S
sled: [citat] Tog upp allt och la om golvet med Selitflex under. Nu är det perfekt :)
2 svar · 1,1k läst
T
tank77: Egentligen ska det vara golvgips men jag har själv limmat renoveringsgips i ett hallgolv och det håller fortfarande. Limmet ska vara ett ändamålsenligt fix som man drar på med en fixkam och sedan lägger man dit gipset. Alltså inget PL400 eller skruvar!!
2 svar · 2,4k läst
D
Dr.SiC: Tänkte mig nog golvspån+golvgips vilket ger ett ganska tungt golv som ljudisolerar bättre än bara spån. Men 28kr/m blir ju bara marginellt billigare än ett lager golvgips, fast å andra sidan är det rätt mkt mindre jobb att släpa upp dessa lister än 100 kvm gips till övervåningen om de sen ljudisolerar bättre än gipsen så är det ju win win
7 svar · 8,5k läst
E
eestere: Golvspån + golvgips alt Golvspån + flytspackel... Jag inbillar mig att det är en mycket trög konstruktion att värma upp, men jag kan ha fel. Det som inte får glömmas är att jag bara har ett system som kommer att värma såväl trägolv som klinker. Därmed kommer temperaturen att vara lägre och jag är rädd att 22mm golvspånskiva + gips/flyt isolerar ganska mycket mer än dubbla
11 svar · 8,4k läst
S
Smissarve: Om du har fukt i källaren sedan förut så ska du inte lägga trägolv alls där. Även om du har luftspalt så kommer du förmodligen få problem. Ovan jord, tex i krypgrund har fukten möjlighet att vädras bort men knappast i en källare.
1 svar · 1,6k läst
E
eestere: Jag förstår att det kanske är svårt att se kärnfrågan i ämnet, därför detta milda besvaringsintresse. =) Men jag uppskattar dock svaret på den sista frågan: Är det fel eller OK att lägga massivt trägolv i samma riktning som glespanel med värmeslingorna? (min far tackar för svaret i förväg, det är han som undrar)
6 svar · 4,7k läst
·
S
somelvis: Att glasmosaik följer underlaget är både bra och dåligt, vill man att det ska följa så är det ju bra. Men om man på en stor golvyta vill ha ett rakt golv så kan det se lite oroligt ut när glasmosaiken buktar än hit än dit.
3 svar · 2,0k läst
M
molarin: Hur är kvaliteten på Tarketts valnötsgolv? I Borohus visningshus på Husknuten i Göteborg ligger ett valnötsgolv från just Tarkett och det är väldigt blekt vid matplatsen som har stora fönsterpartier. Huset är ett år gammalt. Är detta ett extremfall eller ska man skydda sina golv mot sol? Vi skippade iallafall tankarna på valnötsgolv när vi såg detta...
24 svar · 11,4k läst
G
GSM-Peter: Vi fick =0) stavparkett inlagd på betonggolv i juni. De hel-limmade med lösningsbaserat kontaktlim för ändamålet. Betongen hade torkat i många år och körd ett år med golvvärme (innan läggning). Bra, nja antagligen var parketten för torr. Den har nämligen börjat resa sig. För varmt. Nej jag har pillat in en temeraturmätare mot betongen (loggar termometer med en max/min termomter
7 svar · 8,8k läst
N
Namdil: Det tror jag också.
3 svar · 2,0k läst
G
gaia: [citat] ser det ut som asfalt så är det asfalt =gammaldags fuktmembrann :). Vattenglas faller bort för den ska penslas på ren betongyta. Vill du ha golvet åtgärdat innan jul så är en billigt laminat mer aktuellt igen :). Eller varför inte en ny plastmatta som täcker hela ytan? Flytta möbler, rulla ut, spika golvlist ...klart :). Kolla urvalet i butiker, finns faktiskt snygga mönster
10 svar · 2,7k läst
M
magnus74: Hej, Jag håller på att lägga in klickgolv (miniplank) i vår gillestuga och det är lite problematiskt. Rummet är ganska långt, drygt 9 meter och ved som händer är att det uppstår glipor (kortsida mot kortsida) mellan plankorna på de rader som jag redan lagt. Normalt går det att slå ihop dem genom att banka från kortsidan, men vissa är rent ut sagt för jävliga att få ihop när det
0 svar · 1,2k läst
C
ChrisD: ..jag gjorde som så och tog mig till Cramo och hyrde en fruktansvärt tung historia och slipade golvet på ett par timmar.. blev helt OK, och kostade strax under tusenlappen... prisvärt om man ser till arbetsinsatsen. Likaså rev ja ut en limmad plastmatta i tvättstugan för bara ett par dar sen, och där luktade lim etc inte heller hallon, så då blev det Cramo igen, men en handhållen
6 svar · 1,4k läst
MaZtoR
MaZtoR: spånskivor
1 svar · 2,3k läst
MaZtoR
1 svar · 2,3k läst
V
vidis: [citat] Du kan limma den där plattan med bygglim, typ pl600 eller till och med silicon, se bara till att det är dammfritt under, använd gärna primer.
