Golv
klumpus: Har lagt in obehandlad ekparkett som jag sedan oljat med timberex extra white. Allt enligt instruktioner. Hade lite brottom och gjorde inga egna testbitar utan litade till butikens testbitar som var betydligt vitare än det senare resultatet. Jag har efteråt varit på en annan golvbutik där deras testbitar ser ut exakt som mitt golv. Tips jag har fått är att rugga upp golvet och blanda in
eeekarlsson: Jag håller på att flytta mitt gamla kök. Det är tänkt att detta rum ska bli sovrum och jag ska därför lägga in ett nytt klick-golv. Nu till problemet: Under de gamla köksskåpen saknades det golv. Överallt i lägenheten är det flytande golv, dvs uppe på betongen ligger ca 5 cm sand, sedan plast sedan masonite sedan det riktiga golvet. Därför har jag nu höjdskillnader i mitt
1337: Jag skulle slipat eller sicklat ner skarvarna och sedan dragit på en spackling över dom. Sedan en spackling över hela ytan. Är det inte spontade skivor så hade jag bytt dom först.
estwing: hejsan. tyvärr har jag samma sak som er fast i vardagsrummet har jag klick å där e det botätt.d^_^b andra våningar å rum har det släppt där man har golvvärme.:( problemet är för hög temperatur...:confused: men parketten går ihop nästan helt när man ej kör på med värme igen.:wow: finns annat jag bekymmer mig mer för-elräkningen....:mad::mad::mad::mad: mvh snickar estwing
tralopp: Det blev vitlut o sedan vitsåpa och jag är jättenöjd! Använde Faxes grejer. :) [bild]
hofa72: Hej, Bor i ett hus från 1989 och har golvknarr från hallen,det verkar var över en regel som det knarrar.Gissar att spånskivorna är spikade och att det här släppt i skarven.Det ligger plastmatta där nu.Vi vill lägga parkett eller laminat golv där.Frågan är om jag kan försöka skruva fast spånskivorna genom mattan och sedan lägga trägolvet över plastmattan.Eller om jag måste
Grolt: Har precis varit Bauhaus och köpt Cascos Golvfog. Har nämligen lite kallras mellan golv och vägg på vissa ställen i huset.Dom rekommenderad denna, den är som gummimassa denna produkt..
Köksbytare: Hej. Har hittat ett snygg laminatgolv på ByggMax. Skiffer klinker Castello XL Stoneline. 25års garanti, tänkt lägga dett i köket . Någon som har erfarenhet av detta golv,limma eller ???
JanneL: Bra jobbat. Du har säkert igen att du grävt ur i grunden och ventilerat. Jag förstår också helt naturligt att du inte vill röra golvet eller salningen och fodren runt fönstren. Roligt att du fått tag på en snickare som kanske är värd namnet. Jag har själv råkat ut för "amatörer" som kallat sig snickare. Slutade med att jag fick göra om allt. Tråkigt när det blir så.
b8q: Plasten funkar som skydd mot radon också - bara man är noga med att tejpa skarvarna och även täta längs skarv mellan golv och vägg samt vid alla golvets genomföringar (vatten, avlopp, el...) Finns ingen anledning att INTE lägga plast när man ändå gör nytt golv. Och om det är vattenburen golvvärme du ska lägga, så bör du förankra slangarna med krampor ner i isoleringen så att de
Abbedabbe: Då är nog enda alternativet att ringa Bostik eller Casco. Någon måste stå för ansvaret för konstruktionens duglighet och jag tror inte du kommer att få något okej från någon av tillverkarna (möjligen Bostik). Hur du sen väljer att göra är ju helt upp till dig. Jag skulle tro att sannolikheten att något skulle hända är lika med noll men skulle det bli en skada och det kommer fram
niclasella: Jag har också haft mycket problem med barlineck. Var dålig passform och det blev många som jag fickreturnera för diverse skador och att kanterna var dåligt gjorda. En del lameler har släppt. Jag har kanske lagt en för stor yta 12x6m för i lilla rummet har det inte släppt. Det är mina dåliga erfarenheter. Kommer inte att köpa igen.. Häls Niclas
LAINE: Då skulle jag ha bygg en sockellåda av tex vitt mdf, kan bli snyggt mycket snyggt att ställa dekorationer på etc. Annars så är det ju inte ju inga stora pengar att köpa ett snyggt laminatgolv till ett rum. Ska man snåla så hade jag nog spikat på foderpanel som täcker springan, bara att säga att det är nya stilen ifall någon undrar.
