Om man tittar på Tarketts trägolv vad är egentligen skillnaden mellan 8,5mm och 13mm golvet?

Standard i det huset vi tittar på är 13mm ekgolv. Men vi är lite sugna på valnöt och väljer man då ett 8,5mm golv så blir det billigare. 13mm valnöt hamnar på nästan dubbla priset mot ek...

Mer än att man kan slipa ner 13mm golvet, är det några skillnader?

8,5 mm "känns" lite mer som ett laminatgolv. Men som alltid handlar det om pris kontra kvalité/känsla.

T
Hus_Tomten skrev:
Om man tittar på Tarketts trägolv vad är egentligen skillnaden mellan 8,5mm och 13mm golvet?

Standard i det huset vi tittar på är 13mm ekgolv. Men vi är lite sugna på valnöt och väljer man då ett 8,5mm golv så blir det billigare. 13mm valnöt hamnar på nästan dubbla priset mot ek...

Mer än att man kan slipa ner 13mm golvet, är det några skillnader?
Skillnaden är att du kan slipa ett 13-15 mm parkettgolv 3-4 gånger och får således en levnadstid uppåt 100 år.

Ett 7-8 mm golv, även kallat fanérgolv, har endast ett ytskikt på 1 mm och kan således inte slipas och har därför inte lika lång levnadstid.

Frågan är om man vill ha samma golv i 100 år ändå :P Man kanske är less på golvet efter 20 och vill byta...

T
Hus_Tomten skrev:
Frågan är om man vill ha samma golv i 100 år ändå :P Man kanske är less på golvet efter 20 och vill byta...
Eller så har man flyttat.......

tank77 skrev:
Eller så har man flyttat.......
eller nåt ännu värre..:(
och då skiter man nog i vilket golv man hade:)

tror inte att det är många som börjar slipa golv,men vad vet jag,jag skulle aldrig göra det

Skulle absolut lägga ett 13-15 mm golv. Betydligt mer stryktåligt och skönare att gå på. Pratade med min vn bygginspektörn och han var av samma åsikt. Aldrig lägga något under 13 mm. Själv håller jag på att lägga Kährs Verona parkett i hela huset som är 15 mm.

min uppfattning är tvärtom vad loko3 säger, ex. kährs 7mm golv är mindre känsligt än de tjockare varianterna. det tunna golvet är extremt hårt och stryktåligt men ett tjockare golv är mjukare och därav känsligare... men när det väl är förstört så är du ju inte slipbart.. tunna golv är inte att helt förkasta.. att byta ut ett golv och lägga ett nytt är ju faktiskt rätt lätt. att slipa verkar dock klurigt...

Den ena har sina fördelar och även det andra, men personligen tycker jag akustiken blir sämre map mer skrammel vid hårda laminat golv...

T
gadu^ skrev:
Den ena har sina fördelar och även det andra, men personligen tycker jag akustiken blir sämre map mer skrammel vid hårda laminat golv...
Fast nu handlade tråden om parkettgolv, viss skillnad!

tank77 skrev:
Fast nu handlade tråden om parkettgolv, viss skillnad!
Inte speciellt så stor skillnad... Som Kimpo skrev ovan:

8,5 mm "känns" lite mer som ett laminatgolv.

Håller med där.

Hmm... svårt. Känns inte som vi direkt kommer slipa golvet. Då skall man väl ha hundar eller lejon som springer omkring med långa vassa klor...

Har haft Tarkett Viva 8,5 mm. Lätt att lägga, mycket braklick system med obefintliga springor och rejält tåligt. Dock ändrade det karaktär rätt snabbt, hade ek som blev rätt snabbt tråkig (gäller iofs kanske alla parketter). Dock var det en liten (men bara lite) "budget" känsla över golvet om man jämför med riktig parkett. När jag lade om körde jag på 14mm parkett och lade 8,5 mm golvet i biutrymmen (inga problem att ta upp och lägga om). Det nya golvet känns mer som parkett och skönare att gå på.
En omslipning kostar ca 30-50% av inköpspriset, och med tanke på att man kan slipa om det om 10 år gör att >14mm parkett gäller för mig. Men 8,5 mm är så bra att jag skulle inte tveka att lägga det på ex befintlig plastmatta där man är rädd för att golvet kommer att bygga för mycket.

Tunna golv ger laminatkänsla oavsett vad det är, å andra sidan finns ju fördelar med laminat också. Jag har slipat golv, ek-stav-parkett och det har sina fördelar att kunna slipa ett golv så det skulle jag kunna tänka mej att lägga igen. Annars är det ungefär lika mycket jobb att byta ut ett gammalt laminatgolv också så det går nog på ett ut. Jag skulle i ert fall välja estetiskt och ta det snyggaste.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.