1 694 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Limma gips på furuplank
Håller på att renovera köket och funderar på att lägga in klinker i köket. Idag ligger de spontat furugolv, har hört att de skall räcka att lägga renoveringegips på för att lägga klinker. Men för att använda renoveringsgips behöver man tydligen något speciellt lim och något special fix om jag har förstått det hela rätt?
Va är de för lim och ska användas? Och var köper man det?
Va är de för lim och ska användas? Och var köper man det?
Det beskrivningen du länkar till missar är att för att lägga klinkers så måste du ha en ordentlig böjstyvhet i bjälklaget för annars finns det risk att plattor lossnar och fogar spricker rätt omgående. 6mm kan givetvis fungera men det beror på förutsättningarna.
Vad är tex tjockleken på ditt nuvarande furugolv och vad är det för bjälklag under?
// Mats
Vad är tex tjockleken på ditt nuvarande furugolv och vad är det för bjälklag under?
// Mats
Inte den blekaste om tjocklek samt bjälklag, för att ta reda på de måste man bryta upp och kolla eller går de att lösa på annat sätt? Huset är byggt 1094 och de är orginal golvet om de hjälper nått.. Tycker de är stumt nu men vad vet jag 
BKR avsnitt 5 - Träkonstruktioner ger (5:323)
"Nedböjningen hos en enskild bjälke i ett träbjälklag bör
inte överstiga 1,5 mm under inverkan av en kortvarig
punktlast (κs = 1) vars dimensioneringsvärde är 1,0 kN."
Detta är vad BKR hänvisar till för att sätta keramik och detta borde vara oberoende på om det är i ett våtytrymme eller ej.
Så har du en polare på 100kg och ett krysslaser är det enkelt att mäta upp hur mycket golvet sviktar idag. Mät upp var lasern träffar en linjal på ett gäng ställen, be polaren knalla omkring och mät igen och se vad det är för skillnad. Verkar det ligga inom gränserna kör på med en gipsskiva men jag har personligen alldrig kört med så tunt som 6mm så där kan jag inte komma med någon input.
// Mats
"Nedböjningen hos en enskild bjälke i ett träbjälklag bör
inte överstiga 1,5 mm under inverkan av en kortvarig
punktlast (κs = 1) vars dimensioneringsvärde är 1,0 kN."
Detta är vad BKR hänvisar till för att sätta keramik och detta borde vara oberoende på om det är i ett våtytrymme eller ej.
Så har du en polare på 100kg och ett krysslaser är det enkelt att mäta upp hur mycket golvet sviktar idag. Mät upp var lasern träffar en linjal på ett gäng ställen, be polaren knalla omkring och mät igen och se vad det är för skillnad. Verkar det ligga inom gränserna kör på med en gipsskiva men jag har personligen alldrig kört med så tunt som 6mm så där kan jag inte komma med någon input.
// Mats
Redigerat:
Sätt upp den i ett plats där den står stabilt och ger en bra stråle över golvet där du gissar att det sviktar mest. Se till att strålen hamnar på lämpligt avstånd över golvet så du inte får mätfel. Mät upp med låg last (barn med lämplig vikt
) avståndet golv - laser. Öka vikten och gör om. Räkna ut skillnaden. Kaffepaus
// Mats
// Mats
Klicka här för att svara