Hej!

La klinker i min hall för några dagar sedan. Blev tyvärr tvungen att rensa fix mellan några fogar där det hade kommit upp lite väl mycket. I samband med detta råkade jag av misstag ha sönder en platta så att en flisa(ca 1 kvcm) av glaceringen flög iväg. :mad:Detta generar en liten men tillräckligt irriterande färgavvikelse i det i övrigt mycket snygga golvet.

Hur åtgärdar jag detta på ett enkelt och smart sätt?

Plattorna jag lagt är 10'10 cm och ännu ej fogade.

Stort tack!

Du får helt enkelt ta en hammare och en bilmejsel och börja knacka bort den.
Var noga med att rensa allt fix i fogarna runt den bara (ända ner), annars riskerar du att förstöra plattorna runt omkring.

Är du stadig på handen och det är breda fogar så kan du ta en vinkelslip till hjälp.

Redigerat:
Jag fixade en kakelplatta på väggen, men klinker på golv borde fungera det med.

Då du inte fogat ska det gå hyfsat enkelt att med stämjärn eller liknande slå loss/sönder plattan som ska bytas. Var bara försiktig så att du absolut inte råkar sopa till grannplattorna!!!

Därefter kan du gå på underlaget och ta bort "tillräckligt" mycket för att lägga på ny fix och en ny klinkerplatta.

Små försiktiga rörelser rekommenderas. (Ha tålamod, det kan ta sin tid.)

Tack grabbar.

Var väl det man väntade sig men inte ville höra.
Säcken med bruk är nämligen förbrukad och det suger ju att gå o köpa ytterligare en säck för att bara fylla igen för en platta...
Finns det något sätt att undvika detta, typ köra vanligt husfix(som alltid finns hemma) eller något annat?

Till Vidis:
Tyvärr 3 mm fog = små marginaler. Att det är fredagskväll och man tagit en bärs gör inte situationen mer gynnsam. Vinkelslipen får stanna i garaget.
Trevlig kväll!

bästedräng skrev:
Säcken med bruk är nämligen förbrukad och det suger ju att gå o köpa ytterligare en säck för att bara fylla igen för en platta...
Finns det något sätt att undvika detta, typ köra vanligt husfix(som alltid finns hemma) eller något annat?

Du kan limma den där plattan med bygglim, typ pl600 eller till och med silicon, se bara till att det är dammfritt under, använd gärna primer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.