Jag skulle måla om grovingången, och som vanligt växer jobben. Nu står jag med utrivet klinkergolv och golvvärme, plattan var sprucken och jag tog det säkra för det osäkra att riva ut allting. Nu skall det byggas upp igen, vilket inte verkar alltför svårt! Men eftersom jag aldrig gjort det förut så tänkte jag rådfråga här.
Golvet ifråga kommer ha källare under sig, så det är ingen risk för värmespridning till grund osv. Jag tänkte bygga upp med frigolit, lägga golvvärmekabel, armering och sedan gjuta på detta. Men jag tror att jag kommer att vara tvungen att plasta in med byggplast innan jag gjuter, alltså en gjutform för att undvika att betongen sticker iväg. Är det något jag skall tänka på med denna plast? Skall jag lägga den över eller under frigoliten? Bör det vara någon speciell plast typ? Jag har något som heter miljöplast, vilket inte är åldesbeständigt och jag har ingen aning om eventuella fuktegenskaper, frågan är om det duger?
Räcker det med tunn stålnätsarmering eller behöver jag använda tjock armering av vanlig typ? Är det bäst att gjuta in golvvärmen direkt i lättbetong, eller skall jag göra i två lager? Dvs armera lättbetongen och sedan lägga golvvärmen i flytspackel?
Många frågor- glad för svar och tips! Någon kanske vet en bra "how to" guide?