mönster men är lite skeptisk till att ha en massa plattor utan svetsade skarvar. Vore kul att höra ifrån någon som har praktisk erfarenhet av plattor, limmade eller "click". Går det att hålla fräscht med snygga skarvar? Eller kommer det se sunkigt ut efter 10 år?
0 svar · 1,4k läst
V
vgurra: Flytspackel är dyrt och inte helt lätt att jobba med om man inte har vanan inne. Inte helt givet att det blir bra vid första försöket. Det finns andra alternativ. Har du ett betonggolv kan du hyra en betongslip av slipa ner högpunkter/åsar. Om det behövs även handspackla svackor. Fixet kan fixa mindre svackor men ryggar är inte kul om man skall lägga klinker. Lägg ut lite plattor på
1 svar · 1,3k läst
H
HEM2121: Finns det inte möjlighet att göra golvet först? För jag förmodar att du behöver ett exakt mått och det tror jsag är omöjligt att ge.
2 svar · 1,1k läst
H
HenrikBergander: Hej! Jag har nyss lagt in ett svart granitgolv i min hall (emerald pearl/black labrador), men jag fick köpa mer sten i tre omgångar vilket gjort att jag fått lite olika nyans i de olika stenplattorna för att de kanske kommer från olika stenpartier. Vad gör man åt detta? Går det att impregnera golvet så att alla plattorna får samma svarta färgmättnad? Isåfall med vad? Vänliga
0 svar · 2,4k läst
T
Thoomas: Spann 4,2m, cc 65cm?? Någon? Hade varit grymt om ni mer erfarna byggare hade kunnat delge er kunskap. :)
3 svar · 2,5k läst
·
B
Bonan: Överlappa då så mycket det går och använd rätt tejp för åldersbeständig plast.
4 svar · 3,0k läst
S
somelvis: [citat] Nja, det finns inte godkända tätskikt till alla golvbeläggningar. Tätskikt för kakel och klinker är godkända för just keramisk beklädnad och inte korkmatta. Ekparkett på plastmatta ? Tveksam till om det är godkänt, viss mögelrisk föreligger.... .
11 svar · 7,9k läst
P
plutonium: Perfekt! En annan fråga, har kikat runt en del i forumet och läst lite olika direktiv. Jag har nu fiberväv på väggarn i tvättrummet, min tanke var att behålla kvar dom när golvet läggs. Sedan lägga kakel från golvet sedan ca 1.5 meter upp på väggen. Är detta OK att göra? Om så är fallet hur löser man skarven som uppstår mellan klinkern och kaklet?
3 svar · 985 läst
Design Lidbrandt
Design Lidbrandt: Jag har för syfte att fixa iordning ett rum i källaren till lite verkstad och pyssel rum och funderar på om det finns något bra att lägga på på betong golvet för att det inte ska upplevas så kallt! HUset är från 50tal så det är ingen isolering under plattan! Känns som överkurs att gjuta om med golvvärme då det inte ska bli ett badrum.
0 svar · 810 läst
jarlh
jarlh: Ekgolv fungerar utmärkt i kök. Man bygger ju båtar av ek! Vi lade in ekparkett för fem år sedan i vårt kök och det ser fortfarande nytt ut. Vårt golv, Kährs klick-variant, har så tätt mellan brädorna så att i princip inget tränger ner. I vårt förra kök hade vi bok-parkett. Det är känsligare för fukt, och ljusare, så då måste man vara försiktigare med spill.
1 svar · 1,1k läst
jarlh
jarlh: Jag skulle definitivt ha kvar nuvarande golv. Är det för slitet så kommer det bli utmärkt efter slipning och lackning. Det vore synd att gömma undan ett sådant golv under plastmatta eller annat.
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.