4 svar · 8,2k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: TorpSara har naturligtvis rätt. Det jag mest reagerar på er hur löjligt det är att ni behöver göra deklarationen överhuvudtaget. Det är ju samma ägare av samma hus. Påminner handikappsanpassningen som går överstyr ibland. Sätta in ett fönster i ena änden av huset och i samma veva bli tvingad att handikappanpassa i andra änden. :(
4 svar · 1,2k läst
G
gearbox: Limmar du inte så finns det risk att det kan bli golvknarr. Använd laser pass och tvingar så är det inga problem att få det rätt. .
4 svar · 1,9k läst
K
kaptenlars: Måste jag lägga det nya golvet tvärs över det gamla, går det bra ändå om jag skruvar det i undergolvet? Ska tilläggas att undergolvet har smala plankor, bredd 10 cm, golvet ovanpå blir 112 mm Mvh Lars
0 svar · 873 läst
B
bjernler: jodå, CC är 600 och spånet ligger som det ska (dock lagt för länge sedan och spikat) hallen är u-formad runt skorstenen i huset och har en bredd på ca 3 m och största djupet är 2,7m, vid skorstenen ca 1,8 meter. stod igår och hoppade på golvet och redan innan gipset verkar det vara ganska stumt. får se ikväll när gipset ligger där.
2 svar · 845 läst
C
CraneIsland: Tusen och ett tack!!!
4 svar · 4,5k läst
B
BirkaJ: Hej! Håller på att förbereda för uppsättning av en kakelugn i vår lägenhet och är i färd med att gjuta betongplatta som den ska stå på /gnistskydd. Större delen av tyngden kommer inte att ligga på golvplattan utan på stålbalkar som bilas in i väggen. Plattan kommer att vara 3-4cm + armering. Jag har tagit bort orginalgolvet där kakelugnen ska stå och min fråga är då om jag
0 svar · 1,5k läst
J
JanneL: Jag skulle låta masoniten vara kvar. Tror inte att den fungerar som en resonansförstärkare. Vill hellre tro att ju tjockare golvet är, desto bättre isolerar det, men, stegljud och smällar i golvet är besvärliga att komma tillrätta med. Har för mig att det fordras större ingrepp för att bli kvitt dessa problem.
1 svar · 1,1k läst
I
imtkjlu: Någon som har erfarenhet av PARLA FLOOR parkettgolv? Eller det Valnöt som ByggMax säljer (Berliek)? Är ute efter ett parkett golv i valnöt för rimligt pris. Kjelle
0 svar · 1,9k läst
MrBulldogg
MrBulldogg: Usch då. Jaja, inte mycket annat att göra än bita ihop och hoppas det håller ett tag innan man drar på sig Timell-wannabe mössan och gör det värre. Som vanligt, med andra ord. Tack för input i alla fall!
5 svar · 1,6k läst
·
J
jokke76: Har Gullringshus från -76 med krypgrund. Har en ny lucka i klädkammaren.
3 svar · 5,6k läst
vojma
vojma: Det står i förpackningen hur stor rörelsemån man ska ha. Vanligtvis mellan 5-10 mm runt om.
8 svar · 4,9k läst
·
B
b8q: Jag har i helgen rivit ur mitt källargolv, som bestod av korkmatta limmad på 22 mm spånskivor som låg ovanpå ungefär lika tjock frigolit, och med ett plastskikt däremellan. Det var torrt och fint UTOM mot yttervägarna! Där spånskivorna kommit i kontakt med ytterväggen var de uppblötta och luktade inte precis fräscht. Skönt att bli av med dem! Mitt tips är hursomhelst att
3 svar · 11,3k läst
Returia
Returia: Varför fortsätter du inte med fiskbensparkett? Detta är lätt det vackraste golvet, enligt mig. I fredags köpte vi själva 68m2 fiskbensparkett som ska läggas i kök och matrum. I matsalen och stora rummet ligger det redan fiskbensparkett. Enhetligt, tidlöst och jättevackert. Går dessutom att få tag på ganska billigt begagnat.
3 svar · 6,5k läst
·
K
kacke_x: Kortling - Skruvar jag en 45 x 170 parallelt med skivan mellan bjälkarna där jag får en kortfog?
6 svar · 16,4k läst
L
Lusse_Lelle: Hej! Har precis fått ny bostad och golvet i vardagsrummet är en fiskbensparkett som är lackat. Problemet är att det är alldeles för ljust för min smak. Kan absolut ingenting om sånt här och trodde först att jag var tvungen att slipa ner till trät innan jag kunde behandla det som jag ville. Men går det att bara lägga på ett mörkare lack ovanpå det gamla? Golvet har inte några
0 svar · 2,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.