Jag har börjat riva ut nålfiltsmattan i källaren för jag ska lägga laminatgolv. Tanken var att lägga platonmattan på betongen och sedan laminatgolvet på det.

Nu visar det sig att under nålfiltsmattan kommer inte betong! Utan där ligger spånskivor som mattan är limmad på?

Hur det ser ut under spånplattorna vet jag inte. Ligger de direkt på betongen? Är det någon som har erfarenhet av detta. Spånplattorna ser friska ut det när jag petar i dem.

Nu ställer jag mig frågande om jag ska skita i platonmattan och lägga golvet direkt på spånskivorna? Eller ska jag riva ut även spånskivorna och se vart jag kommer?

• Gilla
Aleksandra Aleksandersson
  • Laddar…
Nu har jag frågat tidigare husägaren och han säger att det är frigolit mellan betongen och spånskivorna. Därför finns det ingen risk för fukt. Det är bara att lägga laminatgolvet direkt på spånplattorna.

Låter det som en bra idé?

• Gilla
  • Laddar…
Hej,

Jag har precis som du frigolit och golvspån i hela källaren. Mellan betong och frigolit ligger det dessutom byggplast. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. I mitt fall så är plattan torr på vissa ställen på gränsen till för torr så jag oroar mig inte. Det har sett lika dant ut i snart 30 år...
Hade jag sett kondens på undersidan av byggplasten skulle jag vara mer orolig och frågat någon med mer kunskap och erfarenhet än vad jag har.

// Tobbe

Jag har i helgen rivit ur mitt källargolv, som bestod av korkmatta limmad på 22 mm spånskivor som låg ovanpå ungefär lika tjock frigolit, och med ett plastskikt däremellan. Det var torrt och fint UTOM mot yttervägarna! Där spånskivorna kommit i kontakt med ytterväggen var de uppblötta och luktade inte precis fräscht. Skönt att bli av med dem!

Mitt tips är hursomhelst att ÅTMINSTONE "provborra" dina spånskivor vid ytterväggarna för att se hur det ser ut.

• Gilla
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.