HakanJ
HakanJ: Hej. Jag riktade köksgolvet genom att limma och skruva på reglar på sidan av de gamla bjälkarna. Då kan du bestämma precis hur du vill ha det. Limma och skruva för att inte få knarr i framtiden. Samma med golvspånet sen.
1 svar · 1,7k läst
N
nabil: Hej på er! Jag ska snart flytta in i en lägenhet som är av gammaldags stuk. Det är högt till tak med stora fönster överallt i lägenheten så det finns gott om ljus. Det är parkettgolv i vardagsrummet och den är rätt sliten nu, vissa bitar är lite lösa och andra har det gått flisor ur. Kan man lägga nån speciell spackel där det har gått ur flisor och sedan betsa parketten? Jag
0 svar · 2,4k läst
A
A.J.: Okej. Tänkte att man kunde strunta i att skruva fast i asfalten eftersom allt låser sig när jag skruvar dit spånskivorna. Men jag kanske tänker fel? Kanske verkar det ändå bättre att försöka flytspackla för att få det jämnt. Eller kanske bila bort asfalten och gjuta betonggolv. Men, vilket jobb ... :-( Om inget annat funkar få man väl vara nöjd med asfaltsgolvet i alla fall.
4 svar · 2,3k läst
J
Jan-Å: [citat] Lärde man sej nåt nytt igen :cool: nu gäller det bara att komma ihåg det också :p men i så fall borde det ju fungera ungefär som vårt och då kan Du lägga golvet direkt på skivorna antar jag.
5 svar · 722 läst
M
Mohha: Tänkte att jag skulle fixa till källaren lite, men jag har ett problem i ett hörn där det finns en förhöjning på ca 20 cm hög och 2*2 meter längd och bredd av kalksten som ligger direkt på jorden. Jag skulle vilja gjuta in hela förhöjningen så att man får lite snygga kanter och så, hur gör man detta på bästa sätt? ska man bygga en form runt förhöjningen och fylla med betong?
0 svar · 804 läst
A
A.J.: Okej. Tack för tipset! Fick råd av en kompis att använda Nivell-system för att åtgärda nivåskillnaderna på asfaltsgolvet. Detta verkar vara intressant. Dock vill jag inte kosta på en massa dyra pengar på fläktsystem till Nivell. Kanske fungerar det utan fläktsystem om man har ventilerade socklar? Platonmattor kan ju användas utan fläkt också ... Jag har startat en ny tråd
2 svar · 7,9k läst
estwing
estwing: har löst problemet... gör som jag tänkt från början.. va rätt... tänk va bra man är....:p
4 svar · 2,4k läst
Immobil
Immobil: Nä, det gör det inte. I synnerhet som du ska köra med bilar på det.
5 svar · 4,8k läst
D
Dr.SiC: Måste bara tillägga att Fönsterbolaget vad helschyssta och lät mig få fönstren till det gamla kampanjpriset (rabatten + aluminium på köpet). Dock är jag fortfarande irriterad på företelsen att använda rekomenderat pris eller listpris som ordinarie pris vid rabatter när det aldrig har används som ordinarie pris.
17 svar · 3,6k läst
M
Mr expert: Vet att Nordsjöbutiken i Uppsala har, men vart i Halland vet jag ej. Kolla med grossisten Swedgross som bl.a distribuerar produkten vad för återförsäljare dom har i Halland. Även Färghandelskompaniet har den kom jag på, och eftersom Nordsjöbutiker och Färghandelskompaniet ligger lite under samma tak(ägs av Akzo Nobel AB) så borde Nordsjöbutiken i området kunna beställa det, men man
7 svar · 1,5k läst
T
texastaz: det finns golv fog i olika kulörer som du kan hitta på byggvaruhus. jag fogade med det mot trösklarna och i det som var en glipa och det funkade fint syns inte.
7 svar · 17,7k läst
T
texastaz: Jag körde med aqua lock eller vad det hette i köket på ett kährs golv köpte på coop för 80 spänn och snackade med golvsliparn jag känner och han sa att det skulle funka fint annars det man kan göra är att överlcka skarverna men då måsta man på och mellanslipa golvet förs,lite surt på ett nytt golv tycker jag. Dom kan inte säga att man ska ha det i köket eftersom dom inte testat
7 svar · 2,7k läst
T
Tornhill 2: Det är i regel minst två centimeter justermån på diskmaskiner, men det är viktigt att veta om de står i botten eller toppen nu.. / Fredrik
3 svar · 1,7k läst
M
Mr expert: Om det går att lägga rakt på eller inte svarar jag inte på. Men om du hade tänkt att försöka slipa bort den så använd en mask med ett ordentligt gasfilter och partikelfilter på. När du slipar på en färg eller värmer den med värmepistol så avger det farliga partiklar/gaser som inte är någon höjdare att få i sig. SÅ var försiktig. Tyvärr så har jag inget vidare svar om du
2 svar · 3,4k läst
M
Mr expert: Siljan är annars fruktansvärt bra golv med väldigt bra valmöjligheter på behandling och tjocklekar på golven :) Och som tidigare också nämnde så kostar det ju en slant men jag avråder faktiskt från att köpa billigare golv av olika anledningar men, man får oftast vad man betalar för. Lycka till.
