Ska lägga in ett par kvadratmeter plastmatta i vår gästtoalett. Det är små klinker med 2-3 millimeter fog där nu och jag misstänker att om jag bara limmar mattan på dessa, kommer rutmönstret att trampas fram efter ett tag.
Vill därför spackla golvet, men vet inte vad jag ska använda. När vi hade en mattläggare inne för att lägga vår matta i köket, så typ skrapspacklade han den gamla trasiga korkmattan två gånger, med slipning mellan. Han hade ett ganska lättflytande spackel som han skrapade ut med stor spackel.
Vad var det han använde?

Jag är inte särskilt sugen på att flyta golvet, då jag anser att det bara krävs nån millimeter för att det ska bli jämt.

det är viktigt att du vet vad som finns under klinkern.

om det är fukt i plattan så ventileras den ut genom bruket i fogarna, som "andas". lägger du då på en plastmatta så kommer det bli tätt. finns det då fukt under som inte kommer ut kommer limmet släppa och plattan bli bubblig. så se till att ha koll på det innan du gör något.

sen är det ju bara några få kvm så att behöva byta golv är ju inte hela världen, vad gäller spacklingen så funkar nog flytspackel utmärkt.

simon_isacsson skrev:
det är viktigt att du vet vad som finns under klinkern.

om det är fukt i plattan så ventileras den ut genom bruket i fogarna, som "andas". lägger du då på en plastmatta så kommer det bli tätt. finns det då fukt under som inte kommer ut kommer limmet släppa och plattan bli bubblig. så se till att ha koll på det innan du gör något.

sen är det ju bara några få kvm så att behöva byta golv är ju inte hela världen, vad gäller spacklingen så funkar nog flytspackel utmärkt.
Under klinkersen är det betongvalv och under detta finns källaren, så någon risk för fukt föreligger inte. Betongvalvet (golvet) ligger desutom ovan jord, så ingen fukt från ytterväggen heller, som är tilläggsisolerad och 50 cm tjock.
Om jag ska flytspackla detta lilla utrymme, hur går jag tillväga då? Antar att toastolen måste ut om jag inte ska spackla fast den. Som jag tidigare sagt behövs bara nån millimeter. Vilken är minsta spackelmängden man kan flyta ut?

Det hade känts lättare att bara hälla ut något spackel och skrapa över golvet....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.