SvenD: Om den läggriktning du valt är parallell med " långa väggen" så får du såga första plankan så att det passar mot väggen, men maturligtvis sedan lägga med ca 10 mm distans till vägg. Ofta måste man såga på längden även om väggen är rak. Sista längden får nämligen inte blir för smal. Detsamma gäller givetvis den första längden. Min 70 mm vill jag minnas för mitt golv.
urk: Limmar gör du bara om du lägger ett flytande trägolv. Detta bör då inte överstiga 15 kvm. Kombinera aldrig limma med att skruva/spika. Ändspont (not och fjäder) kan dock limmas även trots att golvet skruvas.
R Göran: Det kanske är jag som är för kritisk men 22 spån tycker jag börjar även de hänga lite efter några år. Jag har ju 22*70 spont idag, som i och för sig är ganska spänstiga.Men som sagt golvbjälkarna ligger inte på bärlinorna utan är satta mot dem, vilket ger ett visst nerhäng mellan bärlinorna eller överhäng där bärlinorna finns - hur man nu vill se det. En möjlighet är att
joflopp: Golvspånskivor ska alltid lägags på tvären om inte leverantören föreskriver annat. Kontrollera även om du kan skarva fritt eller om kortsideskarvarna måste ligga på en regel.
nino: ROT bruk 24h eller Maxit snabbhärdande betong en vecka innan tätskikt
Peant: Jorå, det fungerar. Jag vet även en annan familj i närheten som installerat en fläkt och det fungerade även där. (Man gjorde det dock själva och hade först lite problem med att hitta rätt dimension på fläkten.) Om det bara handlar om lite lukt så känns det ju lite "overkill" att bryta hela golvet om man inte behöver. Det är bara min åsikt, men...
coss: Hej Jag har lagt massiv bambu i köket och är än så länge jättenöjd.med golvvärme, Massivt golv kan vara kinkigt med golvvärme, medans om jag förstått det rätt parkettvarianten skall fungera bättre. Dock läste jag något om att inte ha för hög värme. /sture
LindaWi: Hej! Jag håller på att renovera vår gamla trappa inomhus. Den hade varit målad i flera lager och den översta färgen hade krackelerat. Jag har fått bort färgen med varmluftspistol och skrapat och slipat, men det finns fortfarande färg kvar inträngt i träet som inte går att slipa bort. Har nu provmålat med den nya golvfärgen och samma sak händer igen, färgen krackelerar. Hur ska jag
nino: Linoleumclick kan vara ett alternativ som kan bli snyggt
nino: För att göra det hela ännu lite jävligare så tänk på att FB vill att det ska vara vattentätt golv under diskbänk och diskmaskin, gärna golvbrunn och lite fall också.
Paul-Staffanstorp: [citat] Vill bara backa upp tanken... d^_^b
Yrrol: när man promenerar runt så vibrerar det, klirrar i glasen och allt vad som nu snappar upp vibbarna... som liten började jag smyga på tå för inte väcka... kanske skulle satsa på att gå under huset och sätta en massa stag mellan jord och golvet.. hum hum... eller lägga ett ytterligare lager av något stabilt trä, så golvet blir tjockare..
nattugglan11: kan inte låta bli att fudnera på att slipa ner lacken(ej fanéeren) på parkettgolvet och vaxa det med vit Osmavax. Är det någon som gjort detta på ett parkettgolv? Rekomenderas det eller ej? Jag är rädd för att golvet kommer se ut som en stor vit kaka bara och att man ser dessa "skarvar" mellan brädorna bara. Vissa "skarvar" blir som små upphöjningar också då parketten ligger lite
nattugglan11: Har snordyrt fabrikslackad ekparkett hemma från Khärs, 550kr kvm tror jag det ligger på. Det är så känsligt, tappat lite småprylar och det blir direkt jack. Har en liten kompaxtkamera, en canon ixus, föll ned från sängkanten o träffade golvet med sina 2 hörn på kamerans långsida, blev 2 djupa jack, dock små. Har tappat lite annat och samma veva. Är golvet som smör? Har också fin
JONASoMAJA: hej! Vi har en rak gammal ful furutrappa som nu ska renoveras, den var tidigare öppen men vi har nu satt dit hela sättsteg. tanken är nu att klä hela trappen förutom vangstyckena med nålfilt. Vår fråga är följande; Hur kapar vi bäst nålfilten... lägger man i ett stycke eller skär man bitar så man tar ett plansteg plus ett sättsteg i taget??... tacksam för svar! //Jonas o Maja
TorpSara: Ja, Siljan gör ingen skilnad på upp och nersida. De hinner inte stå och vända varenda bräda rätt, det ärju löpande band. Vi var på ett studiebesök hos Åttersta såg igår och fick en lite lektion i golvhyvleri, och just vändandet är ju en sak som tar sin tid. Hinner man inte det så spårar man istället... Det märkliga är ju priset. En liten såg typ Åttersta är ju inte dyrare
Paul-Staffanstorp: [citat] Du kanske kan vända sågen så motorn blir vänd från väggen och såga på andra hållet. :D;)