Hej.
Jag ska renovera köket och lägga in golvvärme och klinker, men det kommer inte bli förrän till nästa höst. Just nu ser golvet hemskt ut eftersom köket är två rum som sammanslagits med två olika plastmattor. Plastmattorna ligger på masonitskivor och under dem är det gjuten platta. Min tanke är nu ifall jag kan riva ut platsmattor och skivor och måla cementgolvet. För att få det snyggare i väntan på den riktiga renoveringen. Jag har lyft upp skivorna och golvet känns ganska varmt faktiskt. Jag är medveten om att det kommer bli kallare och hårdare om fötterna, men just nu ser det så oerhört fult ut och det stör mig enormt.
Kan det funka eller begår jag en gigantisk dumhet om jag river ut platsmattorna och målar cementgolvet?

Redigerat:
Bara en tanke: är betongen hel kan du ju slipa betonggolvet, det blir väldigt snyggt tycker jag, fast det blir ju ingen golvvärme.

det värsta som kan hända om du målar golvet nu, är att du kanske måste slipa lite för att rugga upp ytan innan du primar det för flytspacklingen.

Glad att någon ser det på mitt sätt. Jag tror också det kommer bli väldigt snyggt. Men tror du att det blir extremt mycket kallare i rummet? Detta är en flera hundra år gammal gård och jag har faktiskt ingen som helst aning om hur gjutningen ser ut, men plattan känns varm och torr och masonitskivorna verkar torra, så fukt verkar inte gå igenom plattan. Inte i någon märkbar mängd i alla fall. Det kommer i alla fall bli oerhört mycket snyggare än vad det är nu och vi har bott här i över två år nu så jag är så väldigt less på detta. Och eftersom vi har två hundar så vill jag inte fylla golvet med mattor heller, eftersom det är bökigt med tvätt. Men isolerar masonitskivorna mycket? Kommer golvet bli MYCKET kallare om jag tar bort skivor och plastgolv? Det är ca 4 mm tjocklek på skivorna. Och gärna tips på färg. Svart är ju snyggt men allt syns ju på det och vi har en vit hund dessutom.

A
Jag skulle köpa ett billigt laminatgolv å lägga över. Kan man hitta från 39:-/m.

din cementgolv har med stor sanolighet inte någon slätt finish lämplig att måla direkt på. Målar du den slätt och med glans så kommer den att kännas mycket kallare. Jämför gipsvägg och spegelyta i samma rum så märker du skillnaden.

Cementytan kanske behöver ändå slipas ( maskinhyra+ dam i hela huset + målning med färg som ska torka en vis tid och som inte är gratis heller. Kolla priser!

Då är Anna_Robbans råd en mycket bättre tillfälligt lösning, tycker jag. Billig klickgolv som kan läggas ovanpå det gamla och blir klar på en helg :).
gaia

har inget bra svar mer än att jag inte skulle lägga klinker i köket. enligt min erfarenhet är det ett ganska dåligt golv som är jobbigt att gå på eftersom det sviktar för dåligt och lätt ger ryggproblem. jag känner av det i mitt kök bara efter en halvtimmes matlagning.

du gör som du vill såklart, men jag hade aldrig haft varken betong eller klinker i ett rum där jag spenderade mycket tid. hall och toalett är en helt annan sak...

Stort tack för alla åsikter. Tyvärr är jag om möjligt ännu mer förvirrad nu än innan. Men det är bra, för man ska se en så pass stor investering ur alla möjliga vinklar. Jag tar gärna emot ännu fler åsikter om någon känner sig manad.
Golvet är just nu rått och ojämnt, men det är just det som är charmen tycker jag. Däremot är det svårt att få liv i ett målat golv. Det blir lätt platt när allt är helt likadant.. funderar i så fall på att på något sätt svampa golvet. Laminatgolv går helt bort för min del eftersom jag tycker det känns plastigt.. men det är bara min åsikt. Jag får som sagt fortsätta fundera på men precis alla åsikter är mycket varmt välkomna och jag blir riktigt glad för alla inlägg. Stort tack till alla som skrivit!!! Och som sagt, fler inlägg är hjärtligt välkomna.

Om du vill behålla golvet en tid som det ser ut nu kan du stryka på uretanolja som binder ytan och gör den mera städvänlig. Fungerar som fuktätning också.

pensla på vattenglas och du får damfri, vattenfast, fläckavvissande yta på köpet. Täpper till porer och släper genom enbart ånga .Vattenglas ändrar inte betongfärgenmen men det blir våtmörkt och återfår sitt ursprungliga färg när det torkat. Duger mer än väl för ett års slitt. Vattenglas säljs i butiker under namn "grund...." för silikatfärger. Man ska inte pensla på mer än att v-glaset sugs in, lämna inga pölar på golvet!
lycka till!
gaia

Redigerat av moderator:
Helt underbart! Jag får uppslag som jag verkligen inte ens funderat på! Men det är någon typ av yta på golvet just nu. Troligen någon typ av färg eller primer. Har pratat med experter men ingen blir riktigt klok på det. Ser nästan ut som asfalt. Kanske bör jag slipa golvet först, vad jag än gör sedan?

skånegård skrev:
Ser nästan ut som asfalt. Kanske bör jag slipa golvet först, vad jag än gör sedan?
ser det ut som asfalt så är det asfalt =gammaldags fuktmembrann :). Vattenglas faller bort för den ska penslas på ren betongyta. Vill du ha golvet åtgärdat innan jul så är en billigt laminat mer aktuellt igen :). Eller varför inte en ny plastmatta som täcker hela ytan? Flytta möbler, rulla ut, spika golvlist ...klart :). Kolla urvalet i butiker, finns faktiskt snygga mönster idag
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.