Jag har ett plankgolv som jag ska slipa och lacka om. Grejen är att det är ganska breda fogar, säg 0-4 mm, vilka blir smutsfällor (speciellt med en valp i huset...) och därför borde fyllas igen.

Färghandlaren föreslog en fogmassa som kostade cirka 160 kr per tub, och varje tub skulle räcka till 10-15 löpmeter fog. Detta i ett rum som har i runda slängar en kilometer fog (Japp, jag ser inte fram emot att kräla omkring på golvet och lägga i fogmassan...). Det blir många tuber och relativt mycket pengar.

Finns det billigare förslag? Andra lösningar? Kan man istället lägga på ett rejält lager härligt krämig golvlack och låta den täppa till springorna?

Linoljekitt?

Blandar du själv blir kostnaden ganska OK.
Är golvet spåntat? Hur ser det ut under?
Vad jag egentligen frågar, är vad som kommer att hända när du lägger i fogmassa. Har du något att lägga den på, eller kommer den att trilla ner?

/ Fredrik

Jädrans stor rum du har. 500 meter fog ger ett rum på drygt 50 kvadratmeter om plankorna är ca 10 cm breda. :)

Problemet är väl att det inte går med vilken fogmassa som helst utan att du måste (?) ha en nåtmassa som är gjord för ändamålet. Oavsett massa tror jag det är bra om springorna är mer än ett par millimeter.

Har du lite mer info om linoljekitt? Jag vill inte labba på egen hand med linolja, det har ju lite väl spännande egenskaper (framför allt att den gillar att självantända).

Edit: Nevermind, hittade själv mer info. Är dock osäker på dess lämplighet som fogmassa, jag tror man behöver något som är aningen elastiskt.

Jag vet inte hur det ser ut under golvet, men jag tror att det är ett lager spontade brädor åt andra hållet. Brädorna som utgör slitlagret är inte spåntade. Jag tror inte att kittet kommer att trilla ner, om inte annat så för att smutsen inte gjort det... Ska hem och pilla lite i någon bred skarv.

Jädrans stor rum du har. 500 meter fog ger ett rum på drygt 50 kvadratmeter om plankorna är ca 10 cm breda.
Rummet är cirka 10x6m, och plankorna ungefär 60-70mm breda (ögonmått). Sedan är det ju lite skarvar tvärs också. Det är ganska stort, med andra ord, näst största rummet i huset.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.