Golv
crille1: Nån som vet? Är Byggmax billigast med 179:-/kvm? (ekonomi) Eller kanske nån på forumet har lite över? Behöver bara 5-7 kvm. Tjocklek 25mm, tjockare skadar väl inte men 25 hade jag tänkt.
Anonymiserad 23608: [citat] Självklart inte, men det räcker ju om det blir tillräckligt stabilt... [citat] Vad var poängen med dubbla golvgips ovanpå spånet? Då kunde han ju lika gärna ha lagt spånet på reglarna och flytspacklat direkt på det.
b8q: Finns det redan golvbrunn i rummet, eller måste du ändå bila upp för att dra nytt avlopp? Om du ändå ska bila så skulle jag nog ha bilat bort hela gamla golvet, grävt ur för isolering och sedan gjutit nytt golv med golvvärme.
Thoomas: Det blev inoljning med en träolja för utomhusbruk. :D
Avemo: Gammal parkett ligger väl i lösa bitar. Det var samma bitar av trä som man lade antingen i fiskbensmönster eller rutor med ådring åt olika håll. Jag tror att man gjorde så både på 30-talet och på 50-talet. Det är först senare som man börjat limma dem i sektioner som skall gå snabbare att lägga och möjligen knarra lite mindre. Under parketten låg på den tiden ofta furugolv av
gadu^: MMR, Contifloor (Byggelit?) har dessa och säljs hos bl.a K-Rauta...
Boan: jag hade tagit upp ett större hål, som sträcker sig 120 cm, och på så vis fått en bit som är längre och stödjer på 3 reglar, detta blir mycket stabilare... och motstår böjning mer.
MMR: Det blir nog limning för säkerhets skull, surt att göra om annars. Ingen större merkostnad varken i tid eller arbete, jag räknar med att passa in mattan är det jobbigaste... Men däremot blir det nog spån istället för laminat, men jag tar upp mina frågor om det i en ny tråd.
Texx: Jag gissar att du kanske inte har mättat golvet tillräckligt. Ring Rappgo, jag gjorde det för några veckor sen och dom var otroligt hjälpsamma! Vi pratade länge kring skötsel trots att han visste att det inte var någon försäljning.
andha219: Hej Jag har nu äntligen limmat klart mitt mosaikparkettgolv och det är dags att slipa det. Någonstans har jag läst att man ej ska slipa vinkelrätt mot fiberriktningen. Eftersom varannan "ruta" av golvet är 90 grader roterad mot sina grannar, ska jag bara slipa diagonalt då? Mvh Andreas
texastaz: Det finns att köpa på välsorterade byggvaruhus. Det är ett kvalitetsgolv till bra pris många firmor får bra inköpspris på det golvet så det är ofta det dom lägger när man beställer 3 stagv ek
medvind: Jag har efter mycket om och men nu nästan bestämt mig att lägga valnöt i min ny inköpta lägenhet. Jag hade planerat detta från början men blev avskrämd efter ett besök på en golvfirma där jag fick visat hur flammigt och gulnat ett valnötsgolv kunde se ut efter ett tag. Så ett par frågor innan jag tar steget: * Hur lång tid tar det innan valnöten gulnar och blir sådär flammig i
LAINE: Inget av detta påverkar ju cellplasten på ett negativt sätt, och golvbrunnen får du inte enligt branschreglerna ha för nära väggen. Det skulle dessutom se lite tokigt ut.
cheetah1: Tja! Har köpt ett laminatgolv "Egger E-motion kingsize", och instruktionerna både på pappret och på deras webplats är ju enkla, men det funkar inte så i verkligheten. Den fina kanten dom har där kryper liksom inte över utan hela skivan hänger sig på den och står på så sätt rakt upp. Nån som kan förklara hur man gör?
skånegård: Vi bor på en stor skånegård och har lagt in skeppsgolv. Finns i en mängd olika prisklasser och kvaliteter. Annars älskar jag tegelgolv med riktiga tegelstenar som är kapade i tunna skivor. Sedan är ju vanligt trägolv en klassiker men jag tycker inte att tåligheten är i min smak. Det blir lätt hack och fläckar som är svåra att få bort. Om man inte lackar förstås.
skånegård: Jag hade lagt in ett mörkt gummigolv av den typ som bla visas i Arga Snickaren. Bättre att bryta helt än att försöka likna befintligt golv.
KnockOnWood: Hej, jag tycker att du skall glömma detta lilla snesteg.
puttepj: Det blev ett Krono EK retro laminat golv som jag hittade hos byggmax tillslut. Matchar mina oljade Ek-skivor perfekt. Köpte också fuktspärr på tub som skall läggas i alla laminatskarvar för att ge lite extra skydd. Så nu är det bara att börja lägga och hoppas att det blir bra :-)
jeppeknaster: Eftersom ingen moderator flyttat tråden ställer jag frågan i byggmaterial och byggteknik. Ni kan radera denna. Tack.
kingboo: Hej! Ny på forumet och behöver hjälp. Projekt att renovera källartrappen blev med ens ett större arbete än vad jag först räknat med... Inte bara det att limmet efter plastmattan sitter som berget i trappen utan att förra husägaren också valt att lägga plastmatta direkt på betongen i utrymmet nedanför trappen. Huset är byggt -47 vilket innebär en oisolerad platta. Slet bort mattan
aksu: Men är det inte så att dålig kvalite gulnar snabbare än bra kvallite? Jag köpte ett Modulenthus för ca: 3 år sedan. De lovade kvalite, men så var det inte. kährs golv sa säjlaren. Nu gulnar golvet, knakar när man går på det. Så bli inte lurade. Få rätt golv från början. Aldrig mer Modulenthus
RtZ: Är det en dålig lösning att ha 2 lager plattor med Sundolitt S100, alltså cellplastisolering med 200mm, och gjuta en armerad platta ovanpå med EPS-bruk??
bävern: kolla så det är dubbelhärdat lack. istället för standard lack om du vill ha tåligt lack.
bävern: om det är limfog , limmat i fogarna så kan du inte återanvända det
scubasteve1983: Jag tänkte gjuta i hallen som är 1,3 x 3m. Huset är ett 30-talshus med 2 plan och källare. Jag har rensat bort allt spån i golvet och stagat upp golvåsarna och kapat bort dom i hallen. tanken var att gjuta in golvvärme och lägga klinker på det. Det är ca 18cm från betongen till tänkt färdigt golv. Hur tjock bör betongen vara? Jag har hört att 5 cm är lämpligt. Resten skall vara
bearpower: Oj oj. Är inte så kunnig på detta. Men om man lägger korta reglar på tvären mellan befintliga golv bjälkarna på vinden som nu har 120 mellan.,tror ni det skulle kunna vilja sig så illa att man kan rasa igenom golvet? Menar då inte att jag ska ha piano eller andra jätte tunga saker där uppe. :-)
007: Hej, tänkte lägga ett massivt furugolv i ett sovrum på övervåningen. Hur undviker jag problem med stegljud i bottenvåningen? Sovrummet kommer att bebos av en 8-årig vilde... Jag har i nuläget träbjäklag (145x45 cc 60), gipstak skruvat på glespanel på undersidan samt gullfiberisolering mellan reglarna. På detta tänkte jag skruva ett massivt furugolv (20-25 mm). Dessutom tänkte jag