3 svar · 2,8k läst
phl
phl: Gött att du hittae något vettigt golv. Golvet du beskriver är ett sådant jag syftade på.
25 svar · 7,2k läst
·
A
andreas5514: hej. har kommit över ett parti spånskivor som jag tänkte ha som golv ovanpå garaget. där skall utrymmet användas som "papparum"....tv spel, bar osv....så det kommer inte vara enbart förråd. funderar på om det räcker med 20 mm spånskiva om jag har lagt golvreglar liggande 2"x3" på 40 cc? ville få ner golvnivån lite så därför har jag tänkt lägga golvreglarna på platten....nån
0 svar · 1,3k läst
1337
1337: Ja, är det inte jämnt så får du spackla det jämnt.
8 svar · 3,5k läst
·
B
Bonan: Jag har sett en som gjöt in akvariesten i sitt betonggolv. Men tänk på att det skall slipas sen också så stenen skall ju helst klara det utan förlora färg så natursten är ju att föredra skulle jag tro.
3 svar · 1,0k läst
1337
1337: Jag hade tagit vanligt mattlim. Annars fungerar nästan vad som helst; epoxy, superlim, PL, TEC7, kontaktlim etc. Vissa limmer färgar genom mattor, vilket iofs verkar vanligare på plastmattor, däribland brukar kontaktlim vara en av de vanligaste bovarna.
2 svar · 2,3k läst
D
daizy: Tack för alla svar! Fick höra idag att man ska lägga golvet i samma riktning som takpanelen. Det verkar vara lite av en smaksak hur man gör. Jag har en hall som ansluter till köket så jag bör nog också tänka på det där med hur ytorna sammanbinds..
5 svar · 1,4k läst
A
Abbedabbe: Klinker är hårdare bränt lergods alternativt oftast stengods och därmed mycket hårdare och lämpar sig bra till t.ex golv. Kakel är lergods och mycket porösare - inte alls lika hårt. Lägger man kakel på golv vill det till att helst låta bli att gå på dom då de blir repiga/spricker oerhört lätt.
1 svar · 982 läst
F
fredrik.n: Hej igen! Jag skrev inte tidigare att där den tänkta balken skulle placeras ligger idag en kraftig regel, dock på "platten" och den är inte fastsatt i väggen, utan endast skruvad fast mot undersidan av golvet med genomgående skruvar monterade från ovansidan innan parkettgolvets lagts. En regel i varje rum i källaren. Regeln har ingen bärande funktion, utan är till för att minska
7 svar · 3,9k läst
·
C
_coffe_: Hejsan! Tänkte jag skulle hinna riva upp mitt gamla trägolv i hallen för att göra underlaget till klinkersen jag ska lägga dit. Lite frågor bara. Bjälklaget under trägolvet ligger med cc60. Behöver jag få ner det till cc30 eller tror ni att det kan funka ändå? Om jag ska få ner det funderade jag på att bygga ett rutnät (kortlingar) mellan bjälkarna, måste jag ha kortlingar som
0 svar · 1,6k läst
LAINE
LAINE: Tack för tipset Nino, själv körde jag vanligt fix till mina 30*30 plattor men i ett garage blir det ju självklart en annan belastning.
5 svar · 4,5k läst
M
martinbengt: ring till berg o berg och få prata med en tekniker, så får du ett svar från en som garanterat vet....
2 svar · 5,5k läst
H
Hybris: Gällande rekondfirma. Det är en tanke. Dock är granitkeramik den hårdaste platta man kan ha. Hörde någon säga att man måste ha specialslipmaskiner och att det finna en handfull som kan det i Sverige då de är så hårda. Otrevligt damm och risk för att plattorna inte blir jämna i ytan. (som när man slipar trägolv) Men tack för förslaget. Kanske värt att kolla upp. Tycker att
21 svar · 4,3k läst
·
D
Diggarn: Det ska nog gå bra att byta det gröna styrdonet själv. Öppna det stora locket på styrenheten och koppla loss de två sladdarna som går till styrdonet. Sedan skruvar du loss styrdonet från fördelaren genom att att vrida på den stora plastmuttern. Jag skulle nog försöka kolla så att det kommer spänning till styrdonet innan du köper en ny. Se till att det finns ett värmehov på
1 svar · 5,2k läst
LAINE
LAINE: Smartas hade varit att lägga golvet på plastmattan, lätt att vara efterklok.
3 svar · 1,3k läst
H
Anonymiserad 23608: Just det, så heter det! =)
7 svar · 3,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.