Jag ska lägga nytt golv på höloftet. Loftet ska isoleras och inredas som verkstad/arbetsrum.

Jag har nu brutit upp de gamla golvbräderna och inspekterat bjälklaget.

Bjälkarna är 75x210mm och det är 62-65cm mellan dom. Bjälkarna är i bra skick. Spannet är 4,2m.

Funderar på två olika lösningar:

1. 25mm furugolv direkt på bjälkarna

2. Golvspånskivor och något billigt laminatgolv som yta

Räcker bjälklaget till eller måste jag köra cc 30?

Tacksam för tips och idéer!
 
  • DSC02415.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
25mm furu rakt på. Med cc60-cc70 så är det inga problem såvida du inte parkerar 1/2 ton skåp precis emellan upplagen...
 
Furu är helt klart snyggast och passar nog in bäst men det är ju inte så tåligt vilket gör att jag tvekar och funderar på nåt laminat golv istället.

Någon med kunskap om cc måtten och spannet på 4,2m? Känns det stabilt nog?
 
Spann 4,2m, cc 65cm?? Någon?

Hade varit grymt om ni mer erfarna byggare hade kunnat delge er kunskap. :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.