Har sett de två senaste avsnitten av arga snickaren. Han har lagt in en form av industri-plastgolv. Man lägger den med lim i plattor som jag gissar ä cirka 40x40. Golvet är bara enfärgat, men har små upphöjda cirklar. Någon som vet vad det är för ett golv och var man köper det?

Är de inte jobbigt att städa/hålla rent ett sådant golv?

Kan detta golv läggas i "våtrum" typ tvättstuga/grovkök? Hade varit grrrymt najs i så fall!

Det tror jag inte om du ska ha en våtrumsklassning på det, men jag vet inte vilka krav det finns på tvättstugor när det gäller tätskiktskrav.

Du kan väl lägga vilket ytskikt du vill i ett våtrum så länge det finns ett godkänt tätskikt under?

Jag har ett sådant gummigolv från Altro i köket. Det finns motsvarande från Trelleborg och Nora/Freudenberg men Altro är lite billigare. Det är ett italiensktillverkat golv som säljs genom ett engelskt golvföretag. Jag köpte det på Kvadratmeter i Malmö.

Det är inte svårt att hålla rent, man vaxar det en gång om året och våttorkar vid behov. Något mer arbetsinsats än ett vanligt plastgolv men inte mycket. Det är inte avsett för våtutrymmen eftersom skarvarna inte är täta. Men lite vattenspill som i ett kök klarar det bra.

I princip skulle man kunna lägga det på ett godkänt tätskikt men det förutsätter att det finns ett vattensäkert lim som går att använda tillsammans med både tätskikt och gummigolv. Annars finns det liknande golv i plast som man kan ha i våtutrymmen.

Vad fick du betala per m2?

joflopp skrev:
Du kan väl lägga vilket ytskikt du vill i ett våtrum så länge det finns ett godkänt tätskikt under?
[Peter Dalle] Tänkte inte på det [/Peter Dalle]

jedwardh skrev:
Vad fick du betala per m2?
Minns inte exakt men gissar runt 400 kr. Det var ett par år sen.

Har sett ett liknande plastgolv, grå med upphöjda cirklar, på Bauhaus i Västerås för 79kr m2

joflopp skrev:
Nja, det finns inte godkända tätskikt till alla golvbeläggningar.
Tätskikt för kakel och klinker är godkända för just keramisk beklädnad och inte korkmatta.

Ekparkett på plastmatta ? Tveksam till om det är godkänt, viss mögelrisk föreligger....

.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.