11 364 läst ·
24 svar
11k läst
24 svar
8,5mm eller 13mm golv?
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Hmm...
Vad menas med "laminatkänsla" osv?
Eftersom jag ej vet kanske det inte har nån betydelse vad vi väljer
Vad menas med "laminatkänsla" osv?
Eftersom jag ej vet kanske det inte har nån betydelse vad vi väljer
Lamintat är en kopia av riktigt trä, det ser ut som en anka, det låter som en anka, men det är ingen anka. Trägolv ger känsla och lever över tiden. Fundera på alla trägolv du går på närmsta veckan och fundera på om det är äkta eller laminat. Notera vilka skillnader du hittar och fundera sedan på för och nackdelar. det jag hade noterat är om det ser naturligt ut, är det skönt att gå på, ser skador fula ut eller käns det som en del av ett golv. laminatgolv är helt suveräna, men en ersättare till parkett blir de riktigt aldrig inte.
Medlem
· Västragötaland
· 194 inlägg
Har provgått på 8,5mm parkett viva från tarkett i olika LB visningshus. Vet ej om jag direkt märkt någon skillnad mot andra parkett golv (tex det vi har i vår lägenhet nu)... Man kanske måste vara väldigt "petig" för att märka skilland på 8,5 vs 13mm parkett...?
Allt är kanon i början, fundera på golv som är 3, 5, 10 år gamla. När jag bytte parkett ville jag kassera hela golvet, så illa tyckte jag att det såg ut (då jag jämförde med det nya). Jag har även ett Kährs parkettgolv, men detta skall jag slipa om, då blir det som nytt. Det är faktiskt lättare att slipa om ett golv än att byta ut det. En grov repa i 8,5 kommer man få leva med tills man byter det. Valnöt är ett vacker träslag som jag tror kommer att åldras med värdighet om det är riktig parkett.
Man tänker väl olika och upplever olika. Jag ser alltid golvet i ett rum, i min värld är känslan av golvet viktigHus_Tomten skrev:
Men vi har laminatgolv i vårt hus också eftersom annat än känslan styr valen ibland plånboken tex
Hmm tycker helt tvärtom.pbengtsson skrev:
Tycker Tarkett Viva är en riktigt uselt golv. Det tål lite och det har kommit sprickor på ett par ställen.
Har själv 2 rum tarkett och 1 laminat och 4 rum med Kährs.
Kährs slår alla andra golv jag lagt in genom åren.
Velar själv mellan 8,5 och 14 och hänger upp mig lite på det här med "laminatkänsla". Det finns ju två aspekter med laminat, det ena, som nämts här många ggr, är att det är hårt att gå på (ingen "träkänsla") det andra, som jag tycker är viktigare är hur varmt golvet känns. Men ingen har nämt det i denna tråd (och ingen annan tråd heller som jag har hittat iaf), så hur är det med värmetransporten, leder ett fanerat trägolv (typ Viva) bort mer värme än ett "vanligt" parkettgolv?
Gör man det själv blir det avsevärt billigare.pbengtsson skrev:
Jag hyrde maskin för ca 350 kr + köpte slippapper för 150kr. En dunk lack på Byggmax kostar 300 kr.
För ca 800 kr renoverade jag 20 m2 parkett, helt ok.
Hur är kvaliteten på Tarketts valnötsgolv? I Borohus visningshus på Husknuten i Göteborg ligger ett valnötsgolv från just Tarkett och det är väldigt blekt vid matplatsen som har stora fönsterpartier. Huset är ett år gammalt.
Är detta ett extremfall eller ska man skydda sina golv mot sol? Vi skippade iallafall tankarna på valnötsgolv när vi såg detta...
Är detta ett extremfall eller ska man skydda sina golv mot sol? Vi skippade iallafall tankarna på valnötsgolv när vi såg detta...
Klicka här för att svara