1 969 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Duger glasmosaik att ha som badrumsgolv?
Vi har hittat en snygg glasmosaik från Höganäs för badrumsgolvet.
En plattsättare sa att glasmosaik blir sliten och tappar glansen. De går desutom lätt sönder om man tappar något.
FRÅGA: Stämmer det att glasmosaiken tappar glansen? Är Höganäs-glas-mosiken möjligen slitstarkare?
En annan plattsättare sa att de är svåra att lägga eftersom de kräver absolut slätt underlag - ville ha 2300 kr/kvm (inkl. tätskikt) för att lägga glasmosaik. Huva - skall det kosta så mycket?
Jag lade själv glasmosaik ovanpå ett gammal klinkergolv i ett litet badrum för några år sen - blev rätt bra vad jag minns och var inte svårt. Var iofs litet badrum. Hmmm?
En plattsättare sa att glasmosaik blir sliten och tappar glansen. De går desutom lätt sönder om man tappar något.
FRÅGA: Stämmer det att glasmosaiken tappar glansen? Är Höganäs-glas-mosiken möjligen slitstarkare?
En annan plattsättare sa att de är svåra att lägga eftersom de kräver absolut slätt underlag - ville ha 2300 kr/kvm (inkl. tätskikt) för att lägga glasmosaik. Huva - skall det kosta så mycket?
Jag lade själv glasmosaik ovanpå ett gammal klinkergolv i ett litet badrum för några år sen - blev rätt bra vad jag minns och var inte svårt. Var iofs litet badrum. Hmmm?
Det kräver absolut slätt golv efterson plattorna är så små och följer underlaget perfekt.
Det är känsligt om man tappar saker och går lätt sönder. Tappar du en parfymflaska så spricker en platta eller två ofelbart. Ställer du en trappstege på så spricker en platta också.
Jag har gjort bägge så jag vet. Det är Höganäs 25x25 mm jag har. De har inte tappat glansen på fyra år, å andra sidan var de kanska matta från början.
Det är känsligt om man tappar saker och går lätt sönder. Tappar du en parfymflaska så spricker en platta eller två ofelbart. Ställer du en trappstege på så spricker en platta också.
Jag har gjort bägge så jag vet. Det är Höganäs 25x25 mm jag har. De har inte tappat glansen på fyra år, å andra sidan var de kanska matta från början.
Jag har haft glasmosaik på golvet i badrummet i två år nu.
- ingen försämrad glans
- har tappat div. saker på det, inte ett märke hittills
- underlaget var inte alls slätt, tvärtom hade det lutning mot golvbrunnen (lite olika beroende på avstånd) + ett par andra ojämnheter pga min amatörmässiga flytspackling. Detta underlag följer de små (20x20 mm) glasmosaikbitarna perfekt!
Kommer inte ihåg vilket märke det var, nåt italienskt.
/007
- ingen försämrad glans
- har tappat div. saker på det, inte ett märke hittills
- underlaget var inte alls slätt, tvärtom hade det lutning mot golvbrunnen (lite olika beroende på avstånd) + ett par andra ojämnheter pga min amatörmässiga flytspackling. Detta underlag följer de små (20x20 mm) glasmosaikbitarna perfekt!
Kommer inte ihåg vilket märke det var, nåt italienskt.
/007
Klicka här för att svara