1 888 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Klinker, stämmer det?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Har hört att klinker med "oslätheter" ska vara mycket svårstädat och att släta plattor är bättre som golv, stämmer det?
Fick berättat om en familj som hade lagt "oslätt" klinker i köket och att de sedan var tvugna att byta till slätt för att det var totalt omöjligt att hålla det rent.
//Patrik
Fick berättat om en familj som hade lagt "oslätt" klinker i köket och att de sedan var tvugna att byta till slätt för att det var totalt omöjligt att hålla det rent.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Jag vet inte, vissa plattor är ju typ skrovliga och andra är bara släta när man drar handen över dem.
//Patrik
//Patrik
Vi har "osläta"
klinkers i köket, det är inget större problem med dessa när det gäller städning. Självklart är det enklare att hålla rent på ett helt slätt golv som nån matta av linoleum etc men så farligt svårt är det inte.
Förmodligen hade familjen Du hört om köpt nåt billigt på stormarknad som inte var glaserat
annars har jag svårt att tro att det var nödvändigt att byta ut plattorna pga städproblem. Vi dammsuger regelbundet och våttorkar ibland men inte oftare än i andra kök vi haft.
Förmodligen hade familjen Du hört om köpt nåt billigt på stormarknad som inte var glaserat
Vi har också "osläta" plattor i hallen och de är lätta att hålla rena, dock svär frugan över att vi valda svarta plattor. Golden Retriever-hår syns BRA mot svarta plattor...
Men det är snyggt!
Men det är snyggt!
Vi har också svarta plattor i hallen, det är mer än hundhår som syns på dom :wow: allt synspeter.holm skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 218 inlägg
Okej, då vet jag. Tack för svar!
//Patrik
//Patrik
Oglaserade plattor är så gott som alltid dyrare än glaserade.Jan-Å skrev:
Man måste använde en bättre kvalitet på lera om det inte ska glaseras, bra lera av hög kvalitet är givetvis dyrare en enkel lera som dras över med glasyr. Bränningen är också mer komplicerad för oglacerade plattor med hög slitstyrka.
I högsta slitageklass för ex offentlig miljö finns bara oglaserade plattor, glaserade håller inte för hårt slitage.
Mvh
Vi har matta,skrovliga plattor i hallen och jag älskar dom! DOm är grafitgrå och så har vi mellangrå fog. Måste säga att dom är mycket snälla som döljer så mycket skräp som faktiskt ligger där.
Klicka här för att svara